MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Wednesday, April 04, 2012

Mencintai Rasulullah saw.......

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah setinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat Allah SWT kerana dengan keizinanNya,  sekali lagi dapat ku membuat perkongsian pada kali ini tentang Rasulullah saw yang merupakan pesuruh Allah, Nabi kita yang mulia, yang mana beliau sangat mengasihi ummatnya sehingga di saat-saat akhir kewafatan baginda , kalimah umati, ummati masih dibibirnya yang mulia.

 Kasihnya dan perihatinnya Rasulullah ini pada umatnya sehingga di saat kewafatannya , beliau masih risaukan dan teringatkan umatnya. Adakah ingatan kita pada Rasulullah saw ini sebagaimana baginda ingat pada kita? Jika ia, berapa kali kita mengucap selawat pada beliau setiap hari dan sejauhmana sunnahnya telah kita ikuti?

Kenapa kita perlu ada rasa cinta pada Rasulullah saw ini? Jika kita lihat , kecintaan sahabat-sahabat pada Rasulullah saw melebihi kecintaan pada diri mereka sendiri. Mereka sanggup mengorbankan nyawa sendiri bahkan berkorban apa sahaja demi Rasulullah tercinta......Mengapakah mereka sangat-sangat mencintai baginda sehingga jika berpisah sekejap, tidak bertemu beliau , akan merasa kerinduan yang amat sangat? Kalau boleh mereka tidak mahu berpisah dengan baginda walaupun seketika! Begitulah kesan cinta yang melahirkan rasa rindu yang mendalam.

Tak kenal maka tak cinta. Itulah ungkapan yang sering kita dengar bagi orang yang bercinta. Sahabat-sahabat mencintai Rasulullah ini kerana mereka mengenali keperibadian Rasulullah yang sangat mulia, kasih sayangnya yang sungguh tinggi, keperihatinan baginda tiada tandingnya, kata-katanya yang sungguh memukau dan menyejukkan jiwa......Semua yang diucapkan dan yang dilaksanakan oleh Rasulullah dicontohi dan diikuti semua sekali. Setiap patah yang diucap akan di perhatikan dan dilaksanakan sebaik mungkin......

Semua ini sebenarnya adalah natijah dari didikan baginda terhadap sahabat-sahabatnya.....baginda mengajar dan mendidik sahabat-sahabatnya dengan Al-Quranul Karim yang penuh hikmah, menanamkan hakikat iman dan kecintaan yang mendalam pada Allah, merasai kebenaran Al-Quran yang datangnya dari Allah......Kecintaan pada Allah inilah yang melahirkan kecintaan pula kepada Rasulullah saw yang membawa risalah Allah sebagai panduan dalam kehidupan manusia.

Malahan tidak akan sempurnanya iman sesaorang selagimana dia tidak meletakkan kecintaannya kepada Rasul melebihi keluarganya, harta, isteri dan anaknya seperti yang diriwayatkan dalam sepotong hadith...

" Tidak sempurna iman sesorang sehinggalah dia mengasihiku lebih daripada kasih kepada dirinya, anaknya, hartanya dan manusia seluruhnya."

Cinta Allah dan Rasul merupakan syarat sempurnanya iman sesaorang.........maka para sahabat yang terdidik telah mencapai tahap kesempurnaan iman...sehingga tiada lagi yang paling mereka kasihi melainkan hanya Allah dan Rasul! MasyaAllah,  sungguh tinggi mertabat mereka....kita ini tiada apa-apa jika dibandingkan dengan mereka! Sungguh jauh sekali...betapa banyaknya kecintaan kita pada yang lain, harta dunia, wang ringgit, pangkat dan kedudukan, kemewahan dan kesenangan,  wanita......Atas sebab inilah kita tidak merasai bagaimana sebenarnya kemanisan dan kelazatan iman itu!

 Selagi mana ketiga syarat ini tidak kita penuhi iaitu Allah dan Rasul lebih kita cintai dari yang lain, mengasihi atau membenci sesaorang hanya kerana Allah dan tidak rela kembali kepada kekufuran sebagaimana tidak rela dicampakkan ke dalam api neraka , selagi itulah  kelazatan iman hanya tinggal angan-angan kosong sahaja.....Jiwa tidak mampu merasai kemanisan ini selagi ada cinta selain Allah dan Rasul!!

Jika kita benar-benar kasihkan baginda maka ikutilah baginda dengan penuh ikhlas, segera mengerjakan apa yang disukai dan dikasihi baginda dan menjauhi apa yang dibencinya. Sama-sama kita renungi ayat Quran dibawah ini surah  At-Taubah ayat 62..yang bermaksud

"  Mereka bersumpah kepada kamu dengan nama Allah untuk mencari keredaaanmu, pada hal Allah dan Rasulnya itulah yang lebih patut mereka cari keredaannya jika mereka itu orang-orang yang beriman."

Firman Allah lagi dalam surah al-Hujurat ayat 1-2 yang bermaksud....
" Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul, dan bertakwalah kepada Allah.  Sesungguhnya Allah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui."

Satu perintah dari Allah yang melarang orang Mukmin tidak mendahului Allah dan RasulNya jika kita benar-benar bertakwa padaNya.

Jadi... iman, takwa dan cinta.....sebenarnya perlu dibuktikan kesahihannya melalui amalan dan tindakan.  
bukan setakat dakwaan semata.  Kecintaan pada Allah dan Rasul adalah dengan mengikuti segala surahan dan menjauhi laranganNya. Kehidupan ini kita layari bukan mengikut apa yang kita sukai tapi apa yang Allah dan Rasul sukai.

 Jadi korbankanlah kesukaan diri kita ini supaya kita dapat merasai hakikat bagaimana sebenarnya manis dan lazatnya iman , takwa dan cinta pada Allah dan Rasul.  Indah dan lazatnya cinta Allah dan Rasul ini tiada tolok bandingnya bukan seperti cinta yang dinikmati oleh orang yang bercinta....yang disulami rasa derita, suka, sengsara, sakit dan sebagainya. Ia hanya boleh dirasai oleh orang benar-benar ikhlas dan terpilih dikalangan hambanya yang beriman.  Wallahualam.

Semoga Allah merahmati kita semua dan kita sama-sama berusaha untuk mendapatkan cinta Agung ini, insyaAllah!  Amin Ya Rabbal Alamin.   

No comments:

Post a Comment

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....