Friday, November 23, 2012

Bahtera penyelamat dalam kehidupan ini...

Bismillahirrahmaanirrahim


Alhamdulillah setinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah SWT, kerana dengan izinNya kita masih diberi kesempatan oleh Allah pada hari ini untuk terus hidup menghirup udara kehidupan dunia yang fana ini, Mudah-mudahan kita dapat terus bersyukur diatas segala nikmatNya yang tidak terhingga banyaknya yang di kurniakan kepada kita...jika kita cuba menghitung nikmat2 Allah itu tidak mampu kita perbuat walauun kita habiskan  seluruh hidup kita ini! Maka, jadilah kita insan yang sentiasa sedar dan insaf di atas matlamat kehidupan kita di dunia ini...bukan untuk main-main, malah kita  sebenarnya memikul tanggungjawab yang cukup besar...iaitu sebagai hamba Allah dan khalifahNya untuk memakmurkan bumiNya, insyaaAllah!

Marilah kita sama-sama terus menerus meningkatkan keimanan kita kepadaNya, meningkatkan ketakwaan kita pada setiap detik masa yang kita lalui ini. Sama-samalah kita teliti firman Allah dalam surah Azzumar ayat 22 yang bermaksud..
" Perhatikanlah tidakkah orang yang telah dilapangkan dadanya(hatinya) untuk menerima Islam, maka ia telah berada di dalam nur (cahaya) anugerah Allah?Maka sungguh malangnya bagi orang-orang yang keras hatinya  yang tidak mahu mengingati Allah. Sesungguhnya mereka itu berada di dalam kesesatan yang nyata (sangat jelas sesatnya)".

Menerima Islam bermaksud bererti menerima deen Allah SWT , deen yang dibawa oleh Rasulullah saw...iaitu satu cara kehidupan yang berbeza dari kehidupan rekaan manusia...kehidupan yang hanya berpandukan pada syariat Allah dalam segenap aspek. Manusia menyerahkan hatinya, seluruh hidupnya hanya bermatlamatkan Allah semata-mata. Dari perkara yang sekecil-kecilnya sehingga yang sebesar-besarnya semua sekali di serahkan kepada Allah SWT. Manusia sebeginilah yang telah mendapat nur atau cahaya hidayah dari Allah  dimana dengannya ia dapat berjalan dengan betul dalam kehidupan didunia ini sebagai hamba Allah yang taat dan bertakwa kepada Allah tanpa menyeleweng  dari jalan Allah sehingga ia di panggil pulang  menghadap Allah SWT. Manusia sebeginilah yang mendapat kejayaan disisi Allah SWT!!

Namun untuk sampai selamat ke destinasi akhir suatu tujuan iaitu kembali kepada Allah dengan selamat dan jayanya menempuh kehidupan dunia menuju kehidupan akhirat perlu ada bahtera-bahtera yang perlu di naiki
di antaranya....

1. Benar-benar bermakrifah kepada Allah...maksudnya mengenali Allah dalam ertikata yang sebenarnya. Bukan hanya setakat menghafal 99 Nama2 Allah yang baik...tapi juga menghayati nya dalam kehidupan.  Tak kenal maka tak cinta...apabila kita benar-benar kenal Allah akan melahirkan kecintaan dijiwa yang mendalam...seperti dalam satu  firman  yang mengatakan orang mukmin itu sangat2 mencintai Allah...apabila hati sudah cinta maka mudahlah untuk mentaati segala yang disuruh oleh yang dicintai.

2. Benar-benar berubudiyyah kepada Allah dalam semua aspek kehidupan.  Meletakkan Allah dan Rasul di depan, hanya mengambil nilai Allah sahaja dalam hidup ini...mengenepikan kepentingan diri apabila bertembung dengan kepentingan Allah dan Rasul...bukan mudah tapi perlunya mujahadah diriyang berterusan...... 

3. Sentiasa zikir dan ingat pada Allah. Hati sentiasa ada hubungan dengan Allah, tidak terputus. Bila terputus hubungan dengan Allah, kita akan berhubung dengan jahiliyyah, melahirkan tidakan-tindakan jahiliyyah.....
Dikala itu tiada zikir padaNya...zikir bukan setakat ucapan lidah tapi zikir dari hati yang lahir dalam ucapan lidah dan perbuatan....itu lah hakikat zikir yang sebenarnya.

4.Sentiasa ada rasa takut pada Allah...kena suburkan rasa takut pada Allah ini dengan mengingati bahawa azab Allah cukup hebat bagi mereka yang bermaksiat padaNya tidak tertanggung oleh diri manusia di akhirat nanti . Ketakutan dijiwa ini yang menghalang kita dari melanggar perintahnya....Untuk suburkan rasa takut ini selalu mendampingi ayat-ayat Allah berupa ancaman dan siksaan....

5. Sentiasa ada rasa muraqabatullah...menyedari bahawa segala amalan kita, niat kita, azam kita diketahui oleh Allah SWT...tiada suatupun yang dapat kita sembunyikan dari Allah SWT..ini menyebabkan kita rasa malu dengan Allah diatas segala rasa-rasa hati yang tidak syarak....kita boleh sembunyikan rasa hati dari manusia tapi bukan dari Allah....Allah Maha Mengetahui apa yang tersimpan di lubuk jiwa!

6. Tetap kasih dan cinta pada Allah dan Rasul melebihi segala-galanya.....mencintai Allah dengan mencintai Rasulullah saw, mengambil baginda sebagai qudwah hasanah kita dalam segenap aspek....  Rasulullah  sebagai rahmat bagi sekelian alam dan pada diri Rasulullah itu merupakan contoh yang terbaik bagi kita ikuti......

7. Sentiasa redha terhadap ketentuan dan taqdir Allah SWT didalam perjalanan kehidupan kita sebagai hamba Allah tanpa sebarang sifat putus asa terhadap rahmat Allah....Hidup ini adalah medan ujian dariNya untuk meningkatkan iman dan takwa kita kepada Allah. Yakinilah disebalik ujian itu ada rahmat dan hikmah yang tidak diketahui oleh manusia. Kita merancang kehidupan kita tapi Allahlah yang menentukan...dan dari Allahlah sebaik-baik perancang dan sebaik2 penentu...kerana sifat Allah yang Maha Tahu dan Maha Bijaksana! Inilah yang seharusnya kita yakini, insyaaAllah.

Semua perkara-perkara di atas jika dilaksanakan dalam kehidupan ini ibarat bahtera penyelamat kehidupan kita didunia ini agar kita selamat sampai ke destinasi akhir musafir kita menuju Allah SWT ....menuju perjalanan alam baqa yang panjang, kekal abadi dan banyak musibah. Dengannya mudah-mudahan kita mendapat keredaan Allah semasa hayat kita di dunia dan semasa kita kembali ke akhirat, insyaaAllah.

Sama-sama kita berdoa pada Allah agar Allah sentiasa memberikan taufik dan hidayahNya kepada kita, mempermudahkan perjalanan hidup kita agar kita sentiasa dapat melepasi ujian kehidupan ini dengan rasa keterikatan hati yang tidak pernah putus dengan Allah....Amin Ya Rabbal Alamin.

Monday, November 12, 2012

Catatan diri di hujung tahun hijrah 1433 (tahun 2012 Masihi)

Bismillahirrahmanirrahim.....

Alhamdulillah setinggi-tinggi rasa syukur dipanjatkan ke hadrat Allah SWT kerana dengan izinNYa, dapat ku duduk sebentar mencoretkan sedikit perkongsian untuk manfaat bersama setelah beberapa ketika terhenti sebentar.....akibat dari  kesibukan hujung tahun persekolahan yang perlu membereskan banyak perkara sebelum cuti bermula. Alhamdulillah walaupun senarai tugas yang panjang menakutkanku di awal nya, namun dengan izin Allah SWT diberiNya kemampuan diri untuk fokus menyiapkan semaksima yang mungkin...kini cuma tinggal satu dua pekara yang perlu dibereskan semasa cuti..... Alhamdulilah, tanpa bantuanMu Ya Allah , aku tidak dapat  membuat apa pun!!

Sekarang ini kita sudah  berada di penghujung tahun 2012...di penghujung tahun hijrah 1433, tidak lama lagi tahun ini akan melabuhkan tirainya dan menjengahlah pula tahun baru hijrah diikuti tahun baru masihi. Rasanya baru sahaja kita berada di tahun 2012......sekarang ni dah akhir tahun! 

Mungkin kita memasuki tahun baru ini tanpa orang tersayang disisi yang telah pergi meninggalkan kita, banyak memori kenangan pahit manis, suka duka menghantui kita.....namun kehidupan perlu diteruskan, terusnya kita hidup bukan sebagaimana yang kita mau, tapi terusnya kita hidup sebagai hamba Allah yang mempunyai matlamat dan jalan kehidupan yang dikehendaki oleh Allah. Kenangan lalu yang mengimbau dalam diri perlu dijadikan iktibar di masa depan...bagaimana segala yang berlaku pada diri kita ini ada hikmah dan rahmat yang tersembunyi!! 

Segala sesuatu yang Allah jadikan di atas muka bumi ini, hatta seekor lalat pun, tidak dijadikan dengan sia-sia . Semuanya ada peranan masing-masing. Cuma kita sahaja yang mensia-siakan potensi diri yang ada di dalam diri kita....potensi untuk menjadi insan cemerlang di sisi Allah bukan hanya cemerlang disisi manusia sahaja yang kita kejari!  Akibat kecuaian kita, larut dan leka lah kita dalam arus keduniaan yang menggila ini, tenggelam kita dalam keasyikan fanatik terhadap bola, terhadap internet dengan facebooknya, online gamenya, twitternya, terhadap TV dan videonya, hobby yang melampau-lampau dan seribu satu macam perkara yang melalaikan kita dari menjadi insan cemerlang disisi Allah SWT. 

Sampai bila kita harus begitu?? Sampai bila......?? Tanyailah diri kita, adakah rasa seronok dan bahagia dari aktiviti melalaikan ini akan kekal selamanya...kita dapat kepuasan yang tidak terhingga?? Sehingga solat pun entah kemana, banyak masa terbuang begitu sahaja.....Adakah kita sedar kita sebenarnya membuang detik-detik berharga dalam kehidupan kita, detik ini pergi dan tak kembali lagi!

Mungkin ada diantara kita yang sedar, separuh sedar atau tidak sedar langsung tentang bagaimana kita mempergunakan masa kita.......kita lalui hidup ini begitu sahaja ikut hati kita, buat apa kita suka tanpa perancangan yang baik, Perlunya ada masa untuk diri kita, keluarga kita, masa untuk dunia kita lebih-lebih lagi masa untuk akhirat kita...!!  Sudah ke kita buat plan untuk perbaiki apa yang kurang dari tahun ini yang akan berlalu untuk tahun depan yang akan datang? Atau cuma  berfikir...tak pe lah lambat lagi, tak sukalah ikut plan ni, tak suka skema-skema, tak suka itu dan ini....masalahnya bukan suka atau tidak, tapi orang yang tidak merancang masanya akan tetap rugi dan kecewa nanti samada rugi dunia dan rugi akhirat!   

Perancangan kena ada, tapi cara pelaksanaannya ada fleksibilitinya terpulang pada kemampuan diri sendiri..
Sebaik-baiknya " Plan your work, and work according to your plan".....menetapkan matlamat utama dalam setiap kerja yang kita buat adalah matlamat Allah! Kita buat kerja kerana Allah, jalan kerja juga mengikut garis panduan yang Allah telah tetapkan..barulah kerja itu sempurna di sisi Allah. 

Masalahnya, penyakit diri yang sering melanda........last minute work or last minute plan....or work until the last minute n seconds.....kesannya stress, tension, kerja tidak sempurna, marah-marah dengan orang lain sebab tak tolong dan mcam-macam lagilah sifat jahiliyyah yang keluar dalam diri..... Bagus ke begitu??
Bagi yang telah merasai....masa ini rasanya tidur tak lena, makan tidak kenyang, mandi tak basah sebab nak siapkkan kerja last minute ini.  Bukan frasa ni hanya untuk orang bercinta sahaja!!  

Rasanya kita kena buat perubahan diri......berubah di ketika ini dan disaat ini! Bukan setakat rasa  saja dihati, tapi kena laksanakan dalam amalan. Dewasa ini ramai orang mampu bercakap, tapi tak mampu nak buat.......jadi biarlah kita ni kurang bercakap, tapi banyak buat, lagi pun bila banyak cakap ni, banyak silapnya, banyak dosanya dan bila banyak dosanya...kita menempah tempat di neraka! Allah jadikan  pada kita dua telinga dan satu mulut untuk kita lebih mendengar dan kurang bercakap.! Menjadi pendengar yang baik dan taat melakukan apa yang disuruh Allah.!! 

Tapi nak buat bukanlah semudah cakap kerana medan bercakap, tidak sama dengan medan beramal dan medan beramal tidak sama dengan medan berjihad! Kena ada mujahadah diri yang istiqamah....kalau kejap buat kejap tinggal alamatnya, cakap tinggal cakap saja, cakap tidak serupa bikin lah nampak gayanya!
Perlulah kita ingat sebenarnya...setiap patah perkataan yang diucap akan dipertanggungjawabkan oleh Allah! Jadi perlunya ada rasa takut tentang perkara ini.... barulah ada kita dapat istiqamah dalam amalan diri, insyaAllah. 

Sama-samalah kita mohon kemampuan dan kekuatan diri dari Allah SWT untuk melaksanakan segala tanggungjawab kita.....pertamanya tanggung jawab kita pada Allah dan Rasul, tanggung jawab kita pada diri dan keluarga kita, anak anak kita,  tanggung jawab pada isteri,  suami atau ibu bapa dan tanggungjawab pada masyarakat. Sama-samalah kita didik diri untuk jadi orang yang lebih bertanggungjawab ....jadi perlu kenal pasti apakah tanggungjawab yang wajib kita buat, jangan hanya buat tak tau sahaja!

Kena sentiasa sematkan dijiwa Allah Maha Meliha, Maha teliti di atas segala yang kita perbuat.....!!
Wallahualam.

Bismillahirrahmaanirrahim 30 MENU LAZAT SEPANJANG RAMADHAN Jom Prepare! 1. Tilawah al Quran sejuzuk sehari paling kurang....