MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Monday, November 12, 2012

Catatan diri di hujung tahun hijrah 1433 (tahun 2012 Masihi)

Bismillahirrahmanirrahim.....

Alhamdulillah setinggi-tinggi rasa syukur dipanjatkan ke hadrat Allah SWT kerana dengan izinNYa, dapat ku duduk sebentar mencoretkan sedikit perkongsian untuk manfaat bersama setelah beberapa ketika terhenti sebentar.....akibat dari  kesibukan hujung tahun persekolahan yang perlu membereskan banyak perkara sebelum cuti bermula. Alhamdulillah walaupun senarai tugas yang panjang menakutkanku di awal nya, namun dengan izin Allah SWT diberiNya kemampuan diri untuk fokus menyiapkan semaksima yang mungkin...kini cuma tinggal satu dua pekara yang perlu dibereskan semasa cuti..... Alhamdulilah, tanpa bantuanMu Ya Allah , aku tidak dapat  membuat apa pun!!

Sekarang ini kita sudah  berada di penghujung tahun 2012...di penghujung tahun hijrah 1433, tidak lama lagi tahun ini akan melabuhkan tirainya dan menjengahlah pula tahun baru hijrah diikuti tahun baru masihi. Rasanya baru sahaja kita berada di tahun 2012......sekarang ni dah akhir tahun! 

Mungkin kita memasuki tahun baru ini tanpa orang tersayang disisi yang telah pergi meninggalkan kita, banyak memori kenangan pahit manis, suka duka menghantui kita.....namun kehidupan perlu diteruskan, terusnya kita hidup bukan sebagaimana yang kita mau, tapi terusnya kita hidup sebagai hamba Allah yang mempunyai matlamat dan jalan kehidupan yang dikehendaki oleh Allah. Kenangan lalu yang mengimbau dalam diri perlu dijadikan iktibar di masa depan...bagaimana segala yang berlaku pada diri kita ini ada hikmah dan rahmat yang tersembunyi!! 

Segala sesuatu yang Allah jadikan di atas muka bumi ini, hatta seekor lalat pun, tidak dijadikan dengan sia-sia . Semuanya ada peranan masing-masing. Cuma kita sahaja yang mensia-siakan potensi diri yang ada di dalam diri kita....potensi untuk menjadi insan cemerlang di sisi Allah bukan hanya cemerlang disisi manusia sahaja yang kita kejari!  Akibat kecuaian kita, larut dan leka lah kita dalam arus keduniaan yang menggila ini, tenggelam kita dalam keasyikan fanatik terhadap bola, terhadap internet dengan facebooknya, online gamenya, twitternya, terhadap TV dan videonya, hobby yang melampau-lampau dan seribu satu macam perkara yang melalaikan kita dari menjadi insan cemerlang disisi Allah SWT. 

Sampai bila kita harus begitu?? Sampai bila......?? Tanyailah diri kita, adakah rasa seronok dan bahagia dari aktiviti melalaikan ini akan kekal selamanya...kita dapat kepuasan yang tidak terhingga?? Sehingga solat pun entah kemana, banyak masa terbuang begitu sahaja.....Adakah kita sedar kita sebenarnya membuang detik-detik berharga dalam kehidupan kita, detik ini pergi dan tak kembali lagi!

Mungkin ada diantara kita yang sedar, separuh sedar atau tidak sedar langsung tentang bagaimana kita mempergunakan masa kita.......kita lalui hidup ini begitu sahaja ikut hati kita, buat apa kita suka tanpa perancangan yang baik, Perlunya ada masa untuk diri kita, keluarga kita, masa untuk dunia kita lebih-lebih lagi masa untuk akhirat kita...!!  Sudah ke kita buat plan untuk perbaiki apa yang kurang dari tahun ini yang akan berlalu untuk tahun depan yang akan datang? Atau cuma  berfikir...tak pe lah lambat lagi, tak sukalah ikut plan ni, tak suka skema-skema, tak suka itu dan ini....masalahnya bukan suka atau tidak, tapi orang yang tidak merancang masanya akan tetap rugi dan kecewa nanti samada rugi dunia dan rugi akhirat!   

Perancangan kena ada, tapi cara pelaksanaannya ada fleksibilitinya terpulang pada kemampuan diri sendiri..
Sebaik-baiknya " Plan your work, and work according to your plan".....menetapkan matlamat utama dalam setiap kerja yang kita buat adalah matlamat Allah! Kita buat kerja kerana Allah, jalan kerja juga mengikut garis panduan yang Allah telah tetapkan..barulah kerja itu sempurna di sisi Allah. 

Masalahnya, penyakit diri yang sering melanda........last minute work or last minute plan....or work until the last minute n seconds.....kesannya stress, tension, kerja tidak sempurna, marah-marah dengan orang lain sebab tak tolong dan mcam-macam lagilah sifat jahiliyyah yang keluar dalam diri..... Bagus ke begitu??
Bagi yang telah merasai....masa ini rasanya tidur tak lena, makan tidak kenyang, mandi tak basah sebab nak siapkkan kerja last minute ini.  Bukan frasa ni hanya untuk orang bercinta sahaja!!  

Rasanya kita kena buat perubahan diri......berubah di ketika ini dan disaat ini! Bukan setakat rasa  saja dihati, tapi kena laksanakan dalam amalan. Dewasa ini ramai orang mampu bercakap, tapi tak mampu nak buat.......jadi biarlah kita ni kurang bercakap, tapi banyak buat, lagi pun bila banyak cakap ni, banyak silapnya, banyak dosanya dan bila banyak dosanya...kita menempah tempat di neraka! Allah jadikan  pada kita dua telinga dan satu mulut untuk kita lebih mendengar dan kurang bercakap.! Menjadi pendengar yang baik dan taat melakukan apa yang disuruh Allah.!! 

Tapi nak buat bukanlah semudah cakap kerana medan bercakap, tidak sama dengan medan beramal dan medan beramal tidak sama dengan medan berjihad! Kena ada mujahadah diri yang istiqamah....kalau kejap buat kejap tinggal alamatnya, cakap tinggal cakap saja, cakap tidak serupa bikin lah nampak gayanya!
Perlulah kita ingat sebenarnya...setiap patah perkataan yang diucap akan dipertanggungjawabkan oleh Allah! Jadi perlunya ada rasa takut tentang perkara ini.... barulah ada kita dapat istiqamah dalam amalan diri, insyaAllah. 

Sama-samalah kita mohon kemampuan dan kekuatan diri dari Allah SWT untuk melaksanakan segala tanggungjawab kita.....pertamanya tanggung jawab kita pada Allah dan Rasul, tanggung jawab kita pada diri dan keluarga kita, anak anak kita,  tanggung jawab pada isteri,  suami atau ibu bapa dan tanggungjawab pada masyarakat. Sama-samalah kita didik diri untuk jadi orang yang lebih bertanggungjawab ....jadi perlu kenal pasti apakah tanggungjawab yang wajib kita buat, jangan hanya buat tak tau sahaja!

Kena sentiasa sematkan dijiwa Allah Maha Meliha, Maha teliti di atas segala yang kita perbuat.....!!
Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....