MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Friday, July 04, 2014

Tazkirah Ramadan 2014.....Ramadan bulan al-Quran....





Bismillahirrahmanirrahim
 
 
Semalam telah kita lalui  Jumaat pertama Ramadan 2014....Ramadan Kareem Ramadan AlMubarak diucapkan kepada pembaca blog semua...dan di doakan mudah-mudahan Ramadan kali ini jauh lebih baik dari yang sebelummya.Ameen.
 
Alhamdulillah telah seminggu kita berada dalam būlan puasa ini...berada dalm fasa pertama Ramadan...cepatnya masa berlalu, sejauh mana kita dah isikan masa-masa yang berlalu? Sama-sama kita muhasabah diri, mana yang lemah diperbaiki, mana yang kurang ditingkatkan...!
 
Sebenarnya bulan Ramadan ini merupakan bulan perasaan dan rohani.....bulan untuk mendidik hati dan roh kita supaya lebih sensitif, lebih empati, lebih pemurah .... Ia juga merupakan saat yang paling baik untuk menghadapkan seluruh hati kita pada Allah SWT, beribadah menyendiri denganNya, bermunajat merintih mohon keampunan dariNya....
 
Ia juga saat yang paling baik untuk muhasabah diri, meneliti keaiban dan kelemahan diri....kemudian perbaiki diri, perbaiki  hati ..... semuanya itu di laksanakan dalam rangka menjaga hubungan hati Allah SWT. Dengan kata lain....Bulan Ramadan ini adalah bulan tarbiyah yang mendidik diri secara intensif dan berkesan untuk melahirkan insan yaang bertakwa. Dengan takwa inilah merupakan bekalan insan mukmin untuk menjalani kehidupan dunia mengikut jalan dan ketetapan yang telah digariskan oleh Allah SWT.
 
Bulan Ramadan adalah bulan Al Quran ....bulan untuk kita mendekati Al Quran secara, intensif.....perbanyakkan interaksi dengannya dalam setiap kesempatan yang ada. Interaksi ini merupakan interaksi hati dan jiwa yang mentadabbur AlQuran , memahami isi kandungannya, kemudian berusaha melaksanakan segala tuntutannya....bukan hanya setakat membaca dan mengkhatamkannya! Barulah Al Quran itu mampu mendidik jiwa-jiwa yang ingin kembali pada Allah...
. Sabda Rasulullah dalam satu hadisnya yang bermaksud..
 
"Puasa dan Al-Quran itu akan memberikan syafaat kepada hamba di hari kiamat. Puasa akan berkata" Ya Rabbi, aku telah menghalangnya dari makan dan syahwat maka perkenankanlah aku memberikan syafaatnya untuknya.". Sedangkan Al-Quran akan berkata " Ya Rabbi, akau telah menghalanginya dari tidur di malam hari,maka perkenankan aku memberikan syafaat untuknya." maka Allah memperkenankan  keduanya memberi syafaat. (HR Ahmad dan Daruquthni).
 
Melalui pelaksanaan puasa dan mendekati Al-Quran ini hendaknya dapat meningkatkan lagi hubungan kita dengan Allah SWT. Hubungan yang kuat dengan Allah yang memberikan kesan yang mendalam pada jiwa dan perasaan inilah sepatutnya menjadi cita-cita tertinggi seorang mukmin di dunia dan akhirat. Inilah yang kita nak garap dalam pelaksanaan puasa. Jadi sewajarnya kita berusaha  setiap malam agar hati kita menyatu dengan Allah pada bulan yang mulia ini.  
 
Sesungguhnya puasa yang kita sedang laksanakan ini  merupakan satu ibadah yang dikhususkan oleh Allah  untuk diriNya sendiri......
 
" Semua amalan anak Adam adalah untuknya, kecuali puasa. Ia adalah untukKU dan Aku akan memberikan balasannya."(HR Bukhari & Muslim)
 
Istimewanya puasa kerana hanya Allah sahaja yang mengetahui siapa yang benar-benar berpuasa atau tidak, dalam keadaan bersendirian atau bersama orang ramai.  Tiada manusia yang dapat mengagak kesahihan puasa sesaorang kerana ia adalah ibadah rahasia seorang hamba dengan Tuhannya. Mungkin sesaorang boleh berpura-pura puasa di hadapan manusia.....tapi Allah Maha mengetahui apa yang dilakukan semasa bersendirian.  Melalui puasa , sebenarnya ia dapat mendidik jiwa manusia agar ikhlas pada Allah dan merasai pengawasan Allah terhadap dirinya sentiasa.
 
Dalam ibadah puasa terdapat banyak larangan yang perlu dijauhi....sesaorang itu perlu menahan diri dari pelbagai keinginan yang sebelum itu diharuskan baginya seperti makan minum, menunaikan hajat bersama isteri dan lain-lain....Semua itu dilakukan atas dasar melaksanakan perintah Allah. Jadi perlunya kita bersungguh-sungguh untuk mentaati Allah dalam bulan yang mulia ini.....
 
Bulan Ramadan merupakan bulan istimewa, satu anugerah Allah kepada kita.....dibuka pintu-pintu kebaikan dan ditutup pintu-pintu kejahatan.
 
Dalam satu hadis yang bermaksud....
" Jika bulan Ramadan datang, pintu-pintu syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup, syaitan-syaitan dibelenggu, kemudian seorang penyeru berseru,  Wahai pencari kebaikan, kemarilah.Wahai pencari kejahatan berhentilah!".(HR Thabrani)
 
Setiap hari dan setiap malam dalam bulan Ramadan merupakan masa-masa berharga dan penuh kemuliaaan yang diberikan oleh Allah...supaya yang berbuat baik menambah kebaikannya,yang berbuat jahat mencari kurnia Allah sehingga Allah mengampuni mereka dan menjadikan mereka hamba-hamba yang dicintai dan didekatkan kepada Allah SWT.
 
JUSTRU ITU...
Kita yang merupakan pendosa ini, yang menzalimi diri sendiri dengan tidak melaksanakan ketaatan sepenuhnya pada Allah....berusaha dengan giat mengintai-gintai pintu keampunan Allah dengan banyak bertaubat untuk bersihkan hati nurami kita dari karat-karat dosa yang sekian lama melekat dijiwa....
Kita serahkan jiwa sepenuh hati pada Allah....melalui madrasah Ramadan untuk mempersiapkan rohani supaya mantap melalui ibadah solat tarawikh, solat tahajjud, qiyamullail dan zikrullah,  memanfaatkan setiap detik masa melakukan amalan soleh, menyuburkan amalan sedekah, menyambung tali silaturrahim  dan banyak lagi....
 
Pendekata...apa sahaja yang kita buat segalanya untuk meningkatkan akaun amal soleh kita mengurangi akaun amal yang mungkar....
 
Mohon kekuatan dari Allah jua untuk kita dapat melalui Ramadan ini dengan jayanya...dengan beroleh sijil takwa , diampunkan dosa2 dan dibebaskan dari api neraka bila berakhirnya bulan yang barokah ini!! Ameen...ya Rabb.
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....