Saturday, June 19, 2010

Perbaiki diri....

Tazkirah pagi Jumaat lepas oleh Ustaz Abdullah Gymnastiar, sorang ulama terkenal Indonesia di Tv oasis menyentuh jiwaku...ingin ku kongsikan bersama sbg peringatan diri.....

Sbg manusia lebih2 lagi sbg muslim kita harus memperbaiki diri kita......jgn biarkan diri kita dlm kelemahan.....
Kita perlu berikan yang terbaik dari kita kpd umat,dan jangan lah suka melihat keburukan orang lain.....
Semaklah keburukan diri sendiri terlebih dulu....
Jika kita hendak memperbaiki orang lain...mulailah dgn memperbaiki diri sendiri terlebih dulu!!!
Tidak banyak manfaat yang boleh kita lakukan jika kita sibuk perbaiki orang lain tapi abaikan diri sendiri...!!
Ada 5 cara perbaiki diri....
1. Mengenali diri sendiri..
Selalu bertafakur,jujur dgn diri sendiri akan kelemahan yang ada,akuinya dan berusaha mengatasinya....
2. Perlu ada cermin diri.
Sahabat yang baik dapt menjadi cermin diri kita yang boleh membantu kita mengetahui kelemahan kita dan seterusnya membantu kita. Perlu ikhlas menerima teguran dari mereka.
3. Jika menghadapi masalah, pergilah pada mereka yang ahli  untuk merawat hati supaya dpt perbaiki kelemahan diri, umpama seperti kita pergi ke doktor bila kita sakit.
4. Manfaatkan orang yang benci pada kita. Anggap segala kritikan yang diterima  sebagai satu rezeki untuk kita ambil manfaat dalam memperbaiki diri. Jangan rasa kecewa dan terhina bila dikritik. Sesaorang tu akan sukses bila kritikan diambil sbg cabaran dalam memperbaiki diri!!
5. Tafakur akan segala kejadian yang berlaku disekeliling kita. Ambil pengajaran segala yang baik dan jadikan sempadan bagi yang buruk. Gunakan kesempatan yang ada  setiap waktu untuk sentiasa muhasabah dan perbaiki diri....jika banyak lagi kelemahan...usahakanlah atasinya.
Jika ada kelebihan diri....bersyukur dan jangan sombong atau riak. Kita dipuji dan  dihormati org bukan kerana kelebihan diri kita tapi kerana Allah tutup keburukan diri kita dari orang lain mengetahuinya!!
Perbaiki diri dg 3 cara....
Mulai dgn diri sendiri terlebih dulu..
Mulai dgn hal yang kecil yang kita mampu..
Mulai dari saat ini.....jangan bertangguh.
Masa tidak menunggu kita..jangan tangguhkan untuk buat kebaikan...
Semoga Allah permudahkan urusan kita!

5 comments:

  1. asm

    tazkirah hati
    Renunglah ayat Al Q ini untuk meningkatkan iman kita

    As Saf 2-3

    Wahai orang-orang yang beriman mengapa kamu mengatakn sesuatu yang tidak kamu kerjakan?

    Itu sangatlah dibenci di sisis Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan

    amin Uztaz muda

    ReplyDelete
  2. Jazakallah for the comment....
    betullah apa yang ditulis....
    perbaikilah diri kamu dan ajak lah org lain....
    jangan lupakan diri sendiri....
    sentiasa pertingkatkan....
    mohon bantuan allah selalu.....
    kita hanya insan lemah....
    sgt2 perlukan bantuan allah dan shbt2 yang ikhlas...

    ReplyDelete
  3. asm

    Cikgu

    saya sabenarnya mengikuti tulisan cikgu dari awal . dulu saya seronok tapi akhir2 penulisan hati saya tak rasa sangat. Tapi yang terakhir tentang meningkat diri melalui mujahadah saya rasa ada sedikit kelainan rasa hati saya. Tak tahu lah apa sebabnya. Mungkin tulisan hati ini dia menyentuh hati. teruskan penulisan cikgu. Renungi lah Al baqarah 256-257
    Tidak ada paksaan untuk memasuki agama Islam. Sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang salah. Kerana itu barangsiapa yang engkar kepada Thaghut dan beriman kepada Allah, sesungguhnya ia telah memegang tali yang amat kuat yang tidak akan putus. dan Allah maha mendengar lagi maha Mengetahui.
    Allah pelindung orang-orang yang beriman, Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran kepada cahaya Iman. Dan orang-orang kafir pelindung-pelindungnya adalah syaitan, yang mengeluarkan mereka daripada cahaya kepada kegelapan (kekafiran). Mereka itulah adalah penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya.

    Amin Uztaz Muda

    ReplyDelete
  4. aslmkum,
    saya tertarik dengan perkara 3 menyatakan:

    Jika menghadapi masalah, pergilah pada mereka yang ahli untuk merawat hati supaya dpt perbaiki kelemahan diri, umpama seperti kita pergi ke doktor bila kita sakit.

    Pengalaman kawan saya sakit, sedang menghadapi masalah, dia menceritakan kepada saya tak boleh baca ayat Qursi sedangkan dia ahli yg kuat ibadah, akhirnya dia berubat Allah permudahkan dan menyelesaikan masalah yg di hadapi.

    Masalahnya kadangkala org yg menghadapi masalah tidak akan nampak dia bermasalah, atau ingin menyembunyikan masalah.

    Contoh lain seorang anak kenalan saya, menghadapi gangguan makhluk halus, akhirnya diubati oleh pakar perubatan makhluk halus tersebut.

    seorang makcik nampak macam gangguan makhluk halus, rupanya dia ada masalah dalam perut.

    Pendek kata masalah memang semua org hadapi cuma bagaimana untuk bertindak perlu ada mujahadah, dengar nasihat, pengalaman , usaha dan akhirnya serah kepada Allah swt.

    Jalan penyelesaian mestilah syara' kerana ada mrk yg berubat menggunakan bomoh menggunakan mantera yg syirik kepada Allah.

    pembaca blog/komen

    ReplyDelete

Hakikat hidup ini...

Siapa yang gemar membantu orang, Maka hidupnya senantiasa dipermudahkan. Siapa yang memiliki sikap belas ihsan, Maka akan disayang sesa...