MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Wednesday, June 01, 2011

Mencari Allah di jiwa ini....

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah dipanjatkan ke hadrat Allah SWT kerana dengan keizinanNya dapat ku coretkan sedikit peringatan diri beberapa jam sebelum ku berangkat ke tanah suci menunaikan umrah dan ziarah.  Alhamdulillah, setelah sekian lama kunjungan pertamaku kesana, baru sekarang Allah izinkan ku kesana semula....semoga insyallah segala yang dilakukan diterima Alah dan menjadi amal soleh yang dapat dijadikan bekalan nanti. 

 Ku sedari dalam hidup ini , walaupun kita merancang , buat pelan lebih awal, namun segalanya dengan ketentuan dan izinNya jua.....Jika Allah tidak mengizinkan sesuatu, tentu ada hikmah disebaliknya, begitu segala yang berlaku tidak terlepas dari ketentuanNya. Ada hikmah  disebaliknya...kita manusia tidak dapat menjangkaunya dengan akal kita....perlunya kita redho dan pasrah dalam hidup ini!.  

Bersangka baik dengan Allah dapat menenangkan fikiran dan hati kita....segala kesedihan, kedukaan yang di alami adalah kerana kealpaan dan kelalaian kita yang kurangnya berhubung dengan Allah dan berjayanya syaitan memasuki hati kita dan membisikkannya  dalam jiwa kita.  Sebabnya jiwa yang sentiasa berhubung dengan Allah akan rasa tenang selalu, tiada resah gelisah......cahaya Allah menyinari jiwa yang sentiasa ingat padaNya!

Jadi perlunya kita sentiasa mencari dimana Allah dalam hati kita, sejauhmana kita mengambil nilai-nilai Allah dalam hidup ini. Ruginya kita apabila hilang Allah di jiwa! Kita akan tersasar jauh dari hidayahNya.....dan segala macam masalah jiwa akan kita hadapi! Sakitnya hati dan perasaan ketika itu........

Namun apabila kita mencari ubatnya dengan kembali pada Allah, membersihkan hati dengan taubat, mengisi jiwa dengan zikir, maka insyaAllah , dengan rahmat dan kasih sayangNya ketenangan dirasai semula......ketenangan yang tidak boleh didapati dengan cara yang lain! Itulah fitrah jiwa yang Allah jadikan...."ingatlah,  dengan hanya mengingati Allah jiwa akan jadi tenang." Itu janji Allah yang sungguh benar!! Perlunya ada kesabaran dan istiqamah dalam usaha kita itu sebelum kita dapat merasakannya.......

Semoga dengan pemergian ke tanah suci ini.....dapat lagi meningkatkan iman dan amal dihati, membersihkan jiwa dan perasaan , meningkatkan hubungan hati dengan Allah SWT, menyembuhkan segala penyakit zahir dan batin........dan yang terutamanya,  Allah mengampunkan segala dosa yang banyak ini!!

Amin...Ya Rabbal Alamin...

Labbaikallahumma labbaik, labbaikala syariii....kalakalabbaik....
Innal hamda wannikmata, lakawal mulk,   laa syarii...kalak

HambaMU datang menyambut panggilanMu, Ya Allah, HambaMu datang menyambut panggilanMu. Sesungguhnya segala pujian , nikmat dan kerajaan adalah kepunyaanMu dan tiada sekutu bagi Mu! 

Mohon maaf banyak2 kepada yang mengenali diri ini di atas segala salah dan silap, keterlanjuran kata  dan perbuatan....semoga Allah mengampuni segala dosa! Amin

No comments:

Post a Comment

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....