MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Sunday, July 22, 2012

Alangkah Istimewanya Ramadhan...!!



Bismillahirrahmanirrahim............

Alhamdulillah, sehari telah berlalunya Ramadhan....adakah kita telah isi hari tersebut dengan bermanfaat? Seharusnya....di bulan Ramadhan ini , agenda sehariannya mesti dijadualkan!  Jika tidak ia akan berlalu begitu sahaja, sedar-tak sedar.....habis dah Ramadhan!  Apa yang telah kita perbuat di bulan barokah ini pun kita tak tau! Sama-samalah kita perhatikan apa yang kita perbuat setiap hari di bulan ini...

Ramadhan bukanlah untuk dilalui detik-detik keberadaannya begitu sahaja tanpa apa-apa planning yang rapi dan terancang.  Ia harus di programkan dan dijadualkan!  Jika tidak termasuklah kita di kalangan orang yang rugi seperti yang digambarkan dalam sebuah hadith Rasulullah saw yang bermaksud.....

"Rugilah sesaorang yang memasuki bulan Ramadhan, namun bulan ini berlalu sementara dosa-dosanya belum diampuni. " (Riwayat Ibnu Khuzaimah dan Ibnnu Hibban)

Maka janganlah kita jadi manusia yang rugi, kerana tidak mendapat rahmat Allah, dosanya tidak terampun dan tidak dibebaskan dari api neraka setelah melalui Ramadhan.  Ramadhan yang berfungsi sebagai terminal atau stesyen pembersihan dosa tidak beroperasi sepenuhnya dalam diri. Akibatnya...rugilah kita membiarkan  Ramadhan berlalu begitu sahaja. Untuk itu, perlulah kita letakkan satu target yang ingin dicapai.........dan ushakan ke arah itu dengan jiwa yang besar!

" Zero dosa se usai Ramadhan yang berlalu tahun ini" 
Ganjaran taqwa dari Allah SWT. Inilah target kita! Namun, bukanlah semudah itu nak dapatkan taqwa itu tanpa usaha yang bersungguh-sungguh!

Jadi......
Perlunya ditanamkan keazaman untuk melakukan sesuatu yang luar biasa di bulan mulia ini.
Perlunya istiqamah dengan keazaman tersebut dan memfokuskan hala tuju dan target kita.
Perlunya pelaksanaan yang bersungguh-sungguh dalam mencapai target.
Perlunya keikhlasan diri dalam beramal sehingga ke akhir bulan Ramadhan.
Anggaplah ini adalah Ramadhan terakhir buat kita!

Bayangkan, andainya ini adalah Ramadhan terakhir  kita, tentulah ia merupakan motivasi diri untuk menjadikannya Ramadhan yang terbaik, insyaAllah!

Gambarkan juga Ramadhan ini juga adalah bulan menghadapi peperiksaan dan ujian-ujian yang pelbagai, dimana semestinya kita berhajatkan pada keputusan yang cemerlang! Setelah membuat persediaan fizikal dan mental di bulan sebelumnya iaitu bulan Rejab dan Syaaban, maka sekarang kita menghadapi bulan peperiksaan ini dengan yakin dan penuh persediaan!

Para sahabat dan para salafussoleh menganggap bulan Ramadhan ini sebagai musim tengkujuh.....yang membawa hujan rahmat, kebaikan, keampunan, belas kasihan  dan keberkatan dari Allah SWT. Bukankah ini merupakan satu anugerah yang tidak terhingga dan cukup berharga dari Allah SWT? Melalui madrasah Ramdhan ini dapat memberi kekuatan ruhiyyah kepada jiwa-jiwa mukmin yang mengasihi dan mencintai Allah SWT!

Justru itu, masih awal dan belum terlambat lagi untuk kita melakukan persiapan dan persediaan diri untuk melakukan ibadah ini. Di bulan ini, peluang terbuka luas untuk membuat amalan kebaikan dan merasai kemanisan beribadah padaNya dengan jiwa yang bersih, hati yang tenang damai. Perbanyakkan istighfar , taubat dan zikir  kita setiap masa untuk membersihkan jiwa kita........jangan biarkan walaupun sedkit masa kita di bulan ini terbiar begitu sahaja! Hanya hati yang bersih sahaja dapat merasai kelazatan ibadah ini!!

Maka, sama-samalah kita isi bulan ini dengan menghitung kelalaian diri, memperbaiki kesilapan, menyuluh kesihatan rohani kita, melakukan amal soleh yang dapat menjernihkan hati yang terpancar di wajah. Sebelum waktu sahur di waktu pagi yang sunyi sepi...panjatkan doa dan munajat melalui qiyamulalil disertai dengan rintihan memohon ampunan dosa. InsyaAllah, Allah sentiasa membuka pintu langit keampunannya bagi setiap hamba yang berdosa....Allah itu Maha luas Rahmat dan PengampunanNya!
Jadi, jangan lepaskan peluang ini begitu sahaja!

Insafilah peringatan Nabi saw tentang celakanya mereka yang keluar dari Ramadhan tapi gagal mendapat rahmat, manfaat dan  mendapat keampunan dari Allah SWT .



Satu harapan untuk muslim semua.....
" Islam itu tidak akan diperjuangkan oleh mukmin yang bangun tidur selepas azan Subuh.  Pesan para ulama , mukmin itu dikira lalai apabila ia bangun setelah azan Subuh berkumandang .  Jadi oleh itu marilah kita berazam dengan penuh tekad untuk bangun di awal pagi sebelum subuh dan mempertingkatkan amalan soleh."

" Jadikan Ramadhan kali ini turning point untuk berubah kerana Allah SWT."

Semoga Ramadhan kali ini dicintai kehadirannya, dimanfaati masanya, dirindui kedatangannya dan ditangisi pemergiannya nanti.  Sama-sama kita berdoa agar  Allah SWT  memberikan kita kekuatan jiwa melalui madrasah Ramadhan ini dengan sabar dan tabah menjalani proses tarbiyyah diri dan hawa nafsu yang sentiasa mengajak kepada kebatilan...Dengan melalui tarbiyyah Ramadan ini....mudah-mudahan.kita mendapat kekuatan roh yang menjadi pendorong diri kita untuk menjadi hamba Allah yang taat, soleh dan bertaqwa untuk bulan-bulan yang seterusnya insyaAllah!!

Rujukan
Artikel Pengajian Umum 
Masjid Putra bersama Haluan Putrajaya


2 comments:

  1. InsyaAllah sama samalah berdoa

    HABAT

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah, semoga Allah membantu kita memproses diri, mejalani mujahadah ini dengan sabar dan tabah.

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....