MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Tuesday, July 17, 2012

Menjelang Ramadhan kali ini....Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan! Ku nantikan kedatanganmu....

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat Allah SWT kerana dengan izinNya...akhirnya dapat ku coretkan juga sedikit perkongsian buat kali ini setelah agak lama berhenti menulis sejak kembalinya dari US baru-baru ini. Hampir sebulan lebih.......setiap kali aku cuba  menulis , teringat kerja sekolahku yang bertimbun yang belum terusik, program sekolah pulak hampir setiap hujung minggu memenuhi jadual dan kerja rumah yang tidak pernah habis........ 

Begitulah sebagai wanita bekerjaya ni terpaksa membahagikan masa antara kerjaya, rumahtangga dan lain-lain.....dan hal pengurusan masa yang cekap inilah yang merupakan kelemahan yang perlu diatasi sejak kebelakangan ini.Mudah-mudahan Allah memberikan ku kekuatan semangat dan motivasi diri semula, insyaAllah! Itulah yang di harapkan.

Alhamdulillah kedatangan bulan Ramadhan Al- Mubarak ini, tepat pada masanya untuk mengecas semula bateri iman  yang lemah dan asyik turun naik  akibat menghadapi mehnah dan ujian kehidupan yang tidak putus-putus menimpa diri, insyaAllah. Umpama kedatangan tetamu yang sangat istimewa yang datang mengunjungi hanya setahun sekali.....satu kedatangan yang ditunggu-tunggu! Alhamdulillah. 

Ya Allah berkatilah bulan Rejab dan Syaaban yang akan berlalu ini...dan sampaikanlah aku ke bulan Ramadhan yang mulia dan penuh barokah ini, insyaAllah! Inilah doa yang perlu kita panjatkan supaya kita dapat menghirup udara bulan Ramadhan yang suci ini...inilahlah sebaik-baik bulan dalam setahun yang di dalamnya terdapat beribu kebaikan dan keberkatan. Mudah-mudahan Allah menyampaikan kita kebulan ini....kerana ada orang yang tidak dapat berjumpa bulan Ramadhan tahun ini kerana sudah dijemput pulang kerahmatullah. Izinkan aku bertemu lagi , ya Allah , untuk berada di bulan yang mulia ini!

Perlunya kita mempunyai tekad dan keazaman yang kuat untuk menjadikan Ramadhan kali ini lebih baik dari tahun lepas. Kemudian merancang strategi berkesan untuk  menjadikan setiap masa dalam bulan ini dapat di manfaatkan sebaik-baiknya. Mungkin buat satu checklist khusus amalan di bulan Ramadhan ini dan cuba mengikutinya sebaik mungkin. Sebenarnya di bulan rejab dan syaaban lagi kita sudah melatih diri melakukan banyak amalan sunat seperti tahajjud, sunat nawafil, bersedekah , puasa sunat...amalan ini sudah terbiasa kita buat dan seterusnya dapat dilanjutkan ke bulan Ramadhan. Dalam erti kata lain....... warmimg up first before Ramadhan in order to get the real momentum during Ramadhan! 

Di antara aktiviti warming up before Ramadhan,  yang boleh kita lakukan...
1.  Perbaiki dan tambahkan perbacaan Quran dan maknanya sekali supaya kita memahami dan menghayati apa yang di baca, dan seterusnya berusaha menghayatinya. Juga membaca buku-buku fikrah islam, fikh berpuasa , sirah dan banyak lagi...set kan target bagi pembacaan.

2. Muhasabah diri, perbanyakkan istighfar dan taubat dari dosa dan bersyukur padaNya diatas segala nikmat yang Allah berikan sebelum tidur dan masuk tidur awal agar dapat bangun solat tahajjud nanti 

3. Buatlah sebanyak mungkin amal kebaikan seperti bersedekah walaupun sedikit setiap hari, membantu orang lain yang memerlukan bantuan, jadi orang yang bermanfaat pada orang lain........ semuanya atas dasar mencari keredhaaan Allah SWT!

4. Tingkatkan solat-solat sunat  nawafil dan tahajjud dan banyakkan doa kita setiap masa..Pada masa lapang  pula hadirkan diri ke masjid, bersolat jemaah sekerap mungkin disana  dan  menghadiri majlis-majlis ilmu . 

5. Jauhi dari melihat TV, gambar lucah dan tidak senonoh, mendengar muzik yang haram dan melalaikan, bercakap yang sia-sia dan kotor, membuang masa dengan sia-sia seperti melayari internet, facebook  yang tidak kira masa ....jauhi juga dari merokok yang membazirkan wang dan merosakkan kesihatan!!

InsyaAllah , mohon kekuatan dari Allah agar kita dapat sama-sama  melaksanakan seperti diatas.....mungkin boleh buat banyak lagi insyaAllah, alhamdulillah teruskan......
Apapun, buatlah dengan kemampuan diri, tingkatkannya dan beristiqamahlah dalam beramal. Bab istiqamah ini yang paling sukar....... tapi kita kena cuba dan terus bertahan dengan izin Allah....!!

Ahlan Wasahlan ya Ramadhan.....sambutlah ia dengan hati yang terbuka, jiwa yang bersih dan suci, memuliakan tetamu istimewa ini, insyaAllah!

No comments:

Post a Comment

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....