MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Thursday, December 13, 2012

Muhasabah diri di tahun 2012 yang akan berlalu...

Bismillahirrahmaanirrahim...

Alhamdulillah di kesempatan yang masih Allah berikan....akhirnya kini kita berada di akhir tahun 2012, tidak berapa lama lagi ia akan melabuhkan tirainya, menjelma pula tahun 2013 yang masih belum pasti buat kita. 
Ya, dalam hidup ini tiada yang pasti kecuali satu iaitu kita pasti akan menghadapinya iaitu kematian yang sedang menunggu kita tapi entah bila tidak pasti tarikhnya.....!


Seribu kenangan akan kita tinggalkan ditahun ini, suka duka , gembira nestapa, pahit manis, lapang sibuk...semuanya ada mewarnai hidup ini.! Tanpanya maka pudar dan tiadalah dugaan dan cabaran yang di hadapi.....  

Setiap yang kita lalui dalam hidup ini pasti ada yang menyentuh jiwa kita, mencuit hati nurani kita....sejauh mana kita ambil ia sebagai iktibar diri? 

Yang pahit , sedih dan duka, kalau boleh ingin dilupakan...kerana pasti ia mengimbau kenangan lalu yang menyebakkan jiwa.....aduh sedihnya hati, kecewanya jiwa yang pasti meruntun semula perasaan hati? Bagaimana kita nak bangunkan semula jiwa dan perasaan begini selain hanya kembali pasrah pada Allah! Itulah satu-satu jalannya.....tiada lain untuk mendapatkan semula ketenangan yang  hilang!!

Namun walau sedihnya sudah berkurang, dukanya telah semakin reda......tapi tidak mungkin dapat dilupakan! Time flies but memories stay...stay intact in the mind and heart! Cuma janganlah ia mengganggu perasaan dengan berterusan lagi...hidup perlu di teruskan, ada banyak lagi tanggungjwab yang perlu ditunaikan, tiada gunanya menangisi masa lalu yang pasti tidak akan kembali lagi! Sedangkan air sungai sentiasa mengalir kehadapan.....adakah kita ingin hidup di masa lalu yang telah pergi?

Justru itu, pandanglah masa depan dengan rasa penuh keyakinan pada Allah.......
Ya Allah berikan daku masa depan yang lebih baik, lebih gemilang agar aku dapat mengabdikan diriku ini padaMu, agar aku dapat menunaikan tanggungjawabku padaMu, agar aku dapat menghabiskan sisa-sisa hidupku ini dengan amal soleh.....! 

Ya Allah berilah aku ketenangan jiwa, kelapangan hidup dan fikiran, kesihatan tubuh badan agar aku dapat menunaikan ibadah dan tanggungjawabku dengan baik....tanggungjawab pada Allah dan Rasul, tanggungjawab pada keluarga dan masyarakat...! Jadikan setiap hari yang ku lalui ini hari-hari yang cukup bermakna di sisi Mu, ya Allah ya Rahim.

Semasa aku sedang menulis coretan ini, tarikhnya  adalah 12.12.12 beberapa minit menjelang tengah malam....satu tarikh yang special?  Mengikut perkiraan tarikh sebegini tidak akan muncul kecuali 1000 tahun lagi........
Maka ramailah orang jadikan 12.12.12 satu  tarikh yang istimewa buat kenangan; ada yang berkahwin, bersunat, bertunang, dan macam-macam lagi ajakan jom buat sesuatu yang special hari ini.....seperti gi makan-makan, gi karaoke, celebrate di kelab-kelab, tengok wayang atau mungkin tak buat apa-apa pun cuma lepak bermalasan di depan TV tengok cerita Korea ke, cerita Indon ke, cerita Hindi ke,  semua channel habis di lihat...!!

Adakah begitu kita habiskan hari-hari kita? Sayang sekali kita buang masa begitu sahaja. Sebagai seorang Muslim yang beriman dan bertakwa padaNya, jadikan setiap hari ada perkara special yang kita buat  disisi Allah  bukan buat perkara yang Allah tak nilai.....!!

Apapun yang dibuat, yang pasti,  janganlah tarikh ini atau hari hari berikutnya,  di penuhi dengan perkara "special" yang lagha, berbuat dosa dan maksiat, pasti tarikh hari ini di catat malaikat Raqib dan Atid juga sebagai tarikh special juga yang jadi saksi sampai bila-bila hingga hari kiamat!! Adakah itu yang kita mahu?

Sebenarnya, setiap hari yang berlalu, setiap saat dan detik masa cukup berharga, cukup special, bukan hanya terletak pada hari dan tarikh tertentu sahaja...Kita melalui detik- detik masa hidup ini.... ....saat bertukar minit , jam, hari dan akhirnya setahun akan berlalu! Jadi apakah yang telah kita perbuat di tahun ini?

Banyak sebenarnya yang perlu kita muhasabah diri dihujung tahun ini supaya kesilapan yang lalu tidak kita terus ulangi dan  kelemahan yang masih ada tidak dibiarkan saja tapi harus diperbaiki! Memang beginilah setiap tahun kita akhiri tahun dengan muhasabah diri dan kita mulakan tahun baru dengan niat dan azam baru...tapi mampukah kita melaksanakannya? Janganlah pesimistik, sebenarnya kemampuan itu perlu kita usahakan dan mohon pertolongan dari Allah jua! Yang penting niat perlu ada terlebih dahulu!

Ku teringat  kata-kata yang indah  dibawah ini untuk renungan diri ..........


Ya... sudahkah kita menjadi hamba padaNya?
Atau masihkah kita menjadi hamba pada dunia, pada nafsu diri, pada harta, pada wanita........? 
Atau masih angkuhkah kita dengan status, kedudukan, pangkat kita...? 

Jadi , tugas kita sebenarnya masih belum selesai selagi mana kita masih tidak jadi hamba pada Allah sepenuhnya!! Inilah tugas utama dan pertama kita di tahun baru ini....!
Apapun yang kita buat, sematkan dihati,  kita ini hanya hamba pada Allah sahaja....jangan biarkan diri kita,  relakan diri kita tenggelam dalam arus kehambaan pada yang selain dari Allah! Pastinya kelak diri akan celaka!


Sebenarnya itulah hakikat hidup ini yang merupakan  satu perjalanan bukan satu perhentian....satu  perjalanan roh dan hati-hati menuju Allah! Di dunia ini,   kita hidup kerana jasad boleh bergerak ,bernafas dan sebagainya.......tapi walaupun jasad kita telah mati, namun roh dan  hati kita terus hidup.....dan kehidupan di alam sana ditentukan bagaimana kita menjalani kehidupan di alam sini!

Maka jadikan hidup ini sesuatu yang bererti di sisi Allah supaya Allah terima kita sebagai hambaNya soleh, yang tunduk patuh dan menyerah pasrah padaNya!!

No comments:

Post a Comment

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....