Friday, February 22, 2013

Perbaiki diri dan menutup keaiban orang....



Bismillahirrahmaanirrahim....

Alhamdulillah setinggi-tinggi rasa syukur ku panjatkan kehadrat Allah SWT kerana dengan izinNya juga dapat ku teruskan coretan peringatan buat diri  ini setelah berhenti agak lama...satu perhentian untuk muhasabah diri sebenarnya. Aku tertangguh-tangguh dalam menuliskan coretan setiap kali ku ingin menulis...aduh betapa lemahnya diri ku ini!! 

Ku takuti sebenarnya banyaknya perkara yang telah ku coretkan itu....sebagai peringatan diri , banyaknya juga belum tertunai dalam mengamalkannya!! MasyaaAllah semoga Allah mengampunkan dosa-dosa ku yang banyak ini... pada setiap helaan nafas yang ku hela, pada setiap kerdipan mata yang melihat , pada setiap nikmat yang ku gunakan... setiap saat dan setiap ketika yang berlalu..!!

Bagaimana diri ini melalui hari hari yang berlalu...hanya dengan keizinan dan kudrat dari Allah SWT...mengumpul kekuatan untuk meneruskan sisa-sisa kehidupan yang berbaki...., kekadang terasa lemah dan sakitnya jiwa, lelahnya untuk mujahadah hati mengawal gelora diri! Betapa perlunya aku dengan kesabaran...kesabaran untuk memproses hati supaya setiap getaran dan rasa hati ini dapat dihubungkan  dengan Allah!

Bila sebahagian hari telah berlalu maka sebahagian diri kita telah pergi sebenarnya, Kita ini umpama  deretan manusia yang berbaris menunggu giliran satu demi satu....giliran menghadap Allah utuk dipersembahkan segala amalan kita. Akan dibongkarkan apa yang di rahsiakan di dalam dada, akan persaksikan semua amalan kita oleh segenap pancaindera yang mampu bersuara....tiada yang dapat membela kita kecuali amalan kita yang ikhlas yang pernah kita lakukan di dunia...!!

Disaat itu  nanti,  tiada pembela diri, tiada pertolongan melainkan....apa yang telah kita kumpulkan semasa hayat kita.  Ku teringat dalam satu ceramah yang telah ku dengari baru-baru ini tentang beberapa syafaat yang akan membantu kita bila di akhirat sana....di antaranya amalan taubat kita, bacaan dan tadabbur Quran kita dan selawat kita pada Nabi saw.

Betapa pentingnya kita perlu sentiasa melakukan amalan taubat kita supaya kita mendapat syafaat Nabi dan syafaat Quran. Taubat kita semestinya mendahului segala amalan kita, walaupun kita banyak berselawat dan banyak membaca Quran dan beramal.  Ini adalah kerana kita manusia ini sentiasa berbuat dosa samada kita sedar atau tidak. Setiap diri kita ini adalah pendosa....tiada seorang dari kita kecuali Nabi dan Rasul , yang bebas dari berbuat dosa samada dosa kecil ataupun besar, sama ada dosa yang dilihat oleh manusia atau yang tersembunyi. Hanya Allah yang Maha Mengetahui akan hakikat diri kita...tiada apa yang dapat kita sembunyikan!!

 Mungkin kita boleh sembunyi aib kita dari manusia....tapi kita tidak boleh sembunyikan apa-apa pun dari Allah. Jadi sewajarlah kita sebenarnya, perlu ada rasa  malu dengan Allah akan apa yang kita sembunyikan dari orang lain...kotornya hati kita, banyaknya hasad dalam dada, buruk sangka kita dengan manusia dan dengan Allah, sukanya kita  pada apa yang Allah benci....dan macam-macam lagi kotoran hati. Kalaulah kekotoran hati itu dapat dihidu dengan mengeluarkan bau busuk seperti busuknya kotoran sampah, maka tiada orang yang sudi berkawan dengan kita! Kadang-kadang kita di pandang baik oleh manusia bukanlah kerana kita ini benar-benar baik, tapi sebenarnya Allah menutup keaiban kita dari orang lain.

Justru itu, sebagaimana Allah telah menutup keaiban kita dari orang lain, maka kita juga perlu menutup keaiban orang lain yang kita ketahui untuk menjaga maruah diri mereka. Janganlah kita suka menghebah-hebahkan keaiban orang kerana setiap perkataan itu adalah dosa yang dikutip sepanjang perjalanan kehidupan ini. Apakah kita nak timbunkan lagi dosa-dosa kita yang memang sudah sedia banyak ini? Nauzubillah...setiap patah perkataan yang diucapkan untuk menghebahkan aib orang , mendekatkan diri kita ke neraka!! Ia mengundang kemurkaan Allah SWT. Apakah itu yang kita mahu?

Apabila kita menutup satu keaiban saudara kita didunia, maka Allah akan tutup satu keaiban kita di hari akhirat! Seharusnyalah kita banyak introspeksi diri, sibuk melihat keaiban diri sendiri dari sibuk melihat dan menceritakan keaiban orang lain. Apakah kita sanggup memakan daging saudara kita sendiri tanpa ada sedikit pun rasa ihsan?  Hanya manusia yang tidak punya hati dan perasaan sanggup berbuat sedemikian. 

 Bila hilang rasa kemanusiaan, jadilah seperti apa yang berlaku di Syria, Myanmar sekarang...tanpa ada rasa kemanusiaan sanggup buat apa saja kerana benci dan dendam  tidak mengira pada kanak-kanak, orang tua dan wanita yang tidak berdosa! Ada yang disembelih hidup-hidup, dikelar, dibakar hidup-hidup..bermacam-macam lagi penyiksaaan yang dibuat di luar batas kemanusiaan.  

 Apa pun,  yang penting bagi kita manusia ini sentiasa perbaiki hati kita, bersihkan hati kita, perbaiki hubungan kita dengan Allah... itulah tugas kita yang utama. Apabila kita perbaiki hubungan kita dengan Allah, maka Allah akan perbaiki hubungan kita dengan manusia. Kita menjalin tali silaturrahim dengan manusia lain hanya semata-mata hanya mengharapkan keredaan Allah. Itu saja. Noktah. Tiada sebab lain untuk kepentingan diri, untuk balas budi dan sebagainya.   

Bagaimanakah sebenarnya nak perbaiki hubungan dengan Allah? Langkah pertama terlebih dulu, banyaklah  memohon ampun atas segala kesalahan kita pada Allah dan pada manusia . Dan  taubat 
yang dibuat  itu adalah taubat yang sebenarnya, rasa menyesal dan tidak mengulanginya lagi. Jika ia benar benar dilaksanakan,   maka Allah yang bersifat Maha Pengampun , akan mengampunkan segala dosa kita. Itulah harapan  kita, manusia pendosa ini.......ya Allah,  kami banyak menzalimi diri kami sendiri,  maka ampunilah kami, ampunilah!

Memang dirasakan untuk kembali semula pada Allah perlu pada mujahadah diri, melawan hawa nafsu yang sentiasa mengajak pada yang batil. Ini memerlukan  kesabaran yang tinggi untuk tetap diatas yang hak. Adakalanya letih dan lelah juga datang menerpa, maka bercucuranlah air mata menahan diri....sebenarnya kekuatan itu hanya dari Allah juga! Bersabarlah wahai hati...mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis! Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati, maka tetapkanlah hati kami diatas jalanMu yang benar.  

Akhirkata, sama-sama kita renungi pesan Saidina Umar kepada kita, untuk dapatkan mutiara hikmah dalam diri, insyaaAllah.

  • Siapa yang meninggalkan cakap yang berlebihan, dianugerahi kepadanya kebijaksanaan.
  • Siapa yang meninggalkan pandangan yang berlebihan dianugerahi kepadanya kekhusyukan hati.
  • Siapa yang meninggalkan ketawa yang berlebihan, dianugerahi kepadanya kehebatan dalam dirinya.
  • Siapa yang meninggalkan makan yang berlebihan, dianugerahi kepadanya kelazatan beribadah.
  • Siapa yang meninggalkan gurauan, dianugerahi kepadanya keindahan budi bahasanya.
  • Siapa yang meninggalkan cinta kepada dunia, dianugerahi kepadanya cinta kepada akhirat.
  • Siapa yang meninggalkan kesibukan menghitung aib orang lain, dianugerahi kepadanya kesempatan untuk memperbaiki dirinya sendiri.
  • Siapa yang meninggalkan menyelidiki tentang bagaimana keadaan Allah SWT, maka dia akan dianugerahi keselamatan dari iktiqad orang munafik.
Mudah-mudahan peringatan  ini berguna buat diri dan sama-sama dikongsikan dengan pembaca yang lain insyaaAllah. Segala yang benar itu dari Allah tapi yang banyak silap itu dari diri sendiri. Mohon ampun dari Allah atas segala dosa dan ribuan kemaafan dari yang mengenali diri ini......jika pernah menyinggung perasaan dan hati kecilmu.   

1 comment:

  1. asm Alhamdullilah..samasama..kita mendidik hati kita..

    ReplyDelete

Hakikat hidup ini...

Siapa yang gemar membantu orang, Maka hidupnya senantiasa dipermudahkan. Siapa yang memiliki sikap belas ihsan, Maka akan disayang sesa...