MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Friday, March 04, 2011

Bersederhanalah dalam makan............!

Bismillahirrahmanirrahim....

Rasulullah saw bersabda.....
" Tidak ada satu tempatpun yang diisi oleh anak anak Adam lebih buruk dari perutnya. Cukuplah baginya beberapa suap untuk menguatkan tulang belakangnya supaya tegak. Apabila ia tidak dapat menghindari hendaklah makan sepertiga makanan sahaja, sepertiga lagi untuk minuman dan spertiga lagi untuk nafasnya."

Agama Islam ini begitu lengkap sehingga perbicaraan tentang makan pun di terangkan untuk kita ikuti supaya kita dapat manfaat dalam menjaga diri kita dan seterusnya dapat menjaga hubungan kita dengan Allah SWT! Rasulullah saw menasihati kita dalam hadith ini supaya membatasi makanan untuk kesihatan tubuh badan kita. Dengan mengurangkan makan dapat melindungkan diri kita dari berbagai penyakit, kelemahan dan kelumpuhan tubuh. Asalnya banyak penyakit itu datangnya dari perut.

Allah menganjurkan kita supaya berlaku sederhana dalam hidup ini dan tidak melampaui batas dalam perkara makan dan minum.  Firman Allah dalam surah Al-A'raf ayat 31 yang bermaksud...........
" Makan dan minumlah, tetapi  janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan."

Kekenyangan perut sebenarnya akan menimbulkan berbagai gangguan di antaranya tidak sanggup berfikir secara baik , lemah otaknya, penyebab mengantuk dan malas.  Barangsiapa yang banyak makannya, maka akan banyak pula tidurnya. Dan apabila banyak tidurnya maka banyaklah kebaikan yang lepas daripadanya.
Bak kata pepatah," Orang telah mengelilingi dunia, tapi dia masih tidur berdengkur!" Apabila banyak tidur, banyak masa terbuang begitu sahaja sedangkan masa adalah aset berharga dalam kehidupan kita. Membuang masa bererti mensia-siakan  kehidupan dan menempah kerugian.  Orang bijak adalah orang yang menggunakan masa dengan sebaik-baiknya untuk mencari dunianya yang merupakan ladang akhiratnya! Masa itu adalah iman dan kehidupan. Masa lebih berharga dari emas!

Renungi firman Allah dalam surah Al-Asr....
" Demi masa, sesunguhnya manusia itu BENAR-BENAR dalam kerugian, kecuali orang orang yang beriman dan beramal soleh dan saling nasihat menasihat supaya mentaati kebenaran dan yang saling nasihat menasihati dalam kesabaran."

Semua manusia itu berada dalam keadaan rugi selagi dia tidak tidak beriman pada Allah. Orang beriman itu juga rugi selagi dia tidak melakukan beramal soleh dan berpesan-pesan sesama muslim untuk taat pada Allah dan sabar melaksanakan tuntutan  Allah dalam kehidupan ini. Kita perlu saling nasihat menasihat  dalam hidup ini dalam apa juga hal, sama-sama menjaga deen Allah ini supaya dapat dilaksanakan dalam kehidupan.   
     
Hidup ini bukanlah untuk makan tapi kita makan untuk hidup, tapi perlu bersederhanalah untuk menjaga diri dan agama.....Kadang kerana terlalu banyaknya makanan sampai kita tidak tahu nak makan apa sedangkan ada orang yang tiada benda untuk dimakan! Kita terlalu menuruti hawa nafsu kita dalam makan sampai sesatu tahap pembaziran berlaku!  

Lihatlah realiti masyarakat kita betapa banyaknya makanan yang dibuang....dirumah kita , di sekolah, di hotel, di majlis kenduri kendara, majlis rumah terbuka.....terlalu mewah dalam hidup ini sehinggakan ia boleh menghilangkan keberkatan! Kita tahu apabila kita menuruti hawa nafsu, kita sebenarnya mengikuti langkah langkah dan membuka pintu syaitan.......sedangkan syaitan itu musuh yang nyata dalam diri! 

Persempitkan laluan syaitan dalam darah kita dengan menyedikitkan makan! Anjuran Islam supaya kita puasa sunat Isnin Khamis dan dan lain-lain masa sebenarnya mempunyai maslahat yang cukup banyak!  Usahakanlah supaya kita berpuasa sunat ini dengan konsisten untuk kawal hawa nafsu kita!

Renungilah nasihat Luqmanul Hakim ini kepada anaknya............
 "  Wahai anakku, apabila perutmu penuh, tidurlah fikiranmu, hilanglah kebijaksanaanmu dan lemah longlailah seluruh badanmu sehingga malas  beribadah. Adapun orang-orang yang suka menyedikitkan makan dan minum, hatinya akan jernih, fikirannya terang, pandangannya tajam, syahwat dan nafsunya dapat dikalahkan dan jiwanya dapat dituntun dan dibimbing."

Jadi didiklah diri kita ini mengikuti saranan dari Allah dan Rasul ini. Deen Islam Ini cukup lengkap dan sempurna, dan segala apa yang disarankan untuk kita ikuti terkandung cukup banyak maslahat untuk kebaikan bagi umat manusia. 

Kembalikanlah diri kita menghayati deen Islam ini dalam kehidupan ini dari perkara yang sekecil-kecilnya sehingga kepada yang sebesar-sebesarnya! Perlu masukkan diri menghayati nya secara syumul supaya beroleh kebaikan darinya kerana setiap sesuatu saling berkait antara satu sama lain...apabila terputus salah satu rantaian dan jaringan Islam yang nak di bina dalam diri....maka pincanglah dan hilanglah kekuatan yang nak dibina, kebaikan yang menyeluruh.....! Ada titik-titik kelemahan pada diri yang perlu di perkuatkan semula....!  

1 comment:

  1. asm
    kadang-kadang kita lupa basic..
    mula makan bismillah
    habis makan Alhamdullillah...bila lupa macam-macam lah jadi pd makanan...nafsulah yang kenyang..syaitan seronok..banyaklah idea merosakan...malas buat baik..rajin buat maksiat...akhirnya..iman kita longgar...dosa mudah buat...nasihat susah masuk...Allah lupa dan kita pin mula lupa diri...hatilah lah benda yang kecil pun..kesan nya besar..
    sabah...

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....