MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Sunday, July 03, 2011

Bentuk-bentuk penyesalan pada hari kiamat....

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kehadrat Allah SWT kerana masih diberiNya kesempatan untuk menghirup udara dunia, mengecapi segala nikmatNya......masih berupaya untuk menulis sedikit catatan untuk perkongsian bersama . Di pagi Ahad tadi,  majlis tazkirah yang ku hadiri itu  memberikan impak yang besar bagi jiwa..... Disaat jiwa letih, lemah dan kurang bersemangat.....apa yang di perkatakan umpama air segar yang menyirami dedaun pohon yang hampir layu......umpama orang yang kehausan diberi minum air yang segar, alhamdulillah nikmatnya bila dapat menghirupnya !

Begitulah jiwa kita ini, setiap hari bergelumang dengan suasana kerja yang sibuk...dihujung minggu perlunya kita luangkan sedikit masa memberi makanan dan minuman bagi roh kita....supaya kita tidaklah leka dengan kehidupan dunia yang sebenarnya tidak akan membawa kita kemana-mana melainkan ia sebenarnya bila semakin dikejar semakin ia lari dan juga semakin haus kita untuk memenuhi kehendaknya.....tidak akan puas-puas!  Begitukah seharusnya kita layari hidup ini?? Sama-samalah kita fikirkan .............  

Apa yang dikatakan oleh penceramah tadi begitu menyentuh jiwaku.....mungkin ia datangnya dari jiwa yang masuk ke dalam jiwa....menyebakkan hatiku disepanjang tazkirah tadi, mungkin mengenangkan diri yang tidak seberapa amalnya, banyak lalai dan leka sedangkan masa terus berlalu tanpa menunggu walau sesaat!
Setiap detik, setiap saat , setiap jam , setiap hari, setiap minggu dan setiap bulan....telah berlalu, berlalu dengan cepat meninggalkan kenangan lalu sama ada pahit atau manis.....Tidak terhitung olehku setiap jumaat yang berlalu.....aduh bertambah umurku lagi rupanya tahun ini...... setiap detik menghampiri mati!! 

Begitulah perjalanan hidup kita manusia ini......akan sampai juga kita ke pengakhiran hidup kita sama ada cepat atau lambat, insyaAllah pasti tiba!! Persediaan kita bagaimana?? Aduh berat ni...... sebelum tiba hari dimana penyesalan tidak berguna lagi , cukup ke bekalan kita nanti?? 

Penyesalan manusia di akhirat nanti tidak ada tolok bandingnya nanti....kerana ia tidak boleh di tebus walau dengan dunia dan seluruh isinya!! 
Tersangat kesal kerana semasa hayat di dunia, selalu berada dalam kerugian tidak mempergunakan nikmat masa lapang dan waktu sihatnya  memanfaatkannya di jalan Allah SWT.....

Hal ini di nyatakan dalam hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Bukhari yang bermaksud....
" Ada dua nikmat dan ramai orang mengalami kerugian kerana keduanya, iaitu nikmat sihat dan nikmat masa lapang."

Ibnu Al-Jauzi menyatakan......
" Adakalanya orang itu sihat, tapi tidak punya waktu lapang sebab sibuk bekerja. Juga adakalanya sesaorang mempunyai masa lapang tapi tidak sihat. Jika sesaorang pula mempunyai masa lapang dan badan sihat, tetapi ia malas melakukan ketaatan pada Allah, maka ia menjadi orang yang rugi. Dunia ini adalah ladang akhirat, dan didalamnya terdapat perniagaan yang keuntungannya terlihat di hari akhirat.  Barangsiapa yang menggunakan waktu sihat dan waktu lapangnya untuk ini, maka ia orang yang patut ditiru.  Dan barangsiapa yang menggunakan masa lapang dan sihatnya untuk maksiat pada Allah, ia adalah orang yang rugi."      

Diantara bentuk-bentuk penyesalan yang akan dihadapi oleh manusia yang ingkar pada Allah ........
  • Di saat berlakunya kiamat kecil iaitu kematian...
Ketika nyawa berada dihujung-hujung manusia mula menyesal.....
Seperti firman Allah SWT dalam surah Al-Qiyamah (28-30) yang bermaksud..
" Dan dia yakin sesungguhnya itulah waktu perpisahan (dengan dunia). Dan betis(kiri) bertaut dengan betis  ( kanan).  Kepada Tuhan itu kamu dihalau."

Disaat itu akan teringatlah  manusia akan ribuan jam yang tidak  gunakan untuk taat pada Allah dan berharap dikembalikan kedunia untuk beramal soleh. (Surah Mukminun ayat 99-100)
Namun semua itu impian belaka....Allah Maha Mengetahui sekiranya dikembalikan semula, semua janji itu tidak akan ditunaikan!! Manusia ini suka berbuat janji...tapi sering tidak menunaikannya!
  • Bentuk penyesalan sehingga mengigit tangan
Kerana terlalu kesal....bukan hanya mengigit satu tangan, malah kedua belah tangannya di akhirat nanti!
Ini dinyatakan dalam firman Allah dalam surah Al-Furqan ayat 27-28 yang bermaksud.....
" Orang zalim itu mengigit dua tangannya sambil berkata, ' Kecelakaan besar bagiku. Kiranya aku (dulu) tidak menjadikan si fulan teman akrab.  Sesungguhnya ia telah menyesatkan  aku dari Al-Quran ketika Al- Quran datang kepadaku. Dan syaitan itu tidak menolong manusia."

 Perbuatan mengigit kedua tangan secara bergantian atau mengigit keduanya sekaligus melambangkan beratnya penyesalan diri.....akibat semasa didunia tidak bersahabat dengan orang yang soleh yang dapat membimbingnya kejalan yang benar...lantas  dia terheret sama ke jalan neraka!

Jadi , awasilah dengan siapa kita berkawan atau bersahabat, kerana pengaruh mereka membekas dijiwa.....kata-kata dituruti, kemudiannya sama-sama  berbuat dosa pada Allah! Pilihlah sahabat ataupun teman hidup yang soleh yang saling dapat ingat memperingatkan kita di atas jalan Allah dan menyayangi kita kerana Allah!!
  • Penyesalan ketika amal perbuatan diperlihatkan
Ketika buku catatan amal manusia dibentangkan, dia sungguh terkejut....tiada satu amal pun tertinggal, segalanya tercatat sama ada yang nyata atau tersembunyi......lalu berteriak penuh penyesalan. Semua itu bukan mustahil di zaman era teknologi kini....dengan menggunakan kamkorder, apapun boleh divideokan, tapi kamkorder Allah lebih hebat lagi.......sehingga segala ucapan, lintasan hatipun boleh di putar semula!  
Firman Allah dalam surah al-Kahfi ayat 49...
" Kitab apakah ini yang tidak meninggalkan yang kecil mahupun yang besar, melainkan mencatat semuanya."

Dikala itu, hati manusia sungguh takut, kerana tiada yang boleh disembunyikan dari Allah....semuanya jelas dan nyata!  Aduh bagaimana nasibku nanti.......sekiranya aku ingin menjadi tanah yang diinjak-injak ataupun mati lebih baik....begitulah kata hatinya!!

Manusia itu lupa semasa didunia,  ia lupa akan mati...ingin hidup selamanya, tapi di akhirat dia inginkan kematian sebab siksaan yang sungguh berat yang akan diterima!! 
  • Penyesalan ketika neraka didatangkan
Keadaan neraka yang didatangkan seperti dalam hadith Rasulullah riwayat Muslim..
" Ketika itu neraka didatangkan yang mempunyai 70,000 penahan dan di setiap penahan ada 70,000 malaikat yang menariknya."
Jadi jumlah malaikat yang menarik neraka sebesar itu adalah 4,900,000,000.(49 billion).... sungguh dahsyat keadaannya dengan lidah besar menjulur panjang, leher yang bermata seperti yang disebutkan dalam hadith riwayat Tirmidzi.....
" Pada hari Kiamat , leher keluar dari neraka.  Leher itu punya dua mata yang boleh melihat, dua telinga yang boleh mendengar, dan lidah yang mampu berbicara.  Lidah pada leher itu berbicara, 'Aku ditugaskan kepada 3 jenis manusia, iaitu orang yang menjadikan Tuhan selain Allah, orang yang sombong dan bongkak serta para penggambar." 

Neraka itu berteriak dengan teriakan yang menakutkan, "Apakah masih ada tambahan orang untukku , apakah masih ada tambahan orang untukku?"
Manusia kecut dan sangat takut  mendengarkan kemarahan , teriakan dan hembusan nafas neraka, ketika itu ingatlah dia akan segala maksiat yang telah diperbuat, malas untuk taat dan beribadah pada Allah....tapi nostalgia itu tidak berguna lagi!!

Kesempatan dan peringatan semuanya telah berlalu, tiada guna lagi peringatan!! Kesedihan yang sungguh mendalam pada orang yang ingkar pada Allah disebalik harapan yang tidak berguna di akhirat ketika mengucapkan....Alangkah baik kiranya aku dulu mengerjakan amal soleh untuk hidupku ini!........satu keadaan yang sungguh menyakitkan jiwa yang tidak akan tertanggung betapa beratnya bebanan penyesalan dihati..............Nauzubillahiminzaalik!! 
  • Penyesalan ketika berdiri di neraka
Ketika dihadapkan ke neraka, orang kafir ketika itu melihat   belenggu dan rantai dan siksaan yang dahsyat di dalamnya.......disaat itu berkatalah ia, 'Duhai! Betapa celakalah kita.'
Mereka berharap menjadi orang yang beriman supaya terlepas dari siksaan, sedangkan di dunia dulu merekalah penentang yang kuat dan memerangi orang beriman pada Allah, menyiksa orang beriman dan memperlecehkan siapa saja yang beriman pada Allah?
  • Penyesalan ketika dilemparkan kedalam neraka
Orang yang ingkar pada Allah akan diseret dineraka dengan kepala terbalik dan wajah mereka dibolak balik dalam Neraka Jahannam, dan mereka berharap andainya mereka dikembalikan kedunia, mereka akan bersama-sama orang yang taat pada Allah dan Rasul  (Surah Al-Ahzab: 66-68)

Jadi...begitulah keadaan yang dahsyat dan penyesalan yang berpanjangan  penghuni neraka yang seharusnya kita jadikan iktibar yang berguna bagi kita.  Biarlah kita menyesal di dunia ini....masih ada kesempatan, ruang dan peluang selagi hayat masih ada!! Janganlah kita persia-siakan hidup yang semakin singkat ini............bila berbuat dosa, maka cepat-cepatlah kita bertaubat pada Allah! 

Manusia mana yang tidak buat silap dan buat dosa....namun Allah itu Maha Pengasih, Lagi Maha Penyayang, Maha Pengampun...dan sentiasa menginginkan kebaikan bagi kita manusia ini. Allah SWT sentiasa memberikan kita peringatan, demi peringatan dalam hidup ini........agar kita kembali padaNya.!! 

Ingatlah.....
Kasih manusia sering bermusim...
Sayang manusia tiada abadi...
Kasih Tuhan tiada bertepi...... 
Sayang Tuhan janjiNya pasti!!

Rujukan
Taujih Ruhiyah



   

1 comment:

  1. asm

    Buatlah persiapan rapi untuk kita pulang ke kampong Akhirat...Disana kita akan di hisab dan di azab..Pilihan di atas kita dan mohonlah kekuatan dari Allah untuk kita dapat memilih jalan taqwa yang akan membawa ke arah keselamatan di akhirat..Tetapi mengapa kita suka juga memilih jalan fujur...??

    ATH

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....