MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Thursday, July 21, 2011

Kembalilah Kepada Al-Quran......


Bismillahirrahmanirrahim....

Oleh kerana fitrahnya manusia ini dijadikan oleh Allah dalam keadaan serba lemah, selalu lupa dan lalai, mudah terikut nafsu diri, cepat letih dan putus  asa, kikir  dan pentingkan diri sendiri........sewajarnyalah perlunya berkali-kali diulang-ulangkan ajakan kepada Allah SWT, ajakan kepada Al-Quran, kepada sunnah Rasul, kepada sistem Islam, kepada sistem Rabbani........semua ini merupakan satu tuntutan yang besar ke atas orang-orang yang mengaku beriman pada Allah SWT!!

Hati yang mudah leka dan lupa ini perlu diperingatkan selalu akan peringatan Allah dalam Surah Thaha ayat 124-127 yang bermaksud......

"  Dan barangsiapa yang berpaling dari peringatanKu, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta.  Berkatalah ia, "  Wahai Tuhanku, mengapa Engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta pada hal aku dahulunya adalah seorang yang dapat melihat?  Allah berfirman, "  Demikianlah telah datang kepadamu ayat-ayat Kami maka kamu melupakannya, dan begitu pula pada hari ini kamu pun dilupakan." Dan demikianlah Kami membalas orang yang melampau batas dan tidak percaya kepada ayat-ayat Tuhannya, dan sesungguhnya azab di akhirat itu lebih berat dan lebih kekal."

Aduh...beratnya balasan Allah pada mereka yang membelakangkan deen Allah SWT, membelakangkan Al-Quran....hidupnya sengsara didunia, jiwanya sempit, akalnya kusut, tersiksa jiwa kerana selalu di bayangi keresahan dan kebimbangan yang tidak kunjung padam. Dirinya selalu dihantui pelbagai  penyakit jiwa dimana fizikalnya turut merana sama!

Dan dihari kiamat nanti pula, dihimpunkan dalam keadaan buta......tidak dapat melihat jalan kejayaan, jalan menuju kesyurga. 

Bagi yang melupakanNya  di dunia.....Allah akan lupakan dan tidak menghiraukan mereka yang melupakanNya nanti di akhirat! Tiada layanan baik, tiada sebarang penghormatan diberikan. Tinggallah seorang diri terkapai-kapai, merasa sangat takut, gerun dan kecut perut melihat akan segala siksaan dan azab yang disediakan!

 Bayangkan betapa di akhirat nanti....tiada pertolongan melainkan pertolongan Allah, tiada naungan melainkan naungan Allah....tapi sedih dan sangat pilunya hati kerana....Allah melupakannya sebagaimana dia  lupakan  Allah sewaktu di dunia dahulu!! 

Justru itu, setiap diri kita yang mengaku beriman pada Allah SWT, di tuntut kembali kepada Al-Quran dan Sunnah. Sentiasa berusaha memproses diri agar sentiasa ingat pada Allah dan melaksanakan segala tuntutan. Pengembalian ini bukan untuk manfaat sesiapa....bahkan untuk diri sendiri bagi  menyelamatkan diri dari siksaan azab neraka yang sedia menanti! 

Kita perlu sedar dan merasai adalah merupakan satu kewajipan mengajak diri sendiri, keluarga  dan masyarakat untuk kembali pada Al-Quran yang mulia.......
dan merupakan satu amanah besar bagi setiap diri kita ini memperhambakan diri hanya senya pad Allah SWT,  mempraktikkan segala perintah Allah dan menjauhi  segala laranganNya.  Semua ini memerlukan pada keikhlasan dan kekuatan iman dalam diri.....

Disamping itu,  untuk menjaga hati kita ,   mestilah berada selalu dalam suasana atau biah yang soleh ....suasana yang dapat menyuburkan iman dalam diri, suasana ingat memperingati di atas jalan Allah. Kita sebenarnya sangat memerlukan suasana sebegini selalu agar kita tidak tergelincir dari landasan yang betul!  Sememang diri kita ini selalu lalai dan lupa!

Jadi,  carilah sahabat yang baik dan soleh, bergaullah dengan mereka, jauhi pergaulan yang melalaikan, cakap-cakap kosong yang tidak bermanfaat untuk akhirat, waspadalah selalu dalam pergaulan dengan manusia.......kerana sememangnya seringkali kita pasti akan terjebak dalam perkara-perka yang tidak syarak seperti mengumpat, lagha, buang masa dan sebagainya....

Jika kita tidak berusaha menjaga hati kita dari di kotori.....hati kita pasti akan terus lalai dan leka, tidak sensitif dengan ayat-ayat Allah, malas nak beribadah pada Allah, suka rehat dan santai selalu....akibatnya cukup berat, iaitu  lama-lama hati kita  boleh jadi keras dan tidak tersentuh dengan peringatan Allah.  Dan  untuk bersihkan semula hati kita yang sudah dicemari itu bukanlah sesuatu yang mudah!  Umpama kita mendaki bukit yang tinggi .....perlu pada kesungguhan, istiqamah dan fokus kepada matlamat pendakian untuk sampai ke puncak! Pasti ada halangan dan daya tarikan yang datang untuk mengagalkan matlamat. 

Sesungguhnya,  dalam apapun yang  kita buat di dunia ini....perlu banyak menyoal diri: aku buat perkara ini Allah redha ke Allah benci, syarak ke tidak, dapat syurga ke neraka, pahala atau dosa??  Kena berhenti sejenak memikirkan implikasi setiap tindakan yang kita buat.....bukan untuk dunia, tapi apa kesannya pada akhirat kita!!

1 comment:

  1. asm

    Semoga peringatan di atas membantu kita membetulkan balik matlamat kita di jadikan Allah di muka bumi ini iaitu untuk berubudiyah kepada Allah...Al Quran dan Al Hadith lah sumber yang dapat membimbing kita di dunia yang penuh cabaran yang banyak melalaikan dan menipu kita......ayuh mulakan dari sekarang

    ATH

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....