MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Wednesday, July 13, 2011

Ramadhan datang lagi.....Alhamdulillah !!


Bismillahirrahmanirrahim...

Tidak berapa lama lagi  Ramadhan datang lagi,  hanya tinggal lebih kurang 2 minggu ....insyaAllah!! Mudah-mudahan Allah beri kita kesempatan agar dapat menghirup udara segar Ramadhan yang penuh barokah. Rasanya baru lagi aku membuat sedikit coretan perkongsian di blog ini tentang Ramadhan di tahun lepas......begitu cepatnya masa berlalu, masyaAllah! Sedar tak sedar.......setahun telah pergi meninggalkan kita selamanya yang tidak akan kembali lagi....semoga kita dapat memasuki Ramadhan kali ini dengan penuh persediaan jiwa .......

Jiwa kita ini perlu mempunyai kesedaran bagaimana seharusnya kita memasuki bulan mulia ini.....kita akan berada di dalam madrasah Ramadhan untuk mendidik jiwa kita , mendidik nafsu kita supaya tunduk dan patuh pada kehendak Allah SWT. Kita jagai  agar nafsu diri dapat kita jinakkan, kita salurkan ia kearah yang betul......supaya jiwa kita dapat merasai hakikat hubungan hati dengan Allah SWT.

Setahun yang lepas kita mengharungi kehidupan dunia ini dengan segala pancaroba ujiannya....sehingga kita rasa letih, lesu dan tidak bersemangat......umpama bateri yang telah kehilangan casnya!  Jadi perlunya kita mengecas semula bateri jiwa kita ini.......agar ia dapat bangun dan bersemangat semula melakukan amal-amal islami , agar kita tangkas semula menyibukkan diri kita melaksanakan tuntutan dan tanggungjawab pada Allah dalam segala aspek kehidupan kita............

 Perlunya kita perbanyakkan istighfar dan taubat kita sebelum memasuki Ramadhan.....supaya  dengan ini kita dapat membersihkan hati nurani kita untuk memasuki bulan yang mulia ini..... Ramadhan yang datang umpama tetamu mulia dan terhormat, membawa keberkatan kepada kita......jadi kita menerima kedatangan Ramadhan ini  dengan jiwa yang bersih supaya kita dapat memanfaatkan Ramadhan sebagaimana yang sepatutnya.....!!

Seharusnya janganlah kita menyibukkan diri dengan persediaan-persediaan lain yang menuntut banyak masa kita seperti membuat baju raya, shopping raya, kuih raya, rumah untuk raya................belum masuk lagi Ramadhan dah sibuk dah nak beraya?? Ala kadar cukuplah persediaan raya tu, Ramadhan tu lebih utama dan sepatutnya diberi fokus...........perlunya kita berazam......  Ramadhan kali ini aku akan buat lebih baik dari tahun lepas, insyaAllah!! Ya Allah bantulah aku untuk merealisasikannya......inilah sepatutnya yang bermain-main di benak jiwa kita.  Bukannya kita susah hati, nanti sebulan ni aku tak boleh makan disiang hari.....gastriklah, tak laratlah dan macam-macam alasan......

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan.......sama-sama kita berdoa agar Allah panjangkan umur kita ini untuk bersama Ramadhan lagi di tahun ini, insyaAllah. Mudah-mudahan Allah beri kita kemampuan untuk melaksanakan ibadah puasa zahir dan bathin, menunaikan solat tarawih sepanjang bulan, bertadarrus Alquran sebanyak mungkin, menunaikan solat-solat sunat , bersedekah seikhlas hati .........

Apapun kita buat semuanya hanya untuk dipersembahkan kepadaNya.....atas dasar keimanan dan ketakwaan kita pada Allah SWT......

Yang kita sama-sama hajati......setelah melalui madrasah Ramadhan selama sebulan nanti,  kita mendapat sijil yang sangat berharga dari Allah SWT.....iaitu sijil takwa, juga mendapat keampunan dari Allah serta dibebaskanNya dari api neraka!

Mohon ampun Ya Allah akan segala dosa-dosaku......
Maaf semua di atas segala salah dan silapku...
Aku ini hanya seorang insan biasa
Punya kelemahan dan kekurangan diri
Segala salah dan silap harap dimaafi.....
Sebelum ku melangkah masuk ke bulan Ramadhan yang suci!!

1 comment:

  1. asm
    Alhamdullillah tentang peringatan persediaan memasukki madrasah Ramadhan. Sama-sama lah kita berusaha semampu mungkin untuk mendidik hati kita supaya taat kepada Allah di dalam perkataan dan amalan kita....Allah Maha teliti terhadap apa yang kamu kerjakan...At taubah

    Wasalam

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....