MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Sunday, May 02, 2010

Bersyukurlah kepadaNYA!

Firman ALLah dalam Surah Al-Hadid ayat 23-24:
   'Setiap bencana yang menimpa bumi dan yang menimpa dirimu sendiri , semuanya tertulis dalam kitab,sebelum kami mewujudkannya.Sungguh yang demikian itu mudah bagi ALLAH. Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu..Dan ALLAH tidak menyukai  orang yang sombong dan membanggakan diri"
  Seringkali dalam kehidupan kita di dunia ini, kita menghadapi kegagalan, kehilangan sesuatu atau sesaorang yang disayangi, tidak memperoleh apa yang dihajati, terkilan kerana terlepas peluang........... 
semua ini membuatkan kita sedih dan tidak puas hati...tapi hakikatnya segala yang berlaku pada kita sebenarnya sudah ditakdirkan  olehNya... tentulah ada kebaikan dan hikmah disebalik sesuatu kejadian tersebut.....ALLAH Maha Mengetahui apa terbaik untuk kita!  Tetapi kadang2 kita sebagai manusia sukar untuk menerima takdir ALLah ini, mempersoalkannya, dan terlalu kecewa sehingga ada yang sanggup untuk mengambil nyawa nya sendiri! 
  Begitu juga kita terlalu gembira dengan kejayaan  yang kita perolehi sehingga kita  sombong dan lupa diri........ ?? Renungilah firman ALLAH ini.
     ' Dan apa saja yang ALLah berikan kepada kamu ( berupa kekayaan, keturunan, pangkat...) maka itu adalah kesenangan hidup duniawi  dan perhiasannya, sedang apa yang ada disisi ALLah adalah lebih baik dan lebih kekal. Tidakkah kamu mengerti??' Surah Al-Qashash:60.
 Apa saja yang ALLAH izinkan kepada kita manusia ini...baik berupa kesenangan dan musibah....semua nya untuk mempertingkatkan keimanan kita! Untuk mengembalikan hakikat ubudiah kita hanya senya kepada ALLAH swt semata2.
 Firman ALLAH lagi , 'Dan tidak ku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu' Surah Azzariyat :56
Itulah matlamat penciptaan kita di dunia ini......ada tujuan yang khusus ...bukan satu kebetulan atau main-main sahaja. Jadi seluruh penghidupan kita perlulah kita arahkan untuk merealisasikan hakikat ubudiah ini dalam seluruh penghidupan kita, mensyukuri setiap nikmat yang diberikan ALLAH kepada kita...semua itu adalah pinjaman sementara dari ALLAH! Insyallah apa yang hilang dari kita didunia ini ALLAH akan gantikan dengan yang lebih baik dan lebih kekal. Jadi redolah dan pasrah padaNya.
"Katakanlah, 'Dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan  pendengaran, penglihatan, dan hati nurani bagi kamu.Tetapi sedikit sekali kamu bersyukur!'
Setelah semua ini.........apakah kita tidak boleh bersyukur dengan kurnia yang ALLAH berikan kepada kita?  Matlamat akhir kita sebenarnya bukan dunia ini....tapi akhirat yang kekal abadi.

No comments:

Post a Comment

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....