Monday, May 31, 2010

Hakikat kebahagiaan dalam islam

Firman Allah dalam surah Ali- Imran : 102 yang bermaksud....

" Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dengan sebenar-benar takwa kepadaNya dan janganlah kamu  mati melainkan dalam keadaan beragama Islam"

Dengan segenap kemampuan dan keupayaan manusia, mereka akan cuba mencari kebahagiaan dan mencapainya....... tapi adakah kebahgiaan itu terletak pada harta ,pangkat , kesihatan tubuh badan semata??
Ramai manusia berlumba-lumba untuk mencari harta.................berlumba-lumba mengejar pangkat dan kedudukan......berlumba-lumba untuk dunia......dapatkah kebahagiaan yang dicari??
Namun kebahagiaan itu sering mengelak diri...............
Kebahagiaan itu adalah sesuatu yang sangat bernilai pada manusia  di mana jika ia dapat dibeli...pasti ramai yang sanggup membelinya jika ia mampu !!  
Tapi hakikatnya kebahagiaan itu....terletak di hati.......tidak boleh di jual beli!!!
Jangan lah kita jadi Qarun yang rasa sungguh bahagia dengan hartanya yang banyak, tapi harta inilah yang meyebabkan ia kufur nikmat pada ALLAH lantas ALLAH menenggelamkannya dengan hartanya sekali  ke dalam perut bumi setelah di peringatkan oleh ALLAH dan sahabatnya!.
  Kebahagiaan sebenarnya adalah iman dan amal soleh.......Nabi Yunus memperolehnya takala ia berada di dalam perut ikan ....ia diselaputi tiga kegelapan...kgelapan berada dalam perut ikan, kegelapan laut dan kegelapan malam.... Takala ini semua tali pengharapan telah putus ...kecuali...tali pengharapan pada ALLAH....ia berdoa dengan nada sedih....
  "Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Engkau.  Maha Suci Engkau....sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim...." Surah Al-Anbiya:87.
Ia menemui kebahagiaan dengan penuh pengharapan pd ALLAH .........ALLAH mendengar rintihan hambaNYA  yang ikhlas lantas menyelamatkannya....!!
Dengan iman dan amal soleh....hati akan jadi lapang dan tenang....di situlah letaknya kebahagiaan.
Tapi bagi jiwa yang ketandusan iman.....hatinya jadi sempit.......fikirannya buntu.....
   " Dan barangsiapa yang berpaling dari peringatanKU, maka baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan yang buta."
Jadi perlulah berusaha untuk mendapatkan kebahagiaan ini .........kerana usaha adalah muqaddimmah pada hidayah ALLAH ....
Sedarilah hanya dengan iman dan amal soleh saja.......manusia merintis jalan menuju kebahagiaan  sebenarnya......!!
YA ALLAH! Kurniakanlah kami kebahagiaan hidup di dunia dan kebahagiaan hidup di akhirat.Dan jauhi kami dari azab api neraka.................Amin..

1 comment:

  1. asm

    satu peringatan yang cukup menyentuh hati. Ramai orang berhajat kepada kebahagian. Tua muda kecil besar besar muslim non-muslim tetapi tak semua dapat mencapai kebahagian dari kehendak Allah. Marilah kita usaha bersama-sama di dalam peroses dakwah dan tarbiah ini untuk mengejar kebahagiaan di dunia dan Akhirat. Ya Allah ampunlah dosa kami sekeluarga sekiranya hari-hari yang berlalu kami banyak melakukan dosa yang langsung dan tak langsung. Enkaulah maha mengetahui kelemahan kami. Amin

    ReplyDelete

Hakikat hidup ini...

Siapa yang gemar membantu orang, Maka hidupnya senantiasa dipermudahkan. Siapa yang memiliki sikap belas ihsan, Maka akan disayang sesa...