MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Wednesday, December 29, 2010

Berlalunya tahun 2010....bagaimana persediaan kita di tahun 2011?

Bismillahirrahmanirrahim.................

      Tahun 2010 sudah hampir sampai ke penghujungnya.....tiba pula tahun 2011. Tahun 2010 yang akan ditinggalkan yang penuh dengan kenangan pahit dan manis, suka dan duka...........Ku laluinya dengan langkah yang perlahan, meniti hari-hari yang berlalu merawat dan memproses jiwa ini supaya bangun kembali bersemangat .......there is light at the other end of the tunnel, insyaAllah!
    Rasanya begitu baru lagi aku mececah ke tahun 2010 .......seolah-olah peristiwa  yang terjadi hanya baru berlaku semalam....Masih segar dalam ingatan! Namun ku sedari hidup perlu diteruskan,  ada matlamat yang  lebih penting....menggarap redha illahi di sepanjang perjalanan kehidupan yang sebenarnya sangat singkat ini! Sangat sedikit dari kita ini yang akan  hidup sampai seratus tahun pun....bila tiba masanya kita pasti menghadapNya, dunia ini fana tapi akhirat itu forever, no ending,  infinity.......so be prepared for that in this world that we live in now! Kita hidup didunia ini untuk membuat persediaan diri untuk mati...... Maka janganlah bertangguh lagi dan jangan biarkan peristiwa semalam menghantui diri sentiasa......kata-kata ini memang senang di ucap dan ditulis tapi hanya Allah sahaja yang tahu betapa sukarnya untuk melaksanakannya! Kepedihan masih terasa walaupun ia telah berlalu pergi!   Ya Allah permudahkan kami melalui kehidupan yang banyak ujian ini dengan tabah, bantulah kami ya Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Jangan tinggalkan kami sendirian tanpa bimbinganMu! Tiada Tuhan yang ku sembah melainkan Engkau.
     Begitulah penghidupan ini, hari demi hari berlalu...... hari kelmarin di tinggalkan semakin jauh, begitu juga tahun ini  akan kita tinggalkan jauh pergi, benarlah ungkapan yang  mengatakan Yang jauh itu MASA , yang dekat itu MATI........maka menapaklah kita ke tahun baru dengan penuh pengharapan......Apa agaknya yang tersedia untuk kita? ujian yang berat ke, sedih, duka ke.....semuanya, insyaAllah akan kita lalui! Hari esok menanti kita......namun bagaimanakah persediaan diri? 
    Ada orang memulai tahun baru ini dengan azam baru, rumah baru, kereta baru... semuanya nak baru.....namun bila melangkah ke tahun baru, azam tinggal azam, yang baru tadi jadi lapuk....sikap dan akhlak masih sama....... .begitukah sepatutnya?
      Tahun baru Hijrah atau Masihi ini ......kita sama-sama sambut ia dengan istigfar dan taubat kita untuk tahun  ini yang akan berlalu...... istighfar di atas segala dosa dan kesalahan yang telah kita lakukan sama ada sengaja atau tidak, sedar atau tidak.....Kita perbaharui azam kita dengan doa yang kita panjatkan pada Allah SWT supaya membimbing kita berada di atas jalanNya yang lurus, membantu kita menghadapi segala mehnah dan ujian hidup ini, menambahkan iman dan takwa kita padaNya, membantu kita menjadi orang yang ikhlas beramal padaNya...... 
     Apa yang tersedia untuk kita perlulah sama-sama kita hadapi dengan optimistik, bersangka baik dengan Allah, tahun baru ini lebih baik dari yang lepas, insyaAllah! Namun bagi orang mukmin itu segalanya baik belaka, bila mendapat nikmat ia bersyukur, bila ditimpa mehnah dan ujian ia bersabar.....semuanya ada hikmah disebalik sesuatu kejadian. Segala ujian dan mehnah Allah itu sebenarnya  adalah sebagai kifarah dosa-dosa kita. Melalui istighfar dan taubat kita, terhapuslah dosa dan kesalahan kita, tertingkatlah iman dan amalan soleh kita, insyaAllah. Tiada yang Allah jadikan sesuatu itu percuma atau main-main saja!    
        Tinggalkan peristiwa semalam, kelmarin, tahun ini.....jangan di bawa ketahun hadapan. Sama-sama perbaiki diri, hati, akhlak dan sikap menjadi lebih baik.......Mohon bantuan Allah sentiasa, suatu yang tidak boleh kita tinggalkan, keperluan kita kepadaNya melebihi keperluan kita pada air di saat kita kehausan! Tanpa bantuan  Allah, sebenarnya kita tidak boleh kemana-mana....Allahlah sumber kekuatan diri kita bukan yang lain!  
    Sama-sama kita akhiri dengan doa Mathurat ini untuk kita renungi dan hayati..............   
 Ya Allah, kurniakanlah kami lisan yang lembut basah mengingati dan menyebut NamaMu, hati yang penuh segar mensyukuri nikmatMu, serta badan yang ringan menyempurnakan ketaatan kepada perintahMu......
 Ya Allah kurniakanlah kami iman yang sempurna, hati yang khusyuk, ilmu yang bermanfaat, keyakinan yang benar-benar mantap..............
  Ya Allah kurniakanlah kami cara hidup yang jitu dan unggul, selamat dari segala mara bahaya dan petaka.....
   Ya Allah, kami mohon kecukupan yang tidak sampai kami terpaksa meminta jasa orang lain......
   Ya Allah, berilah kami iman yang sebenarnya sehingga kami tidak gentar dan mengharap orang lain selain dari Engkau sendiri......
   Ya Allah, jangan Engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri, walaupun sekadar sekelip mata atau kadar masa yang lebih mudah .....
 Ameen , Ya Rabbal Alamin......
  

1 comment:

  1. asm
    Ya benar perlu muhasabah apa yang kita telah lakukan pada masa lepas 2010, sekiranya kita lakukan amalan ahli neraka bertaubatlah dengan taubat nasuha, bersungguh memohon ampun ke hadrat Illahi, menyesal sungguh tidak mahu mengulanginya selagi kita masih bernyawa..sekiranya kita dapat laksanakan amalan ahli syurga , bersyukurlah dan mohon Allah terima sebagai amal saleh dan tingkatkan lagi keimanan kita. Untuk tahun yang akan datang InsyaAllah berdoalah semoga dipanjangkan umur untuk melakukan kebaikan dan bukan untuk membuat dan menambah maksiat lagi kepada Allah. Sebagai Ayah dan ibu jadilah sebagai ayah dan ibu contoh, cuba mendidik anak dengan didikan Islam, elakkan buat maksiat zahir dan batin kerana ini akan mempengaruhi akhlak anak-anak. Sebagai suami dan isteri jadilah sebagai suami dan isteri yang soleh, yang taat kepada perintah Allah. Suami menjaga isteri dengan baik supaya taat kepada perintah Allah dan Isteri wajib mentaati suami dalam rangka mentaati perintah Allah...bantulah suami untuk sama-sama mentaati Allah, sebagai anak, jadilah anak soleh yang sentiasa mentaati Allah dan berdoa untuk ibubapanya, sebagai Ahli keluarga jadikan diri sebagai contoh kepada ahli lain untuk mentaati Allah..sebagai ahli masyarakat, bergaullah dengan akhlak yang baik...sebagai pekerja, jadilah pekerja yang baik dan jadikan pekerjaan kita sebagai ibadah kepada Allah...semoga Allah beri kita kekuatan untuk menghadapi 2011, Insya Allah.
    STRAW

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....