MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Thursday, December 23, 2010

Keutamaan takut dari dosa



Bismillahirrahmanirrahim....
   Bagi seorang mukmin dosa itu umpama  gunung yang akan menimpanya bila-bila masa sahaja manakala  bagi orang munafik atau fasik, dosa itu umpama seekor lalat yang menghinggapinya dan ia menepisnya begini dan begitu ataupun tidak menghiraukannya. Bagaimanakah rasa kita bila kita berbuat dosa? Adakah kita memandang remeh akan dosa yang kita lakukan dan berkata.....alah dosa kecil je tak pe lah, nanti bila kita ambil wuduk dan solat dan istighfar maka  hilanglah dosa itu! Seolah-olah kita begitu yakin benar akan terangkatnya dosa yang kita lakukan dengan sengaja.....yang kemudiannya mungkin kita ulangi lagi!! Perlunya kita perbetulkan konsep kita ini dan tidak memandang remeh dosa -dosa yang kita lakukan walaupun ianya hanya di kategorikan sebagai dosa kecil sahaja! Sama-samalah kita renungi firman Allah ini dalam surah A-Nur : 63 yang bermaksud............... 
    " ...Sebab itu hendaklah takut orang-orang yang melanggar perintahNya, bahawa mereka akan ditimpa fitnah(cubaan) atau akan ditimpa oleh azab yang pedih."
  Diceritakan dari suatu sirah Rasulullah saw mendatangi seorang pemuda yang hampir hendak meninggal dan baginda bertanya kepada pemuda tersebut, " Bagaimanakah keadaan engkau sekarang?"  Pemuda itu menjawab," Wahai Rasulullah , aku berharap kepada Allah dan aku takut akan dosaku." Rasulullah bersabda," Bila ada dalam hati sesaorang telah terkumpul dua hal itu (takut dan harap), tentu Allah akan memberi apa yang diinginkannya dan menghindarinya dari apa yang ia takuti."   
   Jadi berbuat dosa walaupun kecil, perlulah kita takuti dan hindarkan, namun sebagai manusia yang lemah jika kita terlanjur, perlulah merasai ketakutan dijiwa dan lantas segera bertaubat. 
Sesungguhnya Rasulullah pernah menyebut tentang tujuh golongan yang bakal mendapat naungan Allah pada hari akhirat nanti dan di antaranya....... seorang lelaki yang mengingat (akan seksa) Allah dalam kesunyian, lantas bercucuran airmatanya kerana takut akan kesalahan dan dosanya. 
     Dalam satu hadith , Rasulullah saw bersabda," Ada dua mata yang tidak akan disentuh api neraka iaitu mata yang menangis di tengah malam kerana takut pada Allah dan mata yang berjaga di jalan Allah."  Adakah kita berbuat demikian.....berjaga malam, bertahajjud memohon ampun dari Allah atas segala dosa? Namun kini yang sering dilakukan oleh ramai orang,  berjaga malam kerana nak tengok bola, berjaga malam kerana nak main game komputer sampai nak berhenti pun sayang, berjaga malam kerana melayari internet dan macam-macam sebab musabab untuk berjaga malam!.....pastinya setiap detik yang dilalui mengumpul angka-angka kosong pahala , mungkin juga mengutip dosa di sepanjang malam!! Bagi hati yang tidak takut pada Allah, mereka tidak akan rasa apa-apa berbuat demikian.....mudah-mudahan Allah memberi petunjuk dan hidayah kepada hati sedemikian!
       Jadi bagaimanakan bentuk takut yang merupakan keutamaan dan dengannya akan mencapai ketinggian, wara, takwa ,mujahadah dan muraqabah pada Allah? Perkara ini disebut dalam banyak hadis dan ayat Al-Quran diantara nya......
" Petunjuk  dan rahmat Allah bagi orang-orang yang takut kepada Tuhannya,"  (S. Al-A'raf :154)
" Allah redha kepada mereka dan mereka redha kepadaNya. (Syurga) itu untuk orang-orang takut pada Tuhannya." (S. Al-Bayyinah : 8)
" Dan takulah kepadaKu, jika kamu orang-orang yang beriman." (S. Ali Imran: 175)
" Hanya yang takut kepada Allah ialah ulama di antara hamba-hambanya. " (S. Al Fathir : 28)
        Apabila hati mengenali Allah dalam ertikata yang sebenarnya, inilah akan membuatkan rasa takut padaNya. Ketakutan dijiwa ini akan menyebabkan dia menjaga dirinya dari dosa, berusaha berbuat taat sentiasa, dan jiwanya selalu rasa gementar takut-takut tergelincir dari landasan yang telah di tetapkan.  Ketika merasai demikian, akan berguguranlah kesalahannya bagaikan daun-daun yang jatuh dari pohon yang kering!
   Jadi sama-samalah kita berusaha menanamkan rasa takut kita pada Allah dengan menambahkan ilmu kita dalam mengenali Allah dimana dengan ini akan tertingkatnya keimanan dan ketakwaan  kita pada Allah SWT. Kita lalui detik-detik kehidupan ini dengan penuh rasa sedar bahawa setiap amalan  yang kita buat, setiap nafas yang kita hela, setiap patah perkataan yang kita ucap, sebenarnya bukan lah ia berlalu begitu sahaja....semuanya akan minta di pertanggungjawabkan!  Setiap diri akan kembali padaNya, maka sementara kita masih bernyawa ini, buatlah persediaan sebelum terlambat!!

No comments:

Post a Comment

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....