MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Sunday, April 11, 2010

Pengaruh iman dalam hidup..

Iman merupakan sumber  tenaga jiwa yang memberikan kekuatan,  cahaya yang menerangi dan melapangkan jiwa,  mententeramkan perasaan , menguatkan tekad dan menngerakkan jiwa raga kita!
Ia merupakan sumber inspirasi yang bergelora dalam jiwa manusia..
Tanpa iman manusia tidak akan dapat merungkai rahsia penciptaaan alam semesta, mengenali penciptaNya yang Agung...
Tanpa iman manusia tidak akan menemui  kebahagiaan yang dicari ...walaupun harta banyak, pangkat tinggi, pengaruh hebat dan sebagainya...Hatinya akan sentiasa keluh kesah, tidak tenang, banyak masalah...!
     Kebahagiaan hidup sebenarnya di perolehi dalam diri sendiri dan ditanam dipupuk perasaan  iman dan taqwa pada ALLAH. Firman ALLAH  Surah Maryam: Ayat 96
 " Sesungguhnya orang yang beriman dan beramal soleh, maka Tuhan Yang Maha Pengasih akan menambahkan  dalam hati mereka rasa kasih sayang".
      Iman menumbuhkan rasa kasih sayang dalam jiwa manusia....Kasih sayang yang bersandarkan pada ALLAH dalam kehidupan!  Kasih kita atau benci kita pada sesaorang  kita perlulah di atas dasar ini..
Tapi iman itu bukan ucapan semata2......aku beriman....tapi ia adalah satu rasahati yang membuahkan amalan..Ia perlu ditanam dalam jiwa ,dibajai agar ia tumbuh subur, di jaga dari perkara2 yang merosakkannya! Dan benih iman ini akan hanya tumbuh subur dalam jiwa yang bersih......persis satu biji benih yang hidup subur di tanah yang subur!
Jadi jiwa kita perlu kita bersihkan dan proses terlebih dahulu.......

Jadi bagaimana nak bersihkan hati??.....
Dua perkara yang dapat membersihkan hati adalah tilawatul Quran dan zikrul maut. Firman Allah dalam Surah AnNisaa:174 yang bermaksud:
  "Hai manusia sesungguhnya telah datang kepadamu bukti kebenaran dari TuhanMu(Muhammad dengan mukjizatnya) dan telah kami turunkan kepada mu cahaya yang terang benderang (iaitu AL-QURAN).
Maka ......kemana lagikah kita nak hadapkan seluruh kehidupan kita....melainkan pada ALLAH!!!

No comments:

Post a Comment

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....