Surah Al-Ahzab :70-71

"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada ALLAH s.w.t. dan katakanlah perkataan yang benar, nescaya ALLAH s.w.t. akan memperbaiki amalan mu dan mengampuni dosa-dosamu. Barangsiapa yang mentaati ALLAH s.w.t. dan RasulNYA maka sesungguhnya dia telah mendapat kemenangan yang besar".
Photobucket

MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Saturday, April 03, 2010

Matlamat pendidikan Islam

Islam mempunyai matlamat pendidikan yang berbeza dari pendidikan sekular.
Pendidikan islam dapat melahirkan insan yang bertakwa pada Allah yang mana hamba ALLAH ini hidupnya hanya untuk menyembah dan mengabdikan diri padaNYA. Menjadikannya insan yang bertanggungjawab pada ALLAH dan Rasul, pada deen ALLAH ,pada diri dan keluarganya, pada masyarakat dan negara.
JIka dia seorang pelajar, dia akan jadi pelajar yang mempunyai identiti dan wawasan tersendiri!Wawasan ISLAM yang tinggi dan menyeluruh.Jika dia seorang pendidik, dia akan jadi seorang pendidik yang jelas arah tuju pendidikannya,bukan terikut-ikut dengan cara didikan barat ataupun apa jua idealisme. Dia berada di atas jalan yang terang disuluh cahaya makrifah mmenuju matlamat yang jelas. Pendiriannya mantap dan didikannya berkesan.
Sebaliknya pendidikan sekular melahirkan insan yang pentingkan diri, egoistik, materialistik, terumbang ambing matlamat hidup dan jiwa yang kosong. Kekosongan jiwa inilah yang diisi dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah...kesannya masalah sosial timbul akibat jiwa yang sakit ini! Untuk mengubati masalah ini....perlu kembali pada pendidikan islam yang menyeluruh yang menekankan tentang hakikat keimanan padaNYA, merubah hati dan jiwanya....merasai ketenangan dan kehangatan hubungan dengan ALLAH yang melahirkan perubahan menyeluruh pada diri.

No comments:

Post a Comment

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

Waktu Solat

7

visitor's map....