Surah Al-Ahzab :70-71

"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada ALLAH s.w.t. dan katakanlah perkataan yang benar, nescaya ALLAH s.w.t. akan memperbaiki amalan mu dan mengampuni dosa-dosamu. Barangsiapa yang mentaati ALLAH s.w.t. dan RasulNYA maka sesungguhnya dia telah mendapat kemenangan yang besar".
Photobucket

MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Saturday, February 05, 2011

Perkara-perkara yang membawa ketenangan pada hati




Bismillahirrahmanirrahim...
Rasulullah saw bersabda ," Dan ketahuilah bahawa  didalam setiap tubuh itu     ada seketul daging,  sekiranya ia baik maka baiklah seluruh tubuh itu dan sekiranya ia tidak baik maka  tidak baiklah seluruh tubuh itu. Itulah hati." (Riwayat Bukhari dan Muslim). Hati dalam diri manusia itu umpama raja yang berkuasa memerintah dan mengarah rakyatnya iaitu seluruh anggota badan kita bertindak menurut keinginan hati. Apa yang terlintas dan diniatkan oleh hati untuk melakukannya akan terlaksana, insyaAllah. Peranan hati sungguh penting sekali dalam menentukan tindakan dan membentuk peribadi yang soleh.
Perlu kita mengetahui jenis hati yang bagaimana yang dapat membawa pemilik hati kearah ketenangan dan kebahagiaan hati.. Ibnu Qayyim Al-Jauziyah membahagikan hati atau qalbu manusia itu kepada tiga kategori:
  • Al-Qalbu Soheh
Iaitu hati yang  salim (suci). Hati jenis ini adalah hati yang hidup, khusyuk dan tawaddhu' kepada Allah , lembut dan sentiasa sedar dengan kesedaran yang betul.
  • Al- Qalbu Mayyit.
Iaitu hati yang mati. Hati yang tidak kenal penciptanya iaitu Allah SWT dan tidak berubudiyyah pada Allah SWT bahkan hati ini bertuhankan hawa nafsunya.
  • Al- Qalbu Maridh
Iaitu hati yang sakit, dan hidup dalam keadaan sakit. Hati sebegini berada diantara dua panggilan iaitu panggilan Allah dan panggilan dunia. Ia berada antara dua ketaatan, taat pada perintah Allah dan Rasul atau taat  atau terikut dengan tarikan duniawi dan kelazatan dunia . Kebiasaannya hati itu lebih tertarik kepada pintu-pintu dan peluang-peluang yang lebih dekat dan hampir pada nya. Bila  pintu menuju Allah dan Rasul itu terbuka dan hampir pada hati, ia akan tertarik kepada Allah dan Rasul. Sebaliknya bila pintu-pintu dan peluang duniawi dan kelazatannya terbuka luas, ia lebih mudah tertarik kepada dunia!

Maka sekarang ini,di antara tiga hati diatas, yang mana satukah hati kepunyaan kita?  
Sebenarnya bagi kita amat berhajat kepada hati yang suci dan hidup (Al-Qalbu Soheh) kerana Allah menegaskan dalam firmanNya Surah Asy-Syuraa yang bermaksud.....
" Hari ( Kiamat dimana) harta benda dan anak pinak tidak dapat memberi faedah sesuatu apa pun melainkan orang yang datang (kembali) menghadap Allah dengan hati yang suci (sejahtera, suci dari sebarang syirik dan nifak) hati yang sentiasa taat dan berubudiyyah kepada Allah."
 Jadi inilah jenis hati yang nak kita bawa menghadap Allah nanti bila kita kembali padaNya. Perlu usahakan untuk  mendidik dan menjaga hati kita supaya ia suci dan bersih , hidup dan segar, tenang dan bahagia selalu!  
 Dari Imam Al-Ghazali  tentang hati...........
  • Hati itulah yang mengetahui tentang Allah, yang bekerja untuk Allah dan yang sentiasa menghampiriNya, menyingkap dan merasai kebesaran yang terdapat disisi Allah, manakala anggota lain adalah menjadi hamba padanya.
  • Apabila hati itu tidak mengejar selain Allah sudah tentu ia dapat berhubung dan menghampiri dirinya pada Allah. Dia rasa bahagia apabila berhampiran dengan Allah.  Dia akan beroleh kemenangan jika sentiasa dibersihkan sebaliknya akan beroleh derita dan kecewa jika ia dikotori dan dicemari..... 
Jadi perlu dan sangatlah penting bagi kita mengetahui perkara-perkara yang memberi ketenangan pada hati. Lebih-lebih lagi dalam realiti sekarang ramainya manusia berada dalam keresahan, kebingungan, kebuntuan,  tidak tahu arah tujuan mana yang  perlu diikuti, kekecewaan diri, kesedihan yang amat sangat, banyak masalah dalam hidup............

InsyaAllah dengan mengetahui dan meneliti akan perkara-perkara yang memberi ketenangan pada hati ini akan menguatkan azam dan tekad kita untuk berada di atas sistem hidup yang Allah redhai, dapat mencari jalan untuk menyelesaikan segala permasalahan hati....
Perkara-perkara tersebut adalah.....
  • Ilmu yang  di perolehi oleh sesaorang di mana dengan ilmu itu dia dapat mengenali Allah SWT dan melahirkan iman padaNya. Ilmu-ilmu lain  mestilah bersumberkan pada ilmu ini. Iman yang lahir dari ilmu mengenal Allah ini dan memperoleh kefahaman dan kesedaran akan  menyebabkan hatinya lapang dan puas, lebih lapang   daripada dia berada dalam cahaya di siang hari.
 Sebaliknya kejahilan tentang Allah SWT akan mewarisi kesempitan jiwa  lebih sempit dari dalam penjara dan dibelenggu. Seolah-olah berada dalam ruang yang sempit dan gelap gelita , tidak tahu  dan meraba-raba mencari  arah  mana sebenarnya. Bila hati tidak mahu menerima kebenaran dari Allah sepenuhnya, hati tersebut masih sempit dan jahil walaupun berada ditengah-tengah lautan ilmu, berada bersama-sama mereka yang ingin kembali pada Islam.....Hatinya masih berkeras tidak mahu menerima hakikat kebenaran Islam yang sebenarnya maka Allah tidak akan memberi petunjuk kepadanya dan membiarkan dia berada dalam kegelapan hatinya!  
Untuk menghapuskan kejahilan dan kesempitan hati  ini, hati itu mestilah SELALU di beri saranan dan peringatan, dididik diproses, dilatih dan diasuh dengan ilmu -ilmu yang benar.  Dengan ilmu inilah sahaja yang akan menerangi hati yang gelap dan sempit tadi.  Ingatlah akan realiti hati kita yang mudah lalai dan lupa! Perlulah memberikan ruang dan mencari peluang untuk sentiasa menuntut dan mencari ilmu lebih-lebih lagi ilmu yang boleh meningkatkan keimanan kita pada Allah SWT.   Tentang menuntut ilmu ini, sabda Rasulullah saw yang bermaksud................
" Sesiapa yang menuruti jalan  menuntut ilmu, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya jalan untuk ke syurga" 
  • Hati akan tenang  dan lapang bila  ia mencintai Allah dan menumpukan sepenuh perhatiannya kepada Allah SWT. Hati yang mencintai Allah akan rasa nikmat bila beribadah padaNya. 
Sabda Rasulullah saw  yang bermaksud................
"Tiga perkara sesiapa yang berada didalamnya (iaitu memilikinya) akan merasai kemanisan iman: Hendaklah Allah dan Rasul lebih dicintai dari yang lain-lain, menyintai saudaranya semata-mata kerana Allah dan benci untuk kembali kedalam kekufuran sebagaimana ia benci di masukkan ke dalam api neraka."  
Hati yang  mencintai  Allah SWT akan mendorongnya untuk melakukan dan mengutamakan perintah Allah SWT daripada perintah hawa nafsunya, perintah makhluk manusia lain dan sebagainya...
 Sebaliknya hati akan lemas , berkecamuk dan resah bila ia menentang dan ingkar terhadap Allah SWT, bergantung pada selain Allah SWT dan lalai dari mengingati Allah SWT. Kerana itulah Allah sentiasa mengingatkan manusia agar sentiasa mengingatiNya untuk mendapatkan ketenangan jiwa (Surah Ar-Ra'd:28).
Apabila kita berpaling dari Allah, maka teman kita adalah syaitan yang sentiasa mengikuti kita. Renungi firmanNya dalam surah Az-Zukhruf : 36  yang bermaksud........
" Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran TuhanNya  yang Maha Pemurah (iaitu Al-Quran), Kami adakan baginya syaitan, maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menemaninya."
Dan kita perlulah sentiasa ingat dan waspada tentang syaitan ini iaitu......
".......dan sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu." ( Surah Al-Baqarah :208)
Janganlah kita jadi orang yang tidak menghiraulan peringatan Allah tentang syaitan ini. Janganlah kita mengikut jalan-jalan dan langkah-langkah syaitan jika kita inginkan ketenangan dan kebahagiaan! Waspada selalu terhadap musuh yang tersembunyi ini!!  
Berkata Ibnu Qaiyyim Al- Jauziyah ......
" Apabila sesaorang itu kasih kepada sesuatu yang menyebabkan ia ingkar pada Allah SWT, maka Allah akan mengazabnya dengan sesuatu yang ia kasihi itu. Allah SWT akan mengurung hatinya dengan apa yang ia kasihkan itu."
Hatinya akan rasa sempit, resah gelisah selalu dan tidak berasa tenang dan lapang! 
  • Orang yang berani akan lapang dan tenang hatinya.  Iaitu berani yang dipimpin oleh iman yang mendorong sesaorang itu mempersaksikan kalimah tauhid dan menegakkan kebenaran agama Allah . Dengan keberanian ini akan membawa kepada keadilan, kemuliaan dan kesejahteraan. Ketakutan sesaorang itu mempersaksikan yang hak  akan menyebabkan dadanya sempit, resah dan gelisah!
Seperti kata Ibnul Qaiyyim.," Orang yang pengecut itu adalah orang yang berada dalam kesempitan. Dia tidak akan merasai kelazatan hidupnya. Dia terkurung sebagaimana terkurungnya binatang."
Jadi sama-sama kita berusaha kearah mempunyai hati yang suci dan hidup , tenang dan lapang. Kerana disinilah sebenarnya terletaknya kebahagiaan kita. Kebahagiaan  yang tidak boleh dibeli dengan wang ringgit, harta pangkat atau apa sahaja yang ada di dunia ini......Hati yang suci bersih, tenang dan sejahtera di mana tempat menetapnya iman dan takwa, tempat singgahnya hidayah Allah. Hati yang didalamnya ada cahaya yang menerangi ..........itulah hati yang kita hajati!!  

1 comment:

  1. asm Ingat Allah banyak-banyak, takut siksaan Allah, ingat hari Akhirat...semuanya dapat menghilangkan celaru di dalam fikiran kita...kerana dunia ini hanya sementara dan selalu memyempitkan kehidupan kita...Allah berfirman Thaha: 124
    Dan barangsiapa berpaling dari peringatanKu, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit dan Kami akan menghimpunkannya pada hari Kiamat dalam keadaan buta"...Takutlah Allah....buta dunia sementara buta di Akhirat.....

    ReplyDelete

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

Waktu Solat

7

visitor's map....