MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Tuesday, July 13, 2010

Hakikat hubungan hati dengan Allah...

     Perkara asas dan penting dalam pembentukan diri sebagai individu muslim adalah permasalahan hubungan hati dengan Allah. Ia sebenarnya merupakan permasalahan pada setiap masa, setiap tahap, setiap keadaan dan setiap peristiwa yang berlaku......
    Hubungan hati dengan Allah merupakan hubungan utama dan dasar pada bila-bila masa dan keadaan.! 
     Hubungan ini perlu dijaga, dikawal di perkuatkan dari masa kesemasa..... kerana  ujian Allah SWT semakin besar dari masa ke semasa...mengikut sekuat mana hubungan hati kita dengan Allah SWT.
Masalah hubungan inilah yang menentukan sejauh mana kecintaan dan ketakutan kita pada Allah SWT. Semakin kuat hubungan hati kita pada Allah, semakin kuatlah pula cinta kita padaNya....
Ini adalah kerana hatilah merasai kehebatan hubungan ini....yang dapat membuahkan ketaatan padaNya!!!
       Tapi sebelum kita dapat membuat hubungan hati dengan Allah, kita perlu serahkan hati kita padaNya. Penyerahan hati yang bermaksud kita serahkan hati untuk dididik dengan didikan Allah, serahkan hati untuk mengambil nilai-nilai Allah dalam kehidupan, serahkan hati untuk di proses dengan proses tarbiah islam yang syumul....
sehingga tiada suatu apapun yang tinggal atau kita reserve.....semua sekali kita serah jiwa kita!  Penyerahan hati yang total pada Allah.!
    Tanpa hubungan hati yang betul, hilanglah kenikmatan ubudiah kita pada Allah.....kita lakukan solat hanya sebagai rutin harian biasa...tidak rasa nikmat solat sebagaimana yang dirasai oleh Rasulullah saw dan para sahabat terdahulu...
    Tanpa hubungan hati yang betul....kita sebenarnya tidak ada kekuatan jiwa yang mampu untuk bertahan dan tertingkat  iman selepas sesuatu ujian Allah!! Kita umpama buih- buih kosong yang dibawa arus tiada  hala tujuan..............!!!
     Inilah permasalahan besar yang dihadapi oleh manusia hari ini.....hilangnya hubungan hati dengan Allah.....jadi berhubunglah hati itu dengan hawa nafsu, dunia, pangkat....sehingga ia jadi matlamat utama dalam hidup. Kehilangan hubungan ini sangat ketara pada hari ini sehingga manusia masing-masing tenggelam dalam permaslahan diri sendiri...tidak mengetahui puncanya dan hilang pedoman hidup.
     Jadi kita perlu bina hubungan kita dengan Allah, mengenaliNya sehingga timbul kecintaan kita padaNya, merasai hakikat kebesaranNya dalam diri dan alam ini, melaksanakan hakikat ubudiah kita padaNya, mensyukuri segala nikmat yang diberikanNya kepada kita......sebelum kita bina hubungan kita sesama manusia.... Asas hubungan sesama manusia adalah hubungan dengan Allah....!!
Bila bagus hubungan kita dengan Allah , maka baguslah pula hubungan kita dengan manusia....
Kasih sayang kita sesama manusia berlandaskan mahabbatullah....kasih sayang Allah..
Mengasihi, mencintai, membenci semuanya atas dasar kerana Allah..
     Apabila Allah dan Rasul lebih dicintai dari segalanya...maka kita akan merasai kenikmatan iman...
nikmat berhubung dengan Allah!!! 

2 comments:

  1. asm

    seronok baca penulisan cikgu berkenaan dgn hubungan hati dengan Allah. Teruskan peringatan hati kerana membantu saya untuk ingat kan diri saya.

    Dari Bangi

    ReplyDelete
  2. terima kasih penulis blog ini..bnyak nasihat sy dpt dlm blog ni...
    klu pemilik blog ni da apa2 email la kt saya...
    asrul.boyy@gmail.com
    sgala jg mu kn dkenang...

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....