Saturday, January 29, 2011

Bersikap adillah.....ia merupakan tuntutan syariat!

Bismillahirrahmanirrahin..........

Adil merupakan tuntutan akal dan syariat, dimana adil adalah tidak berlebih-lebihan, melampaui batas, tidak membazir dan tidak menghambur-hamburkan.  Bagi sesiapa yang inginkan kebahagiaan, ia perlu sentiasa mengawal setiap perasaan dan keinginannya . Tidak semua yang kita diinginkan akan kita perolehi, begitu juga apa yang kita perolehi tidak semestinya mendatangkan kebahagiaan bagi kita, bahkan ia adalah ujian bagi kita!

 Perlunya kita bersikap adil dalam kerelaan dan kemurkaan kita begitu juga adil dalam kegembiraan dan kesedihan kita. Tindakan berlebih-lebihan dan melampaui batas dalam menerima segala peristiwa yang berlaku pada diri merupakan satu kezaliman terhadap diri sendiri.

Manusia yang paling sengsara adalah mereka yang mengharungi hidup ini dengan hanya mengikuti hawa nafsu, menuruti setiap dorongan emosi dan keinginan hati. Dalam keadaan sedemikian, bagi mereka setiap peristiwa akan dirasakan berat dan membebankan, seluruh hidup jadi gelap gelita dan penuh kebencian , dendam kesumat yang bersarang dihati!

Semua itu akan membuatkan sesaorang hidup dalam ilusi belaka, memandang setiap hal di dunia ini musuhnya, cepat curiga, merasakan setiap orang cuba menyingkirkannya dan diri terus dibayangi rasa was-was dan bimbang kebahagiaannya di renggut!

Sebagai orang yang sedar dan berakal, tempatkan segala sesuatu sesuai dengan ukurannya.  Janganlah membesar-besarkan segala peristiwa dan masalah yang ada, cubalah bersikap adil,seimbang dan tidak berlebih-lebihan. Hadapilah segala sesuatu dengan tenang hati, hindari diri dari semua bayangan yang menakutkan yang sering menghantui perasaan sebelum ia benar-benar berlaku! 

Renungilah makna keseimbangan antara kecintaan dan kebencian dari hadith Rasul saw.
" Cintailah orang yang anda cintai sesuai dengan kadarnya sebab mungkin pada suatu hari dia akan jadi musuhmu. Dan bencilah musuhmu sesuai dengan kadarnya sebab mungkin pada suatu hari dia akan jadi orang yang anda cintai."

Sesungguhnya kebanyakan kebimbangan dan desas-desus itu sedikit kebenarannya dan jarang pula benar-benar berlaku!

La Tahzan

No comments:

Post a Comment

Hakikat hidup ini...

Siapa yang gemar membantu orang, Maka hidupnya senantiasa dipermudahkan. Siapa yang memiliki sikap belas ihsan, Maka akan disayang sesa...