MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Saturday, January 29, 2011

Bersikap adillah.....ia merupakan tuntutan syariat!

Bismillahirrahmanirrahin..........

Adil merupakan tuntutan akal dan syariat, dimana adil adalah tidak berlebih-lebihan, melampaui batas, tidak membazir dan tidak menghambur-hamburkan.  Bagi sesiapa yang inginkan kebahagiaan, ia perlu sentiasa mengawal setiap perasaan dan keinginannya . Tidak semua yang kita diinginkan akan kita perolehi, begitu juga apa yang kita perolehi tidak semestinya mendatangkan kebahagiaan bagi kita, bahkan ia adalah ujian bagi kita!

 Perlunya kita bersikap adil dalam kerelaan dan kemurkaan kita begitu juga adil dalam kegembiraan dan kesedihan kita. Tindakan berlebih-lebihan dan melampaui batas dalam menerima segala peristiwa yang berlaku pada diri merupakan satu kezaliman terhadap diri sendiri.

Manusia yang paling sengsara adalah mereka yang mengharungi hidup ini dengan hanya mengikuti hawa nafsu, menuruti setiap dorongan emosi dan keinginan hati. Dalam keadaan sedemikian, bagi mereka setiap peristiwa akan dirasakan berat dan membebankan, seluruh hidup jadi gelap gelita dan penuh kebencian , dendam kesumat yang bersarang dihati!

Semua itu akan membuatkan sesaorang hidup dalam ilusi belaka, memandang setiap hal di dunia ini musuhnya, cepat curiga, merasakan setiap orang cuba menyingkirkannya dan diri terus dibayangi rasa was-was dan bimbang kebahagiaannya di renggut!

Sebagai orang yang sedar dan berakal, tempatkan segala sesuatu sesuai dengan ukurannya.  Janganlah membesar-besarkan segala peristiwa dan masalah yang ada, cubalah bersikap adil,seimbang dan tidak berlebih-lebihan. Hadapilah segala sesuatu dengan tenang hati, hindari diri dari semua bayangan yang menakutkan yang sering menghantui perasaan sebelum ia benar-benar berlaku! 

Renungilah makna keseimbangan antara kecintaan dan kebencian dari hadith Rasul saw.
" Cintailah orang yang anda cintai sesuai dengan kadarnya sebab mungkin pada suatu hari dia akan jadi musuhmu. Dan bencilah musuhmu sesuai dengan kadarnya sebab mungkin pada suatu hari dia akan jadi orang yang anda cintai."

Sesungguhnya kebanyakan kebimbangan dan desas-desus itu sedikit kebenarannya dan jarang pula benar-benar berlaku!

La Tahzan

No comments:

Post a Comment

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....