MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Sunday, January 09, 2011

Binalah hubungan yang pertama dan utama iaitu hubungan dengan Allah!

Bismillahirrahmanirrahim....
      Alhamdulillah di panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana masih diberi kemampuan oleh Allah SWT untuk terus dapat menulis blog ini buat peringatan diri dan perkongsian bersama.....Minggu pertama persekolahan  yang agak sibuk sedikit membuatkan ku tidak punya banyak masa untuk menulis....namun  dirasakan perlu di peringatkan hati ini, mencari-cari ruang-ruang  dalam kesibukan untuk tazkirah diri.......

Begitulah kita sering disibukkan dengan dunia kita, kerja kita, urusan diri dan keluarga kita...sehinggakan kita kadang-kadang leka dan lalai sehingga menjejaskan hubungan kita dengan Allah SWT.....hubungan yang sebenarnya perlu sentiasa kita jaga dalam apa juga keadaan; sibuk ke, lapang ke, senang atau susah! Kelekaan dan kelalaian ini lantas membawa padah pada kita.....syaitan yang sentiasa mencari ruang dan peluang untuk melemahkan jiwa dan membisikkan kejahatan dijiwa....syaitan yang tidak pernah lalai dalam tugasnya menyesatkan manusia dari jalan yang lurus! Perlulah lebih berwaspada lagi di tahun ini.......
 
   Dunia pekerjaan ini di mana kita berinteraksi dengan ramai manusia, bermacam ragam dan perangai, ada yang lemah lembut, ada yang kasar, berdiplomasi, ada yang suka mencari kelemahan orang lain, ada yang suka mengarah saja, ada yang ambil kesempatan namun ditengah-tengah ramai insan ada yang baik agamanya, bagus tutur bicaranya..... orang sebeginilah yang perlu kita dampingi dan dekati untuk menjaga iman dijiwa kita.....supaya hubungan kita dengan Allah SWT dapat kita pelihara dan dijaga dari anasir-anasir luar yang merosakkan...!

 Sahabat yang baik dan soleh ini adalah umpama permata yang berkilau ditengah-tengah timbunan barangan tidak berharga! Namun kadang-kadang kita tersilap langkah juga....ikut serta dalam perbincangan yang lagha dan tidak berfaedah, malah mengutip dosa-dosa kering saja! Mohon keampunan juga dari Allah SWT di atas segala keterlanjuran kita,  manusia yang lemah ini!

 Dalam kehidupan ini, kita perlulah membina hubungan hati kita dengan Allah dengan beriman kepadaNya,  menjalin hubungan hati atas dasar keyakinan yang teguh pada  Allah yang merupakan  satu tanggungjawab  terbesar kepada kita supaya kita sentiasa menghubungkan diri dan kehidupan kita dengan Allah Yang Maha Esa,  tempat bergantungnya sekelian makhluk, tempat kita menyerahkan seluruh diri dan hati kita supaya kembali pada Allah SWT. Segala sesuatu datangnya dari Allah SWT. Begitu juga segala sesuatu adalah milik Allah SWT jua.

Hubungan dengan Allah ini adalah hubungan pertama dan utama yang perlu benar-benar kita rasai  dan mesti lahir dari dalam jiwa kita. Hubungan yang besar dan luas, seluas alam raya ini yang terjalin di antara hamba dan Khaliq. Hubungan kita dengan Allah SWT yang meresap dihati  dan sebati sehingga ke lubuk jiwa sehinggalah melahirkan keberkesanan didalam kenyataan hidup kita. Setiap amalan yang terpancar mestilah lahir di atas hakikat hubungan dengan Allah SWT ini! Dan sebenarnya inilah titik permulaan hidup manusia!!

Di dunia ini kita sibuk menjalin hubungan dengan manusia lain: dengan bos kita , rakan kita, suami isteri, anak-anak kita.....bukannya tidak boleh,  malah di tuntut..... namun kita sering terlupa menjalin dan menjaga hubungan pertama kita dengan Allah SWT sentiasa. Kita sibuk mengukuhkan ikatan hati dengan orang lain, tapi kita terlupa mengukuhkan ikatan hati dengan Allah SWT! Perlu kita sedar tiada ikatan hati sebenarnya jika tiada ikatan hati dengan Allah SWT yang perlu kita  jalin terlebih dahulu. Baiknya hubungan kita dengan manusia ini bergantung sejauh mana baiknya ikatan atau hubungan kita dengan Allah SWT!

Bila Allah SWT menjadi landasan utama hubungan kita dengan manusia, maka tiada kepentingan diri disini..... pertolongan dan budi baik yang diberi bukan untuk diminta balasan ataupun ucapan terimakasih....tapi ikhlas kerana Allah SWT! Sukarnya untuk melaksanakannya, tapi itu bukanlah sesuatu yang mustahil bila ada iman dan takwa di jiwa. Dalam apa sahaja yang dibuat, cetusan hati yang pertama...aku buat ini kerana Allah SWT! Noktah! Tiada apa-apa yang dituntut dari manusia...........

 Allah SWT jadikan kita manusia ini dalam keadaan serba lemah dan kekurangan,  tidak mampu menyelami rahsia diri sendiri dan rahsia alam ini.....apa tah lagi yang ghaib dan tersembunyi! Tapi dengan kasih sayang , rahmat dan kurniaan Allah SWT, kita dipermudahkan olehNya untuk berhubung dengan kebenaran yang hakiki,  dengan Allah yang Maha Esa! Allah mengutuskan para Rasul yang membawa peringatan dan berita gembira. Para Rasul yang dapat menyelamatkan manusia dari kegelapan kesesatan kepada cahaya kebenaran. Para Rasul yang diutuskan untuk  menerangkan hakikat kewujudan manusia dan menegakkan kedaulatan Allah SWT dimuka bumi ini.  Firman Allah SWT dalam surah Al- Mukmin: 64-65 yang bermaksud.......

" Allah lah yang menjadikan bumi bagi kamu tempat menetap dan langit sebagai atap, dan membentuk kamu lalu membaguskan rupa kamu dan memberikan kamu rezeki dengan sebahagian yang baik-baik, Yang demikian itu adalah Allah Tuhan mu, Maha Agung Allah, Tuhan Semesta Alam. Dialah Yang Hidup Kekal, Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia.; maka sembahlah Dia dengan memurnikan ibadah kepadaNya. Segala Puji bagi Allah Tuhan semesta Alam." 

Inilah hakikat seruan dan laungan setiap para Nabi dan Rasul yang datang silih berganti......
Dengan limpah kurnia Allah SWT, sebenarnya meyakinkan kita bahawa hubungan kita dengan Allah SWT ini merupakan suatu  keperluan yang sangat dharuri (dihajati). Tanpa terjalinnya hubungan dengan Allah SWT ini, kita umpama ikan yang dikeluarkan dari air.........akhirnya ikan itu mati. Hidup ini akan rasa kosong, sesat, hampa jiwa, tidak bahagia , rugi tanpa hubungan dengan Allah SWT yang menciptakan kita. Begitulah perlunya kita dan berhajatnya kita pada Allah SWT!

Menyedari hakikat inilah kita perlu buat pilihan untuk menerima keseluruhan apa yang di sarankan oleh Allah SWT kepada kita agar segala hubungan hati kita, pemikiran kita, tingkahlaku kita sentiasa lahir daripada hubungan yang fitrah ini.Perlu kita semai dan tanamkan di segenap ruang hati dan sanubari kita supaya hubungan dengan Allah SWT ini sentiasa jelas, akrab dan yakin selalu, insyaAllah!  Inilah matlamat hidup orang beriman!

Rasa hati kita perlu di sebatikan dengan kehendak-kehendak Allah SWT. Yang baik adalah apa yang Allah kata baik, dan yang buruk adalah apa yang Allah kata buruk. Untuk itu kita kena didik dan latih hati kita untuk menyukai apa yang Allah suka dan membenci apa yang Allah benci. Biasakan diri kita berinteraksi dengan apa yang Allah suka dan menjauhi apa yang Allah larang. Kita suka berada dalam suasana yang Islamik yang dapat memudahkan diri kita mendekati Allah SWT, jadi hati sentiasa rasa insaf dan sedar selalu dan takut berbuat dosa!

Jadi dalam ketika mana pun, bila kita berhubung dengan manusia perlu mewujudkan interaksi yang soleh dan Islamik. Kita sentiasa berusaha untuk berpegang pada nilai iman dan takwa, tidak lupa akan hakikat bahawa  diri kita ini adalah hamba hanya pada Allah SWT sahaja!

Namun untuk merealisasikan hakikat ubudiyyah ini  dalam seluruh kehidupan ,sebenarnya perlu  pada persediaan jiwa kita; iaitu jiwa yang jelas hubungan hatinya dengan Allah SWT. Contoh sebeginilah yang dapat kita lihat pada diri Rasul dan para sahabatnya. Setiap nilai dalam kehidupan ini dihubungkan dengan Islam dan syarak  sehingga ianya sebati dijiwa dan lahir dalam tingkahlaku mereka. Kekuatan hubungan dengan Allah menjadi tenaga yang kuat untuk menggerakkan hati dan perasaan, pemikiran dan tingkahlaku supaya sejajar dengan syarak!  Kekuatan hubungan ini juga menjadi tenaga penggerak yang mencorakkan kehidupan dengan sibghah (celupan) Allah walau di tempat sunyi atau gelap, seorang diri atau di khalayak ramai sama ada susah atau senang!  

Jadi bagi kita yang ingin kembali menghubungkan hati dengan Allah, perlulah melalui proses pendidikan yang sama yang dilalui oleh para sahabat Rasul dalam mendidik iman mereka. Mereka adalah contoh kita dalam keyakinan  pada Allah, cara mereka berfikir, rasa hati mereka, tingkahlaku mereka......Kita perlu mendekati dengan didikan Al-Quran sebagaimana mereka mendekatinya,, perlu merasai sebagaimana yang mereka rasai, perlu meyakini sebagaimana yang mereka yakini........sehingga seluruhnya selaras dengan kehendak Allah SWT! Itulah contoh kita yang unggul,  sahabat  Generasi Al-Quran Yang Unik!

Inilah jalanNya yang lurus yang menyampaikan kita kepada matlamat yang suci iaitu menerima kedaulatan Allah SWT tanpa berbelah bagi dan tidak menyengutukan Allah dengan yang lain. Inilah jalan aqidah yang murni, ibadah yang shoheh dan amal yang soleh.....! Binalah hubungan kita sentiasa dengan Allah.....kerana putusnya hubungan hati kita dengan Allah bererti kita berhubung dengan hawa nafsu, berhubung dengan jahiliyyah! Natijahnya, lahirlah tindakan berdasarkan hawa nafsu dan jahiliyyah!  

No comments:

Post a Comment

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....