MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Thursday, January 13, 2011

Penting dan wajibnya kita mengajak kepada yang maaruf dan mencegah mungkar!


iman
Bismillaahirrahmaanirrahiim....

Mengajak orang ramai kepada yang maaruf dan mencegah kepada yang mungkar merupakan satu kewajiban sekarang bagi setiap yang mengaku Muslim. Ini sebenarnya merupakan satu tugas dan tanggungjawab kenabian yang di tuntut untuk kita melaksanakannya supaya masyarakat memahami Islam yang sebenarnya dan membawa mereka kearah kesejahteraan hidup yang abadi. Satu tugas yang perlu dipikul bersama dan bukan diletakkan di atas bahu golongan tertentu sahaja! Sedangkan kita hanya mampu berdiam diri dan berpeluk tubuh, menjadi pemerhati sahaja terhadap apa yang berlaku di depan mata kita, seolah-olah itu bukan tanggung jawab kita! Satu kefahaman yang perlu diperbetulkan. Setiap diri Muslim akan di pertanggungjawabkan.....!!  Ingatlah pesan Rasul yang mengatakan sampaikan darinya walaupun satu ayat!

Sama-samalah kita renungi pesan Luqman Al-Hakim kepada anaknya di dalam surah Luqman:17 tentang tanggungjawab ini...............
   " Hai anakku, dirikan solat, suruhlah yang maaruf dan cegahlah mungkar dan sabarlah terhadap apa yang menimpamu. Sesungguhnya hal yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah)."

Luqman Hakim adalah seorang yang soleh lagi bertakwa pada Allah, beliau bukanlah seorang Nabi atau Rasul....... namun Al-Quran memetik pesanannya kepada anaknya untuk kita ikuti dan contohi..... 
Begitu juga firman Allah lagi yang menerangkan tentang ciri-ciri umat Islam dalam surah Ali-Imran :27 yang bermaksud.....
     " Kamu adalah sebaik-baik umat yang ditampilkan untuk manusia, kamu menyuruh kepada yang maaruf dan mencegah kepada yang mungkar dan kamu beriman kepada Allah."

Keimanan yang ada di jiwa bukanlah iman yang statik yang hanya tinggal di jiwa tapi ia mendesak pemiliknya melakukan dakwah mengajak kepada kebaikan dan melarang kebaikan. Belum mantaplah    lagi iman kita jika kita tidak mampu mangucapkan perkara kebaikan dan melarang kemungkaran walau sepatah perkataan pun! Selemah-lemah iman adalah bila kita benci pada kemungkaran dan menolaknya di hati jika kita tidak mampu mengubahnya dengan lisan dan tangan (kekuasaan) kita! Tiada iman selepas itu apabila kita berkompromi dengan kemungkaran dan tidak menolaknya dengan hati kita. Hati yang ada iman di dalamnya akan merasa benci, jijik dan pedih jiwanya melihat manusia berbuat mungkar. 

Inilah yang disabdakan oleh Rasulullah saw dalam hadithnya Riwayat Muslim....
   "Barangsiapa di antara kamu melihat satu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubah dengan tangannya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah ia mengubah dengan lidahnya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubah dengan hatinya. Yang sedemikian itu adalah selemah-lemah iman."

Justru itu, mengajak kepada maaruf dan mencegah kemungkaran ini,  tidak boleh kita pandang sepi dan ringan, kerana kelak kecelakaan akan menimpa pada seluruh umat manusia jika kemungkaran ini dibiarkan terus merebak. Apabila kemungkaran dibiarkan bermaharajalela tanpa sebarang usaha untuk membendungnya, tunggulah bala Allah yang akan menimpa seluruh umat!

Realitinya hari ini di negara kita......berleluasanya seks bebas  dikalangan remaja, orang dewasa dan orang tua, jenayah rogol, sumbang mahram.........yang mengakibatkan pembuangan bayi tidak berdosa, rasuah, rompak , mencuri, minum arak, berjudi........dan banyak lagi! Aduhai, teruknya masyarakat Islam  sekarang kini sudah ketandusan iman yang mampu mencegah diri dari kemungkaran! Betapa kita  akan dipersoalkan oleh Allah nanti akan peranan kita untuk mencegahnya!

Sebenarnya banyaknya kerja yang perlu kita lakukan; tugas kita sebenarnya lebih banyak dari masa yang ada jika kita menyedarinya! Kita sebagai seorang Muslim akan mendapat dosa jika membiarkan kemungkaran berlaku didepan mata tanpa sebarang tindakan dan percubaan untuk mencegahnya.  Kecualilah jika kita tidak mampu atau dibimbangi akan membawa kemudharatan kepada diri kita bila kita cuba mencegah kemungkaran itu!

Inilah tugas umat Islam yang terdiri dari individu-individu Muslim yang wajib memainkan peranan masing-masing untuk menyebar luaskan Islam kedalam masyarakat manusia hari ini sama ada kepada masyarakat Muslim atau bukan Muslim. Usaha-usaha dakwah ini perlu dijalankan dengan apa cara sekalipun, kita fikirkanlah sendiri bagaimanakah caranya kita boleh menyampaikan mesej Islam ini. Gunakanlah kreativiti kita, sumbangkan masa , tenaga dan wang ringgit kita untuk menolong agama Allah. Barangsiapa yang menolong agama Allah, nescaya Allah akan menolongnya di dunia dan akhirat. Dan sebenarnya pertolongan dari Allahlah yang sangat-sangat kita perlukan didunia ini lebih lebih lagi diakhirat. 

 Jadi tingkatkanlah kesedaran dan kefahaman Islam kita untuk kita menyambut seruan illahi ini. Sebenarnya tiada seruan sepenting seruan illahi! Islam yang diturunkan oleh Allah ini adalah rahmat bagi seluruh alam, jadi sebar luaskan Islam kepada seluruh umat manusia, apa yang Allah nilai bukanlah natijahnya, tapi apakah usaha kita, sumbangan kita memadamkan kebakaran yang menimpa umat ini. Hidayah dan natijah itu  di tangan Allah.......kita hanya disuruh menyeru manusia dan berdakwah kepada mereka! 

1 comment:

  1. asm

    saam-samalah kita berusaha didalam ruang lingkup kemampuan kita untuk melakukan satu amal yang paling mulia yang di perintahkan kepada kita oleh Allah...jadi mulakan pada diri kita dulu (yang paling keras sebab diri kita yang akan di hisab dan di azab) , pada keluarga dan pada masyarakat.....dan buat ini hanyasanya KERANA ALLAH....bukan sebab Nafsu....kita hanya larang mungkar yang kita tak suka saja tapi mungkar yang kita suka kita seronok dan buat...

    RENUNGILAH KEKAWAN....

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....