MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Monday, January 10, 2011

Janganlah mencari kekurangan dan keaiban orang lain!

Bismillahirrahmanirrahim.....
Diantara sifat individu yang paling buruk yang perlu kita jauhi dari diri kita adalah mencari-cari kekurangan dan keaiban orang lain dan merasa senang hati jika orang lain tergelincir melakukan sesuatu yang tidak baik dan mendapat musibah. Sifat tersebut merupakan tanda buruknya jiwa dan lemahnya akal sesaorang. Bagi kita yang ingin menasihati diri sendiri, sebenarnya diri sendiri mempunyai  aib dan kekurangan yang cukup banyak akan membuatkan diri kita cukup sibuk dan tidak punya masa untuk mengintai-intai kekurangan dan keaiban orang lain!

Kita mestilah selalu memerhatikan diri sendiri. Periksa dan carilah kekurangan dan aib diri, perbaiki segala kelemahan  dan kekurangan diri sendiri. Sibukkan diri dengan perkara-perkara yang bermanfaat seperti menambah ilmu, membaca dan cuba menghafaz Al-Quran, berzikir dan istighfar yang boleh membersihkan jiwa dan menambah iman. Ini lebih baik dari berbual-bual kosong dan tidak mendatangkan faedah, menyebarkan aib orang lain dan suka bergossip perkara-perkara yang tidak pasti kebenarannya. Perkara ini kerap berlaku di waktu santai di tempat kerja, jika berkumpulnya dua tiga orang, tidak sah jika tidak cakap pasal orang.  Perlu manfaatkan masa kita dengan cara yang lebih baik dan produktif, berbincang dengan cara yang membina dan tidak kutuk orang!  

Selalunya balasan akan sesuai dengan perbuatan, jadi jika kita suka menyingkap kekurangan dan keaiban orang lain, suatu hari nanti keaiban dan kekurangan kita sendiri pula akan di singkap dan dihebahkan pula. Tapi barang siapa yang yang menutup aib dan kekurangan saudara seMuslimnya, maka Allah juga akan menutup keaiban dan kekurangan  diri kita. Barangsiapa yang melindungi dan menjaga kehormatan orang Mukmin, maka Allah SWT akan mentakdirkan sesaorang untuk menjaga dan melindungi dan menjaga kehormatan dirinya sebagai balasan yang setimpal diatas kebaikan yang ia telah lakukan! Maka awaslah, balasan Allah itu sangat cepat. Allah Maha Mengetahui apa yang tersimpan dilubuk hati kita.

Kita bekerja, belajar ni matlamat kita satu saja nak cari redo Allah, jadi jaga hati, jaga niat, jaga tuturkata, jaga akhlak supaya tidak terbabas........ Bukanlah mencapai matlamat itu suatu yang tersangat penting bagi kita sehingga matlamat menghalalkan cara. Dapat naik  pangkat atau   cemerlang dalam kerjaya bukannya  dengan pijak kepala orang atau bodek bos! Biarlah apa yang dibuat tu benar-benar dengan usaha dan jalan yang betul! Yang penting apa yang kita buat tu Allah redo, biarpun hasil kerja kita itu,  kita tidak canang atau hebahkan. Lambat laun segala kebaikan yang dibuat itu dengan sendiri akan di ketahui orang!    

1 comment:

  1. asm

    Tidak ada langsung kebaikan bercakap tentang keaiban orang kecuali dalam rangka memperbaiki kelemahan tersebut. Ini pun dalam keadaan ynag penuh adab dan syarie. Realiti yang berlaku hanya untuk memuaskan hawa nafsu saja dan tidak langsung menyelesaikan masalah. Yang pasti dosa yang dapat...
    ABU ULWAN

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....