MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Wednesday, January 12, 2011

Islam bukan warisan!

Bismillahirrahmanirrahim....

Ramai di antara umat islam sekarang berpuas hati mengakui menganut Islam. Malah ada yang marah  jika  dipersenda-sendakan dari segi agamanya. Namun adakah cukup setakat pengakuan dan nama sebagai seorang Muslim, ibubapa Muslim keturunan Muslim? Ada juga yang Muslim tapi perangai dan tingkahlaku lebih teruk dari non-Muslim. Nama Islam pun dah ditukar dari nama Khadijah menjadi Kathy, Salim dieja Saleem, Mariam jadi Mary dan sebagainya.........

Macam-macam ragam dan gaya umat Islam sekarang! Lebih menyedihkan identiti Islam pada diri sudah mula terhakis dan meniru-niru gaya ala Barat dalam kehidupannya....merokok, minum arak, pergaulan bebas, clubbing dan macam-macam lagi, tak kira lelaki perempuan sekarang ini sama sahaja.......Apa dah jadi dengan umat Islam sekarang ni? Lebih-lebih lagi remaja yang sedang meningkat naik.....mereka tiada hala tuju dalam hidup! Ibubapa ni sudah ke menjalankan tanggungjawab masing-masing dalam mendidik anak-anak mereka atau mereka terbiar terus dalam arus kehidupan dunia yang mencabar, banyak pengaruh negatif ini? Waspadalah, kita akan dipersoalkan tentang ini!

Islam ini bukanlah warisan yang diturunkan dari ibubapa kepada anak seperti kita wariskan harta pusaka pada mereka. Al-Quran juga bukanlah semata-mata warisan dari Rasulullah saw. Bukan sekadar cukup memberikan nama Islam pada anak, menghantarnya ke sekolah belajar ilmu akademik dan agama......dan mereka dapat keputusan baik dalam pelajaran ,jadi dengan itu  ibu bapa berpuashati dengan prestasi anak!  Apa yang kita lihat adalah luaran sahaja......pendidikan roh anak-anak ada ke kita laksanakan? Sejauhmana kita telah mendidik  anak untuk memahami tentang deen Islam ini atau kita hanya bergantung pada guru agama disekolah saja untuk memberikan kefahaman Islam pada anak kita? Apa yang kita usahakan itulah yang kita dapat, insyaAllah! Jadi, janganlah salahkan orang lain bila anak kita bermasalah bila mereka sudah meningkat remaja, sebenarnya kita ada saham dalam pembentukan diri dan akhlak anak-anak!

Walaupun kita menghantar anak-anak kita ke sekolah agama pun sebenarnya, itu tidak menjamin anak-anak ini akan terikat dengan Islam. Apa yang mereka dapati hanyalah ilmu-ilmu Islam yang mengisi ruang-ruang pemikiran, belum tentu rohani mereka terikat dengan Islam! Islam sebenarnya bukanlah setakat mengisi pemikiran sahaja, tapi apa yang difahami perlu dipraktikan dan teruji dalam medan yang sebenarnya! Kefahaman yang sebenarnya hanya didapati setelah melalui proses tarbiah yang mana disinilah akan membuktikan apa yang benar-benar di fahami di jiwa!

Banyak berita yang kita dengar sejak kebelakangan ini kes buli membuli di sekolah agama berasrama penuh sehingga ada yang menyebabkan kematian. Pelajar yang mempelajari agama Islam sanggup melakukan perbuatan sedemikian. Apa yang dipelajari tidak meresap dijiwa, tarbiah diri tidak berjalan dan syahsiah Islam tidak terbentuk.  Mana mungkin bilangan ustaz dan ustazah yang sedikit mampu mentarbiah anak-anak yang ramai di sekolah ini......Yang ada kesedaran sendiri, hajat pada Islam, boleh berdikari,  mungkin mampu mengikuti tarbiah.....bagaimana anak-anak yang ada masalah yang perlu lebih perhatian........?  

Sikap ibubapa yang mempunyai anak bermasalah terus menghantar anak ini ke sekolah asrama untuk membendung akhlak mereka, namun, di sana mereka akan lebih terbiar jika ibubapa lepas tangan! Walau apapun, tarbiah anak itu ditangan kita, dan anak-anak adalah tanggungjawab kita, jadi sekalipun menghantar  mereka ke mana pun, kita masih perlu terus menjalankan tanggungjawab kita! 

Kita mendidik diri kita dengan Islam supaya jadi contoh pada anak-anak dalam melaksanakan Islam. Mana mungkin anak kita menghormati kita jika kita sendiri terbabas! Masakan ketam boleh menyuruh anaknya berjalan lurus! Jadi kita perlulah mempamerkan contoh yang baik bagi anak-anak kita dalam semua aspek. Apa yang anak nampak kita buat, itulah yang akan mereka ikut. Sebenarnya anak kita adalah bayangan diri ibubapa itu sendiri. 

Bukanlah sukar sekarang ini nak pastikan anak-anak dapat straight A's dalam UPSR, PMR, SPM......Banyak kelas tuisyen sana sini boleh kita hantar anak kita.., kelas tambahan, online internet untuk interaktif tuisyen seperti score A dll lagi..... Tapi sukarnya nak pastikan anak kita ni terikat dan comitted dengan Islam lebih-lebih lagi dalam dunia tanpa sempadan yang mencabar ini di mana pengaruhnya sudah masuk sehingga ke bilik tidur dan ruang tamu kita! 

Baru-baru ini kita dkejutkan dengan berita dua orang gadis sunti bawah umur yang dijumpai oleh ibunya sendiri di dalam bilik tidur di rumah sendiri , tidur berpelukan dengan kekasih mereka! Tergamam tidak terkata! Begitulah ibubapa sendiri tidak mengenali anak sendiri dan tidak mampu mengawal mereka sehingga sanggup berbuat maksiat dibawah bumbung rumah ibubapa mereka. Ibubapa yang masih mempunyai anak remaja perlulah mengawal pergaulan anak-anak lengkapkan mereka dengan kefahaman deen Islam di mana mereka boleh menilai syarak dan takut berbuat dosa!
Longgarnya pendidikan Islam dari awal lagi semenjak mereka masih anak-anak lagi, mengundang  masalah  apabila mereka remaja nanti.!

Masalah diatas mungkin berlaku pada orang lain, tapi jika kita lalai dan leka, tidak mustahil suatu hari nanti mungkin ia boleh menular pada diri kita, rumah kita, anak-anak kita! Nauzubillahiminzaalik.....terkedu kita dibuatnya.  Ya Allah jauhkanlah kami dari musibah ini!  

Masyarakat sudah semakin tenat, tenat kerana mengenepikan Islam sebagai satu cara hidup yang menyelamatkan kita dari kehancuran .......Jadi ubat kepada masalah demi masalah  masyarakat sekarang yang kita nampak semakin teruk ini......hanya satu......ambillah deen Islam sebagai satu cara hidup yang menyeluruh. Jadilah kita Muslim yang comitted dalam semua aspek...... Itulah satu-satunya penyelesaian untuk umat manusia yang dilanda krisis nilai yang teruk!

1 comment:

  1. asm

    MemanG betuI tu, ingat lah yang anak-anak adalah anugerah Allah yang datang dengan tanggungjawab dan akan dipersoalkan di akhirat kelak. Kalau tidak berhati-hati anak-anak kita sendiri yang akan menghumban kita ke neraka, nauzubillah....Oleh itu ingatan pada mereka yang baru nak berumahtangga ...buat lah serapi mungkin PERSIAPAN DIRI DAN BUKAN HANYA SIBUK PERSIAPAN KENDURI SEHARI

    WSLM

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....