MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Sunday, January 23, 2011

Gunakanlah waktu-waktu mulia di malam dan siang hari secara maksima!

Bismillahirrahmanirrahim......

Jika seorang Muslim ingin umurnya di berkati dan meraih prestasi orang terbaik sebelum itu, perlulah ia tidur dalam keadaan berwuduk  lalu bangun dengan lebih cepat subuhnya agar ia mendapat keberkatan malam dan siang, iaitu keampunan, rahmat, keberkatan, semangat tinggi kebahagiaan dan kekuatan. 

Diriwayatkan dari Ibnu Umar r.a. bahawa Nabi saw pernah bersabda yang bermaksud............
"Barangsiapa yang tidur dalam keadaan berwuduk, maka malaikat berada diatas katilnya. Jika ia bangun malaikat berkata,"Ya Allah ampunilah hambaMu  si Fulan  ini, kerana ia tidur dalam keadaan berwuduk."

Diriwayatkan juga dari Muadz bn Jabal r.a. bahawa Nabi pernah bersabda yang bermaksud...
" Jika sesaorang Muslim tidur dalam keadaan berwuduk lalu ia bangun pada malam hari, lantas ia minta kebaikan dalam urusan dunia dan akhirat kepada Allah, maka Allah akan memberinya."

Diriwayatkan dari Aisyah r.a. bahawa Rasulullah saw pernah bersabda yang bermaksud....
" Barang siapa yang punya keinginan untuk solat di malam hari kemudian dia tertidur hingga tidak boleh bangun, Maka Allah menuliskan pahala solatnya dan tidurnya adalah sedekah untuknya."   

Itulah kebaikan malam iaitu pahala dan sedekah dari Allah Taala dalam bentuk tidur, sebagai penghormatan atas niat yang jujur dan keinginan yang kuat untuk qiyamullail dan zikir padaNya. 

Diriwayatkan dari Jabir r.a bahawa Nabi saw bersabda....
" Hendaklah kalian qiyamullail sebab qiyamulail itu kebiasaan orang-orang soleh sebelum kalian,  mendekatkan diri kepada Allah, pencegah dari dosa, menghapus dosa-dosa dan mengusir penyakit dari tubuh."

Untuk mendapatkan keberkatan di siang hari juga banyak. Di antaranya dari Anas bin Malik r.a, Nabi saw pernah bersabda.....
" Barangsiapa yang mengerjakan solat subuh secara berjemaah lalu ia duduk berzikir kepada Allah hingga terbit matahari, lantas ia mengerjakan solat dua rakaat, maka ia mendapatkan pahala haji dan umrah. Rasulullah saw bersabda lagi," secara utuh, secara utuh dan secara utuh."

Juga diriwayatkan dari Sahl bin Muadz r.a dari ayahnya r.a bahawa Nabi saw bersabda...
"Barangsiapa yang duduk di tempat solat setelah ia selesai mengerjakan solat Subuh sehingga ia mengerjakan dua rakaat solat dhuha dan dia hanya mengucapkan yang baik-baik, maka dosanya diampuni walaupun lebih banyak dari buih dilaut."

Jadi itulah panduan dari Rasulullah saw untuk kita memulakan hari kita pada setiap hari yang kita lalui dengan berhubung terus dengan Allah di awal-awal pagi lagi, membersihkan hati nurani kita dari dosa kelmarin, berzikir dan mengagungkan kebesaran Allah bila kita mencelikkan mata kita, memohon perlindungan dan bantuan untuk meniti hari yang akan ditempuhi supaya kita sukses menraih kebaikan dunia dan akhirat.  

Mengikuti sunnah Rasul ini, mensucikan kita dari kotoran, membersihkan catatan amal dari dosa dan memperbanyakkan rezeki dariNya. Perginya kita ke tempat kerja dengan rasa bahagia, senang hati, tersenyum riang, bersemangat kerana yakin padaNya dan bersandar padaNya sebab merasakan keredhaan dan rahmatNya menyelimuti kita. Sungguh.... ibadah kepada Allah inilah sumber kebahagiaan, pembawa kesenangan dan mengundang keredhaan Allah.

Dizaman dulu, para ulama salaf mengikuti panduan dari Rasul saw ini tapi kita di zaman sekarang ini sibuk berjaga malam tanpa tujuan yang berfaedah sehingga lambat tidur dan akhirnya terlelap hingga terbit matahari. Dan orang yang tertidur sehingga habis solat subuh sampai datangnya solat dhuha, sebenarnya mengharamkan dirinya dari mendapat keberkatan waktu tersebut. Hari itu yang akan dilalui tidak akan sama rasanya berbanding dengan hari yang dimulai dengan solat dan zikir padaNya. Dia akan mudah stress, cepat marah kurang keberkatan yang diraih dari awal pagi lagi.

Jadi sama-sama lah kita berusaha untuk memulai pagi hari kita dengan solat qiyam, zikir kita padaNya! Sama-sama kita mohon kekuatan dari Allah untuk ini.

1 comment:

  1. asm

    Memang benar, cubalah ikuti panduan supaya kita Allah anugerahkan pingat kehidupan cemerlang kerana kejayaan memulakan hari dengan bagitu baik sekali.

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....