MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Friday, January 21, 2011

Rawatilah penyakit futur (lemah atau merosot iman)!

subhanallah
Bismillahirrahmanirrahim..............

Didalam perjalanan kehidupan ini, sebagai seorang manusia memang kita tidak dapat lari dari kelemahan diri dalam melaksanakan  tanggungjawab yang diamanahkan. Kita ditimpa oleh penyakit yang dinamakan  penyakit futur di mana keimanan dan keislaman menjadi malap, lantas menyebabkan kita lemah dan longlai tidak mampu melaksanakan tanggungjawab deen kita. Penyakit ini perlu dirawat segera supaya kesan futur ini tidak menular dan menjejaskan diri kita, keluarga kita dan organisasi Islam yang kita anggotai. Diantara penyakit-penyakit futur yang menimpa diri individu dan umat Islam adalah.............
  • malas dan suka menangguh-nangguhkan ibadah
  • fenomena kematian pada insan tidak memberi kesan pada hati dan perasaan, seolah-olah mati  itu perkara biasa sahaja yang merupakan lumrah kehidupan, tidak rasa insaf dan perlu ambil iktibar dari kematian yang akan menimpa diri di suatu masa kelak!
  • melakukan maksiat sama ada dosa besar atau kecil sehingga ia  jadi kebiasaan, dan tidak merasa bersalah melakukan dosa malah  berasa gembira dengan maksiat yang dilakukan...!.
  • suka melihat dan menyaksikan maksiat walaupun tidak melakukannya, merasakan berbuat dosa itu adalah kecil dan remeh dan  boleh bertaubat kemudian..........
  • ukhwwah sesama Muslim longgar, tidak ada rasa keterikatan hati yang erat sesama Muslim, tidak peduli dan ambil berat antara satu sama lain, pentingkan diri sendiri......... 
  • Ghairah dan sibuk dengan dunia sehingga banyak masa tertumpu melakukan kerja-kerja duniawi.....masa untuk ukhrawi sangat sedikit. Terlalu mengejar dunia sehingga akhirat dikesampingkan, kurang peduli dan tidak dijadikan satu prioriti dalam hidup.
  • Bangga dengan kemajuan duniawi, kejayaan duniawi adalah matlamat utamanya, rasa lemah atau rendah diri jika kehidupan duniawinya mundur, tidak setaraf dengan orang lain.
  • Lemah dan tidak bersedia untuk taat dalam melaksanakan Islam, memberi banyak alasan untuk melakukannya atau menangguhkannya.
  • Suka menangguh-nangguhkan kerja terutama kerja kerja iman dan Islam, dakwah dan tarbiah.
Banyak sebab kenapa berlakunya futur ini , kita semaklah diri kita , perbaikinya dan tingkatkan diri melaui proses tarbiah yang berterusan, jangan kita tinggalkan tarbiah ini walaupun di tahap mana kita berada. Apabila kita meninggalkan tarbiah, sebenarnya kita menempah tiket untuk menjadi futur. Tarbiah diri penting untuk menjaga iman dan Islam kita agar sentiasa segar dan istiqamah sama ada kita bersendirian , bersama keluarga atau masyarakat. Untuk renungan bersama berikut adalah sebab-sebab utama berlakunya penyakit futur ini ..........
  • Lemah dalam iman dan tarbiyyah. 
Iman dalam hati adalah iman yang mandul, statik  tidak bergerak, lantas menyebabkan ia tidak bersungguh-sungguh dalam memproses diri, meningkatkan iman dan amal, membuang rawasib jahiliyyah. Disamping itu  kurangnya penyerahan jiwa pada tarbiah dan masih ada kepentingan lain dalam jiwa selain Allah. Kefahaman dan kesedaran  jiwa untuk kembali pada Islam yang syumul  masih belum mantap dan  masih rasa seronok dengan sifat jahiliyyah lama yang sudah menjadi tabiat yang sukar di proses. 
  • Tidak ikhlas dalam bekerja.
Ada niat-niat lain yang tersembunyi dijiwa yang perlu diperbetulkan. Nak ikhlas sepenuhnya bukanlah mudah lebih-lebih lagi sekarang, banyak pengaruh dan suasana-suasana yang menganggu gugat keikhlasan kita. Namun jika keikhlasan kita terganggu, kita perlu teruskan juga kerja kita tapi dalam masa yang sama islahkan atau perbetulkan niat dalam diri supaya ikhlas. Keikhlasan merupakan syarat utama Amal kita Allah terima......jika tidak amal kita tertolak dan jadilah ia bagai debu-debu yang berterbangan!
  • Lemah dan kurangnya dalam ilmu syara yang merupakan ilmu dari masdar (penggerak) yang betul serta penghayatannya.....
  • Bersahabat dengan orang yang berhimah rendah, kurang berilmu, kurang komitmen dalam amal islami yang mempengaruhi diri untuk berjihad.....
  • Menyelesaikan sesuatu masalah bukan secara menyeluruh, tapi secara juzie (serpihan), samping-sampingan sahaja sehingga masalah asas tidak dapat dirongkai. Keadaan ini boleh menimbulkan lagi masalah-masalah lain yang akhirnya melemahkan diri..... 
  • Matlamat yang hendak dituju serta wasilah (cara) untuk mencapainya tidak jelas. Tiada wawasan sebenar yang menyeluruh. Kerja yang dibuat tidak fokus, banyak masa dan tenaga hilang sehingga menyebabkan futur..
  • Melakukan sesuatu kerja tidak berdasarkan wakie atau realiti yang ada. Terlalu ikut teori tidak berdasarkan kesesuaian untuk  praktikalnya.  Juga apa yang dibuat tidak mengambil contoh dari Rasulullah saw dan buat sesuatu kerja berasaskan fikiran sendiri semata-mata.....!!
  • Tidak memahami kerja yang sepatutnya dilakukan dan juga halangan-halangan yang akan menimpanya. Apabila halangan dan cabaran datang, kurang persediaan zahir dan batin untuk menghadapinya lantas mengakibatkan futur.
  • Mementingkan diri sendiri dalam melakukan sesuatu kerja, kurang muafakat dan kerjasama serta tidak ambil kira kepentingan jamaah atau masyarakat Muslim .....kurang keberkatan Allah dalam kerja sebegini! 
  • Jumud (rigid) atau beku dalam tahap-tahap bekerja. Tidak fleksibel dan kreatif dalam pelaksanaan kerja untuk menarik minat. Jadi dipertengahan jalan mula tergugah dalam meneruskan kerja yang dilakukan.
  • Tidak tahu dan pandai cara berhadapan dengan cabaran yang mendatang.....boleh melemah dan melunturkan semangat.
  • Tidak tahu dan pandai menyelaraskan antara kemampuan dan kerja yang dibuat......Kemampuan diri mungkin sedikit berbanding kerja yang ada yang banyak dan komplikated....jadi akhirnya kecundang dipertengahan jalan....!  
  • Tidak pandai menyesuaikan diri dengan suasana dan tabiat yang berlainan.....akhirnya ketinggalan dibelakang.
  • Tidak  memahami sunnah Allah yang berlaku pada ummah dan individu . Perlu ada persediaan diri untuk berhadapan dengan sunnah Allah ini.
  • Lemah dalam mengubati penyakit futur yang menimpa.....kurang kesungguhan diri.
  • Hati berpenyakit yang banyak sifat-sifat mazmumah yang mesti dirawat segera..... hati umpama raja yang mengawal tindakan....jadi bila hati baik dan sihat ini merupakan satu kekuatan yang mendorong melakukan amalan! Bila hati sakit.....segalanya tidak bermaya, semangat diri hilang, lesu dan tidak bermaya!
Jika kita teliti, sebenarnya umat Islam lemah kini, kerana banyaknya penyakit futur yang menimpa diri sehinggakan  dalam era globalisasi ini, umat Islam terkebelakang dalam banyak hal,  dalam dunia dan akhirat kita! Kemajuan dan ekonomi dunia di pegang oleh bukan Islam walaupun banyak negara Islam pengeluar minyak utama dunia. Semua ini berlaku akibat umat Islam yang lemah,  tidak mengambil deen Islam sebagai satu cara hidup yang menyeluruh! Semangat berkerja kerana Allah kurang, disiplin diri rendah lantas kita jadi tidak produktif dunia dan akhirat kita......kita hanya jadi Muslim biasa saja yang mengikut arus bukannya melawan arus dan menghasilkan perubahan! Kejayaan hanya Allah janjikan kepada mereka yang bersegera dan bersungguh dalam deen Allah! Adakah kita sedemikian?

Perlulah kita merawat futur yang menghinggapi diri dengan segera....supaya kita tidak jadi seperti hidangan yang direbut-rebut dan diratah-ratah oleh musuh-musuh Islam.....mereka ini tidak akan berhenti menyerang umat Islam dari semua aspek kehidupan kita sehingga kita mengikuti mereka dan meninggalkan deen Islam yang mulia! Inilah perancangan jahat mereka supaya umat Islam mudah dikuasai  dan dijajah! Kita perlu sedari ini, umat Islam tidak akan kuat jika kita ambil nilai barat, cara hidup barat....... Kekuatan kita hanya bila kita bersama Allah! Inilah yang perlu kita yakini! 

1 comment:

  1. asm

    antara penyebab futur ialah tipu daya syaitan, putar belit iblis dan karenah hawa nafsu...ini lah antara halangan untuk kita membuat kebajikan atau kerja-kerja Islam...lagi kuat kita nak buat Islam lagi kuat dia menyerang kita...akibatnya kita kadang-kadang tersungkur jua...oleh itu bangun segera ke punca kekuatan iaitu ALLAH......

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....