MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Friday, August 13, 2010

Membangun ketaatan diri seiring doa......

    Setiap kita pasti ada harapan dan cita-cita kita......tapi tidak semua di penuhi walaupun kita sudah puas berdoa ....Kenapa demikian? Di mana silapnya? Tak cukup ke ikhtiar dan doa kita? Itulah yang bermain-main dalam fikiran kita......  Kita ni manusia yang bersifat tergesa-gesa, kurang sabar dan sempit fikiran!! Kurniaan Allah berupa keduniaan lebih kita utamakan dari pengampunan Allah SWT dan kurniaanNya di hari akhirat nanti!
    Sebenarnya, kita tidak boleh berprasangka buruk pada Allah sewaktu doa-doa kita tidak dimakbulkan oleh Allah. Tidak ada yang menghalang terkabulnya doa dan datangnya pertolongan Allah selain dari diri kita sendiri!! Nasihat dari Ibnu Athailah kepada kita..." Jangan menuntut Allah kerana terlambatnya doa yang engkau panjatkan padaNya.Namun hendaknya engkau membetulkan diri, menuntut dirimu supaya tidak terlambat melaksanakan kewajipanmu pada Allah SWT"
    Allah tidak makbulkan doa kita, bukan kerana Allah tidak mahu memberi, tetapi sebab utamanya adalah diri kita......Tidak bersungguh-sungguh dalam memenuhi hak Allah...seperti menunaikan perintah Allah dan menjauhi laranganNya.......! Ini adalah ciri minima seorang muslim...... jadi kita kena perbetulkan diri kita, betulkan penyerahan kita pada Allah,betulkan ibadah kita,serahkan pengharapan total pada Allah, tingkatkan kesungguhan kita dalam berubudiah padaNya.........!!
      Dalam satu Hadis Qudsi yang bermaksud..." Tidaklah seorang hamba mendekatkan dirinya padaKu dengan sesuatu yang lebih Aku cintai dari apa-apa yang telah Aku wajibkan kepadanya, dan hambaKu selalu mendekatkan diri kepadaKu dengan nawafil(perkara-perkara sunat) maka Aku mencintainya, jika Aku mencintainya, maka Aku akan jadi pendengarannya yang ia mendengar, Aku menjadi penglihatannya yang ia melihat, Aku menjadi tangannya yang ia gunakan untuk memukul, Aku jadi kakinya yang ia berjalan.  Jika dia meminta kepadaKu nescaya aku berikan dan jika dia minta perlindungan nescaya Aku lindungi." (HR Bukhari) 
      Jelas lah dari hadis diatas, kunci datangnya pertolongan Allah  seperti terbukanya pintu rezeki, ilmu dan segala kebaikan .......terletak pada ketakwaan dan kesungguhan melaksanakan amal-amal yang dicintai oleh Allah SWT......amal-amal wajib diikuti amal-amal sunat. Kecintaan Allah pada kita menyebabkan kita mudah berbuat ketaatan padaNya dan kita takut melanggar larangan Allah dalam apa juga yang kita buat. 
      Segala bentuk pelaksanaan amal mestilah hanya senya kerana ketaatan kita pada Allah SWT semata-mata. Segala ketinggian ilmu  kehebatan diri dan organisasi, melimpah ruah kekayaan, kesungguhan usaha....akan berakhir dengan bencana dan kemusnahan ...jika ia tidak dibangunkan atas dasar ketaatan dan ketakwaan pada Allah SWT!
    Firman Allah dalam Surah At-Thaalaq: 2-3 yang bermaksud..................
    "Barangsiapa yang bertakwa pada Allah SWT, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberi rezeki dari arah  yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal pada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan(keperluan)nya."
   Kita sebagai hamba Allah perlu melaksanakan 3 perkara ini: meluruskan niat kita dalam berbuat sesuatu, menyempurnakan ikhtiar kita mengikut landasan yang telah ditetapkan oleh Allah, dan kemudian bertawakkal padaNya dengan sepenuh hati. Sendai nya ketiga-tiga perkara ini sudah dilaksanakan.....tapi belum mendapat hasilnya yang sesuai dengan keinginan......maka yakinlah bahawa Allah SWT tidak akan mensia-siakan amalan hambaNya.   Kewajipan kita hanyalah berusaha bersungguh-sungguh, dan kita serahkan natijah atau hasilnya pada Allah sahaja!
   Jadi sama-samalah tingkatkan amal kita , melaksanakan ibadah fardhu puasa kita dengan sungguh-sungguh......kawal diri dan nafsu kita.......supaya kita mendapat ampunan, rahmat dan keberkatan dalam hidup kita di dunia ini.......dan memperoleh takwa dan dibebaskan dari api neraka!! Ameen.

1 comment:

  1. asm

    Dekatnya hati kita dengan Allah adalah antara penyebab dikabulkan doa kita.
    " Dan apabila hamba-hamba ku bertanya tentang Aku, maka jawablah bahawasanya Aku dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu. maka hendaklah mereka itu MEMENUHI SEGALA PERINTAH KU DAN HENDAKLAH MEREKA BERIMAN KEPADAKU agar mereka selalu berada di dalam kebenaran " AL Baqarah 186. jadi benarlah Kita manusia yang lemah ini wajib berdoa kepada yang Maha KUAT. tapi ada syaratnya.........bukan sekejap berdoa sekejap maksiat sekejap taubat sekejap ulang....inilah manusia ...masih leka dan lalai tetapi mengharapkan syurga Allah. Tetapi Allah Maha Rahim dan Rahman masih memberi kita nafas untuk terus bertaubat dan berdoa.........Oleh itu mulalah dari sekarang untuk takut pada ALlah setiap masa.............

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....