Thursday, August 05, 2010

Tarbiyah dalam kehidupan.....



  Al Mujahid As Syeikh Masyhur pernah menyebut...
" Tarbiyah bukan segala-galanya, tetapi segala-galanya dapat diraih dengan tarbiyah..."
Jadi sebenarnya  hanya melalui tarbiyah kita dapat membina kefahaman dan keyakinan yang sebenarnya terhadap islam yang merupakan anugerah Allah SWT yang terbesar. Hanya melalui tarbiyah sahaja kita dapat memahami dan menghayati islam dalam kehidupan seharian kita. Dengan tarbiyah islam kefahaman islam yang soheh dapat dibina dalam diri, keluarga dan masyarakat.
    Ibnu Taimiyyah menjelaskan kepentingan kefahaman yang soheh ini dan kesannya dalam hidup seorang mukmin.....
   " Kefahaman yang soheh dan niat yang baik adalah sebesar-besar nikmat Allah SWT keatas hambaNya. Bahkan tidak ada anugerah yang lebih baik dan lebih mulia selepas islam melainkan kedua-duanya. Kedua-duanya merupakn betis pada islam.Islam tertegak di atasnya dan dengannya hamba terselamat dari jalan orang-orang sesat yang mempunyai kefahaman yang rosak. Kefahaman yang soheh merupakan cahaya yang dicampakkan oleh Allah SWT ke dalam hati hambaNya menyebabkan beliau boleh membezakan antara yang soheh dan fasid, antara hak dan batil, antara petunjuk dan kesesatan, penyelewengan dan kebenaran........."
   Tarbiyah islamiyyah dapat membentuk kefahaman soheh ini sehingga islam lahir dalam bentuk penghayatan dalam kehidupan seorang muslim. Melalui tarbiyah islam,penjagaan, pengasuhan dan pendidikan islam yang bersumberkan Al-Quran dan Sunnah dijalankan sehingga ia dapat memproses dan mempersiapkan individu muslim itu dari semua aspek kehidupannya samada ruhani, jasmani dan akli(akal). Ia bersifat integral dan komprehensif.
    Dengan kata lain Tarbiyah Islamiyah adalah proses penyediaan manusia yang soleh. Generasi Sahabat yang dididik oleh Rasulullah saw melalui proses ini sehingga berjaya mendapat jolokan Generasi Rabbani yang di puji oleh Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 110,
    "Kamu adalah sebaik-baik ummah yang dikeluarkan untuk manusia. Kamu menyuruh berbuat baik dan melarang membuat mungkar dan kamu beriman pada Allah......."
      Jadi kita sebagai individu muslim mestilah melalui tarbiyah ini untuk kita dapat menghayati islam dalam ertikata yang sebenarnya.....Ia sungguh penting kerana hanya melalui tarbiyah kita dapat memahami peranan dan tanggungjawab kita sebagai Muslim Mukmin.......
       Penekanan tarbiyah ini adalah akidah tauhid yang perlu ditanamkan dalam jiwa insan sehingga ia benar-benar merasai hakikat tauhid uluhiyah dan rububiyah Allah....iaitu mengambil hanya Allah sebagai satu-satunya sembahan dan mengakui Allah sebagai pencipta . Apa yang diyakini dijiwa bukanlah angan-angan atau main-main .....tapi keyakinan yang terpahat dihati dan dibenarkan oleh amal!!
Iman ini kita proses melalui tarbiyah islam sehingga seluruh tindakan kita dapat kita hubungkan dengan Allah........ sehingga kita mencapai kesempurnaan iman itu iaitu memberi kerana Allah, membenci kerana Allah, mencintai kerana Allah, menahan kerana Allah semata-mata!! 
    Maka jadilah akidah dihati itu bersih dari syirik...kerana seluruh hati, jiwa dan raga diserahkan dan dihubungkan dengan ubudiah kepada Allah SWT sahaja.
   Apabila iman itu sudah mendasari jiwa....mudahlah untuk membuang semua sifat-sifat atau perangai-perangai jahiliyyah dan di gantikan dengan akhlak islam yang mulia...
   Apabila hati terikat dengan Allah, maka mudahlah untuk saling nasihat menasihati di atas kebenaran, kerana tiada kepentingan diri disini....
    Apabila hati terikat dengan iman, mudahlah melalui mehnah Allah dengan sabar dan tidak mudah putus asa....
   Semua ini merupakan natijah atau hasil dari tarbiyyah iman pada jiwa......!!
Jadi dalam suasana jahiliyyah moden yang menguasai kita sekarang ini, sebenarnya kita sangat-sangat perlukan kepada tarbiyah umtuk memantapkan diri kita dengan ilmu, iman dan amal islami...Setakat ilmu penuh di dada tapi tidak diproseskan ilmu tersebut dalam tindakan kita......kita cuma mencetak lembaran-lembaran kosong sahaja! Medan bercakap tidak sama dengan medan beramal.....kerana medan beramal perlu kepada jihad dan pengorbanan......hati, tenaga, masa, harta bahkan jiwa raga kita...!! Sama-sama lah kita memohon taufik dan hidayah Allah supaya Allah pilih kita dikalangan mereka yang diberi kefahaman yang soheh dan melaksanakan tuntutan Allah dalam kehidupan kita.
Amin...
(Rujukan Sumber tarbawi)
.

No comments:

Post a Comment

Hakikat hidup ini...

Siapa yang gemar membantu orang, Maka hidupnya senantiasa dipermudahkan. Siapa yang memiliki sikap belas ihsan, Maka akan disayang sesa...