MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Wednesday, October 06, 2010

Belajarlah untuk mendapat kegembiraan hati......

        Perasaan gembira, tenteram dan ketenangan hati merupakan di antara nikmat yang paling besar......kerana dalam kegembiraan terdapat keteguhan fikiran, produktiviti yang bagus dan keriangan jiwa.  Apabila kita bangun di pagi hari......kita perlu mencari sebab untuk rasa gembira pada hari itu walaupun terdapat berbagai masalah meliputi diri.....
       Sesiapa yang mengetahui cara memperoleh, merasai dan menikmati kegembiraan akan dapat memanfaatkan pelbagai nikmat dan kemudahan hidup sama ada yang ada di hadapannya atau yang masih jauh dibelakangnya. Dan kegembiraan merupakan seni yang dapat dipelajari......
      Hakikatnya hati yang lembik, lemah azam, lemah semangat dan selalu gelisah akan selalu dirundung kecemasan dan kebimbangan. Jadi, jika kita bersabar dan bertahan di atas segala benturan, tekanan dan kegoncangan yang melanda diri, segalanya akan terasa ringan.
     Untuk hati gembira dan tenang selalu, perlulah mengawal dan menjaga fikiran supaya tidak bingung dan buntu. Jika tidak, keadaan jadi tidak terkawal, dan fail-fail kesedihan masa lalu akan terbuka semula, menghidupkan luka lama dan membisikkan masa depan yang mencengkam. Tubuh jadi gementar, sahsiah diri goyah dan perasaan terbakar.  Berserahlah pada Allah yang Maha hidup diatas segalanya!! Kasihanilah diri sendiri......kerana kita tidak boleh mengharapkan orang lain mengasihani diri kita!!
          Di samping itu, untuk mendapat kegembiraan diri, perlu menempatkan hidup ini sesuai dengan bahagian dan tempatnya.... perlu lah mencari jalan-jalan untuk kita rasa gembira dan bahagia.....kebahagiaan itu tidak datang dengan sendirinya tanpa usaha dan hanya menyerahkan diri pada takdir! Sebagai seorang Muslim...kita hanya berserah pada takdir setelah kita berusaha dahulu! Sebagai contohnya....dalam mencari jodoh kita di suruh memilih pasangan yang baik dan soleh sebagai teman hidup kita ....dan berdoa serta berserah pada Allah untuk pilihan dibuat! Bukan hanya berserah bulat-bulat tanpa ada usha untuk mengenal latar belakang dan hati budi sesaorang! Kita menempah kesengsaraan sebelum kita berbuat apa-apa lagi!
         Hakikatnya keindahan hidup di dunia ini sering palsu, janji-janjinya adalah fatamorgana belaka apa  pun yang dilahirkan sentiasa berakhir dengan ketiadaan......semuanya adalah kosong belaka! Tiada yang dapat diharapkan ....melainkan kecundang! Itulah dunia dan segala tipu dayanya....dan kita disurah awas dengan dunia yang menipu serta perangkap-perangkapnya. Bagi orang Mukmin dunia ini di tangannya,  bukan di hatinya.......!  
        Orang yang bijaksana, cerdik dan waspada tidak akan mudah menyerah pada kesengsaraan , kesusahan ,kecemasan dan kesedihan dalam hidupnya......sebaliknya harus melawan dengan seluruh kekuatan yang Allah anugerahkan dalam dirinya ....ia tidak menyerah begitu sahaja pada takdir!
Jadi.....ceriakan hari ini dengan senyuman gembira..........
Gembira kerana masih diberi peluang oleh Allah untuk hidup hari ini......
Gembira kerana masih berpeluang untuk bertaubat....
Gembira kerana masih berpeluang untuk berbuat amal soleh..
Gembira kerana masih dapat memperbaiki diri...
Gembira kerana masih dapat menikmati keindahan alam ini...
Gembira kerana masih dapat mensyukuri nikmatnya.......
  Sebenarnya semua orang sangat memerlukan pada senyuman, wajah yang berseri, hati yang lapang, akhlak yang menawan, jiwa yang lembut dan pembawaan yang tidak kasar......
Semua ini boleh diusahakan dalam diri dengan tarbiah jiwa yang beterusan.....dan doa pada Allah selalu!!

 Dari La Tahzan

1 comment:

  1. asm

    Kegembiraan dan kesedihan mesti kerana Allah...Kita bersedih di depan Allah kerana menyesali perbuatan maksiat kita. tetapi untuk meneruskan kehidupan berdepan dengan manusia mesti dengan akhlak terbaik termasuk dengan wajah tersenyum dan gembira...Tetapi semuanya ini perlu di kawal oleh iman...sedikit kupasan lanjut lihat Iman punca kebahagiaan... didikanhati.blogspot.com
    wslm

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....