MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Wednesday, October 20, 2010

Kawallah hawa nafsu.....!

      Firman Allah dalam surah Al-Ankabut :69 yang bermaksud....
" Dan orang-orang yang berjihad untuk mencari keredaan Kami, benar-benar Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan -jalan Kami.  Dan sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang berbuat baik."
      Untuk kita mencari keredhaan Allah, bukanlah cukup setakat kita berdoa dan berpeluk tubuh sahaja tanpa berbuat apa-apa, kita dituntut berjihad dan salah satunya jihad melawan hawa nafsu kita.  Jihad melawan hawa nafsu ini merupakan jihad yang paling besar yang mana ia perlu dilaksanakan berterusan sampailah kita menghadap Allah SWT. Ini kerana iblis dan kuncu-kuncunya tidak pernah berhenti rehat untuk menggoda dan menyesatkan manusia. Dan salah satu dari pintu godaan ini adalah melalui hawa nafsu manusia!
       Apabila hawa nafsu diikuti, jadilah kita hamba kepada hawa nafsu dan terpesonglah dari menjadi hamba kepada Allah! Hidupnya akan memenuhi tuntutan hawa nafsunya sahaja........
  Apabila nafsu ditaati pada setiap kenikmatan,
Engkau digelar orang tidak berakal dan tidak dihormati.
Bila engkau turuti nafsu pada setiap ajakan, 
Ia membawamu kepada keburukan yang haram.
Hawa nafsu adalah musuh bagimu,
Mengingkarinya adalah teman!

      Sebenarnya Allah menjadikan hawa nafsu dalam diri kita sebagai ujian.....sejauhmana benar atau tulusnya perhambaan kita pada Allah SWT. Sifat nafsu suka mengambil kesempatan untuk mencemarkan amalan yang kita lakukan. Tambahan pula, syaitan menyuburkan lagi desakan nafsu dalam diri dan menghiasinya dengan perbuatan yang dapat memuaskan nafsu......Jika desakan nafsu ini dituruti maka keingkaran akan menguasai jiwa lantas membawa diri manusia jauh terpesong dari perhambaan pada Allah.  Jika tidak dikawal nafsu ini.....desakan nafsu ini akan terus menguasai dan mengotori jiwa. Inilah yang melesukan dan melemahkan jiwa untuk taat pada Allah!!
     Justru itu, desakan nafsu yang sentiasa berbisik dalam diri perlulah ditepis dengan meningkatkan keimanan dalam jiwa melalui......
  • doa dan munajat pada Allah SWT dengan penuh kerendahan dan keikhlasan hati dan suara yang perlahan merintih memohon pertolongan Allah dalam melawan hawa nafsu ini. Hanya Allah saja yang dapat membantu kita dalam perjuangan ini.....!
  • mendekatkan diri dengan Al-Quran, merenungi ayat-ayatNya dan menghayatinya dalam kehidupan. Ini dapat melembutkan hati yang keras, membersihkan jiwa yang kotor, menginsafi kelemahan diri dan dapat melahirkan kepatuhan pada Allah SWT.
  • Sentiasa menjaga solat-solat fardhu....lakukan dengan penuh khusyu dan menghayatinya. Khusyu dalam solat berkait rapat dengan amalan seharian yang kita buat diluar solat. Bagaimana kita nak khusyu jika kita disepanjang hari kita banyak buat dosa hatta dosa kecil pun! Dosa-dosa ini mengotori jiwa.....sukar nak menghayati ayat-ayat dan saranan Allah didalam solat!  Jiwa kita dikuasai hawa nafsu dan syaitan...jadi solat cuma sebagai rutin, tak mampu nak cegah diri dari maksiat! Sedangkan hakikatnya....solat itu dapat mencegah dari perbuatan keji dan mungkar!       
  •  Sentiasa perbanyakkan amalan ibadah sunat, seperti solat-solat sunat tahajjud, rawatib, witir, taubat, dhuha, zikir Al-Mathusurat, puasa sunat........Amalan sunat menampung ibadah fardhu yang kurang sempurna dan ia dapat memperkuatkan jiwa dan meneguhkan pendirian. Ia akan dapat menambahkan lagi benteng pertahanan melawan godaan hawa nafsu dan bisikan syaitan!  
  • Sentiasa bergaul dan bersahabat dengan sahabat dan orang yang soleh dan berakhlak mulia. Sahabat yang baik dan soleh apabila kita memandangnya dapat mengingatkan kita mentaati Allah dan menjauhi kemungkaran. Bergaul dengan sahabat yang soleh ini umpama berkawan dengan penjual minyak wangi......kita akan sentiasa mendapat mencium bau wanginya! Tapi bersahabat dengan orang yang tidak soleh dan pembuat maksiat...umpama berkawan dengan tukang besi....sentiasa mendapat tempias percikan apinya yang menyakitkan! Jadi pilihlah kawan atau sahabat yang soleh yang dapat menjaga iman kita, memperbaiki akhlak kita, sentiasa mengingatkan kita.....sahabat soleh umpama cermin bagi diri kita!   Kita adalah siapa kawan kita.  Jika kita suka bersahabat dengan orang yang baik-baik , itulah sebenarnya realiti diri kita. Tapi jika kita suka berkawan dengan orang yang jahat.....kita sama seperti mereka!! Pengaruh kawan dapat membekas di jiwa..........jadi awasilah siapa kawan dan sahabat kita.
    Jadi bersegeralah kita dalam ketaatan pada Allah. Tepislah dan tahan hawa nafsu yang cuba menguasai diri. Yakinilah bila kita bertahan dan bersabar kerana Allah dalam dugaan dan ujian nafsu ini, insyaAllah kita akan dapat mengatasinya. Allah akan membantu kita !! Mujahadah diri ini  perlu dilakukan dengan istiqamah dan insyaAllah ia akan membuahkan ketaatan yang teguh dan mampu menepis maksiat. Jiwa akan menjadi suci bersih dan dapat merasai hakikat kebahagiaan yang sebenar!

1 comment:

  1. asm
    Benarlah apa yang tercatat di atas...nafsu yang tak terkawal adalah hasil didikan syaitan..awasilah..nafsu ini akan mendorong kita melakukan maksiat dengan pelbagai alasan hatta menggunakan platform ugama...Dan ingatlah cepat lambat maksiat yang kita lakukan akan mengakibatkan musibah..Firman Allah " Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tangan kamu sendiri....(As Syura: 30)..takala itu kita menyesal dan tersiksa..

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....