MENUJU MARDHOTILLAH

Belajar merupakan satu jihad di jalan Allah. Mengajar merupakan suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah! ..Jadi belajar dan mengajarlah dengan penuh keikhlasan padaNYA.

Friday, October 01, 2010

Sikap mukmin yang benar dalam menghadapi ujian......

1.   Dalam  hidup ini, kita sentiasa diuji dan teruji. Walau siapa pun dia, miskin atau kaya, tua atau muda......semua akan merasainya....kenapa demikian? Firman Allah dalam surah Al-Ankabut : 2-3 yang bermaksud....     "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka akan dibiarkan begitu sahaja dan mengatakan, 'kami beriman', sedangkan mereka belum di uji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."


 2.   Dalam hidup ini,  seringkali kita tidak beroleh apa yang kita hajati dan kita harapkan. Cita-cita kita, kehendak hati kita tidak dapat direalisasikan. Lain yang dihajati.....lain pula  yang kita dapat, sehingga kadang-kadang timbul rasa tidak puas hati dalam diri.....kenapa aku tidak beroleh apa yang aku harapkan?
Firman Allah dalam surah Al-Baqarah:216 yang bermaksud......
     " Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia sangat baik bagi kamu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia sangat buruk bagi kamu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui."     
Maka yakinilah dengan apa yang Allah telah kurniakan padamu, reda dan pasrahlah!  Pujukilah hati ,ini yang terbaik  bagiku.....!

3.   Ujian yang dihadapi kadang-kadang terlalu berat untuk dipikul......lemah longlai  rasa diri....pedih, sakit dan mencengkam perasaan...aduh kenapa jadi begini...kenapa aku diuji seberat ini? Aku lemah Ya Allah, tidak tertahan rasanya..........Renungilah firman Allah dalam surah Al-Baqarah:286 yang bermaksud.....
      " Allah tidak akan membebani sesaorang itu sesuai dengan kesanggupannya."
Jadi kembali padaNya merendahkan hati memohon pertolongan supaya mampu menghadapi ujian......

4.   Kekecewaan kadang-kadang membuatkan  diri rasa tidak dapat di tolongi lagi, buntu dan hilang semangat untuk hidup.........detik-detik masa berlalu begitu perlahan, diisi masa dengan hanya bersedih  dan bermenungan memikirkan masalah yang menimpa.............  
Ingatlah firman Allah dalam surah Ali- Imran:139 yang bermaksud.....
    " Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang yang beriman."
 Ayuh bingkaslah bangun....dari kekecewaanmu....Allah masih menyayangimu! Kembalilah padaNya....
Dia Maha Pengasih lagi Maha Penyayang!!


 5.   Bagaimana cara sebaik-baiknya untuk menghadapi ujian? Apa yang harus ku lakukan......meluah perasaan pada manusia, menangis, merintih, mengurung diri dan bermuram durja? Akan selesai masalah dengan berbuat sedemikian......mungkin akan menambah masalah yang sedia ada!!
 Allah telah menggariskan cara-cara yang terbaik........
FirmanNya dalam surah Ali-Imran : 200 yang bermaksud...
   "Wahai orang-orang yang beriman,bersabarlah kamu (dalam menghadapi kesukaran), dan kuatkanlah kesabaranmu lebih dari kesabaran musuh di medan peperangan, dan bersedialah dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu mencapai kemenangan."
Firman Allah lagi dalam surah Al-Baqarah:45 yang bermaksud......
     " Dan mintalah pertolongan Allah dengan jalan sabar dan solat, sesungguhnya solat itu sangat berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."
Benarlah firmanNya.....sabar dan solat.......jalan keluar dari masalah.....ingatlah hanya dengan mengingati Allah hati akan jadi tenang!!

6.    Setelah melalui ujian kehidupan ini, apakah yang ku perolehi dari semua ini? Wang ringgit, kesenangan, kepuasan atau kesengsaraan.........? Jika kita redo dan pasrah, akan beroleh lebih baik dari itu......bukan di dunia ini...tapi di akhirat sana! Yakinilah......Balasan Allah balasan yang terbaik!
FirmanNya dalam surah At-Taubah:111 yang bermaksud....
     " Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka."

7.    Apabila melalui ujian hidup yang berat ini.....kadang-kadang rasa tidak tertahan, rasa macam nak pecah dada, rasa macam nak mati.....tidak tertanggung rasanya....rasa putus asa? Renungilah firman Allah dalam surah Yusuf : 12 yang bermaksud......
      "......dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa daripada rahmatnya melainkan kaum yang kafir....."

8.    Bila pengharapan ditujukan pada manusia, manusia sering mengecewakan.....  janganlah mengharap pada manusia untuk simpati dan menyelesaikan masalah kita....kadang-kadang bukan simpati yang dapat, malah cacian dan umpatan....
 Firman Allah dalam surah At-Taubah: 129  yang bermaksud......
      " Cukuplah Allah bagiku, tiada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
Jadi berharaplah pada Allah dalam segala hal....hanya Allah tempat kita mengadu segala kesusahan diri dan masalah kita. Dan hanya Dia sahaja yang dapat membantu kita......Kembalilah pada Allah......!! 

Bila kita teruji dan diuji....... pengembalian diri kita pada Allah merupakan jalan terbaik.....tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan bila kita kembali pada Allah......
Inilah jalan kita......bila kita beriman dan bertakwa pada Allah!!





4 comments:

  1. syukran atas perkongsian..

    sangat mengena pada diri pada saat ini... :'(

    syukran jzkllh

    ReplyDelete
  2. ajmain....
    begitulah diri kita yang bernama manusia....
    sudah lumrah hidup...
    tanpa ujian, tiada tertingkat diri....
    ada rahmat disebalik ujian!!

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah... apabila diri diuji oleh yang Maha Berkuasa.InsyaAllah, Memperkukukan lagi keimanan. Hilang kekasih didunia lebih baik daripada ditarik keimanan dihati kita. Bila Allah menggantikan dengan rasa manisnya ibadah.Melihat jelas kebenaran serta janjiNya. Dekatilah Al-Khaliq dengan berusaha memperbaiki ibadah fardhu dan raihlah cintaNya dengan memperbanyakkan ibadah sunat. Semoga Allah meningkatkan bagi kita kualiti keimanan dan ibadah serta sentiasa istiqamah.

    ReplyDelete
  4. betullah tu..cuma pabila kehilangan sesorang yang di kasihi cukup memeritkan jiwa ini, perpisahan itu cukup menyeksakan jiwa...sampai bila pun takkan lupa, hanya dengan mujahadah diri, memohon kekuatan dari illahi saja yang dapat meneruskan dan melalui hari hari yang berlalu.....

    ReplyDelete

Peringatan....

Jika engkau mahukan teman...
Cukuplah Allah sebagai teman.
Jika engkau mahukan musuh..
Cukuplah nafsu sebagai seteru..
Jika engkau inginkan hiburan..
Cukuplah Al-Quran sebagai hiburan..
Jika kamu inginkan nasihat..
Cukuplah mati sebagai penasihat.

Link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Surah Al Isra' : 72

"Barangsiapa yang buta(hati) di dunia ini, maka dia juga akan buta di akhirat kelak dan lebih sesat jalannya."

Kehadiranku di website ini.......

Daisypath - Personal pictureKehadiranku di sini....

visitor's map....