Thursday, October 07, 2010

Mengharaplah.......hanya pada Allah!



      Ke manapun kita hadapkan wajah kita.....pandangan mata dan pandangan hati kita...sebenarnya kita tidak terlepas dari pandangan Allah SWT.  Allah sentiasa bersama-sama kita jua sama ada kita seorang diri, bersama orang ramai........di tempat sunyi dan gelap ataupun tempat terang. Jadi sudah sewajarnyalah kita takut pada Allah yang sentiasa Maha Melihat dan Menyaksikan segala apa yang kita perbuat. Perlulah kita bersegera melaksanakan suruhanNya dan menjauhi laranganNya.........kita sentiasa ingat akan ikrar kita setiap kali kita solat......sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah SWT!! Seluruh pengharapan kita sebagai manusia yang hidup di dunia ini.... perlulah hanya pada Allah!!
     Mengapa kita perlu mengharap hanya pada Allah sahaja? Bukan pada manusia.......anak kita, suami atau isteri kita, ibu atau ayah kita?? Dari Ibnu Taimiyyah mengatakan..." Hati manusia ini secara tabiinya memang sudah dijadikan untuk berhajat pada Allah kerana dua sebab iaitu untuk beribadah dan berserah diri pada penciptaNya. Hati tidak akan jadi baik dan berjaya, selesa dan gembira, tidak bersih dan tenang selagi belum sepenuhnya beribadah menyembah Allah dan sepenuh cinta berpaut padaNya."
   Firman Allah dalam surah Al-Fatihah yang bermaksud......
   "Sesungguhnya hanya Engkau yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami memohon pertolongan."
Inilah ikrar kita setiap kali kita solat.......adakah kita menyedari makna ikrar ini? Sudahkah kita melaksanakan apa yang kita ikrarkan?
 Apabila kita ikhlaskan seluruh hidup ini untuk ubudiyyah hanya pada Allah, akan tersingkaplah hijab dari hati kita................
Kita akan mengenali siapa diri kita ini.....
Kita akan menemui rahsia kewujudan diri kita ini....
Kita akan merasai kebahagiaan rohani dalam hati ini.....
Kita akan merasai kemanisan iman.....
Apabila kita mengenali Allah dan mengutamakanNya lebih dari yang lain!!
      Dari Ibnu Qaiyyim.." Tiada yang lebih disukai oleh hati, melainkan suka pada penciptaNya kerana Allah memelihara dan mentadbir segala urusanNya........
Allahlah Maha pemberi rezeki.......
Allahlah yang menghidupkan dan mematikan...
Cinta pada Allah adalah kebahagiaan pada semua jiwa...
Cinta pada Allah adalah kehidupan bagi roh, makanan setiap hati dan cahaya bagi akal dan mata!!
    Imam Fakhrur-Razi mengatakan.." Orang yang memahami akan faedah ibadah pada Allah akan senang melakukan ibadah dan merasa berat untuk mementingkan orang lain selain Allah SWT."
Hati yang sihat sejahtera memahami hakikat ibadah iaitu......
Ibadah merupakan perkara sempurna yang memberi kebaikan untuk kehidupan dunia dan akhirat...
Ibadah merupakan amanah terbesar dari Allah......
Ibadah bererti mengeluarkan diri dari kesibukan memenuhi keperluan diri kepada matlamat keredaan Allah dan berpindah dari alam tipu daya dan khayalan kepada alam kehidupan sebenar yang membahagiakan.
      Firman Allah dalam surah Al-Ahzab :72 yang bermaksud....
     "Sesungguhnya Kami(Allah) telah mempelawakan amanah(tugas beribadah) kepada isi langit dan bumi serta bukit bukau, semuanya enggan memikul beban dan merasa takut hendak memikulnya, tetapi manusia sanggup memikulnya."      
    Manusia yang Allah jadikan dengan serba kelemahan sanggup memikul amanahNya kerana hati manusia yang Allah jadikan telah ada persediaan untuk itu.  Memenuhi amanah yang beri merupakan kesempurnaan yang digemari oleh hati yang sejahtera.....!!
 Dan apabila amanah Allah kita pelihara dengan baik......
Allah akan memelihara kita .........
Allah tidak akan membiar dan melupakan hambaNya yang memelihara amanahNya!
Apabila kita mengharap pada Allah atas segala sesuatu..........
Allah tidak akan mengecewakan kita!!
Apabila kita memohon pertolongan dari Allah......
Allah dekat dengan kita dan mendengarkan rintihan hati kita!
Apabila kita redha dan pasrah padaNya....
Keredhaan Allah atas diri kita!
   Justru itu, apa lagi yang kita kehendaki dari kehidupan ini.....selain ini! Kehidupan sebenarnya bagi manusia apabila seluruh hati, jiwa dan raganya di hadapkan kepada pencipta kita.....yang menginginkan kebahagiaan bagi kita...dan menunjukkan kepada kita jalan mencapai kebahagiaan!  

Rujukan buku Tazkirah untuk Remaja
 Anak-anakku, berjuanglah oleh Ummu Anas

1 comment:

Hakikat hidup ini...

Siapa yang gemar membantu orang, Maka hidupnya senantiasa dipermudahkan. Siapa yang memiliki sikap belas ihsan, Maka akan disayang sesa...